2005-08-08, 16:14
Medlem
Cabrons avatar
Uppenbarligen har orden samma ursprung, men innebörden är olika i svenskan och engelskan.

It´s ironic that...mynnar ofta i en beskrivning av något som är humoristiskt motsägelsefullt, inte vad som avses med den svenska ironin. Enligt wikipedia kallas denna enligt mig förhärskande varianten av ironin i de anglo saxiska länderna för the irony of fate. Exmpel; just när man vattnat färdigt börjar det regna - ironic. Denna form av ironi används väldigt sällan i Sverige, där den sarkastiska ironin dominerar.
Dock hör man "irony of fate" även på svenska, men jag skulle gissa att det är en nyare import från amerikansk tv.

Åsikter om detta?
Citera
2005-08-08, 17:12
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
... Exmpel; just när man vattnat färdigt börjar det regna - ironic. Denna form av ironi används väldigt sällan i Sverige, där den sarkastiska ironin dominerar. ...
Det skulle jag kalla "ödets ironi". Jag använder själv det uttrycket i liknanade situationer och tycker inte det är så ovanligt, men visst används ofta ordet ironi i samband med humor.
Citera
2005-08-08, 18:23
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
Det skulle jag kalla "ödets ironi". Jag använder själv det uttrycket i liknanade situationer och tycker inte det är så ovanligt, men visst används ofta ordet ironi i samband med humor.

Nja, det låter bra mycket mer högtravande på svenska i mina öron.

Jfr dessutom detta exempel: it´s ironic that nn was elected head of the anti corruption committee, having bribed himself to that position. Anglo-saxisk ironi, men knappast ödesironi, och inte vad som konventionellt skulle kallas ironi i Sverige.
Citera
2005-08-08, 23:03
Medlem
skitsillens avatar
Högtravande och högtravande. Det är kanske en generationsfråga. Om en mutkolv blev vald till ordförande i en antikorruptionskommitté skulle jag inte rygga för att kalla det en ödets ironi. Ironiskt skulle jag dock inte kalla det.

Det är inte ovanligt att närbesläktade språk har likaljudande ord som inte betyder exakt samma sak. Om exempelvis en Norrman meddelar att han har "ikke noen anledning" att träffa dig, så är det ingen förolämpning utan det betyder helt enkelt att han inte har tid.
Citera
2005-08-09, 10:26
Medlem
Vädurs avatar
Jodå, visst är det ironiskt att en antikorruptionskommitté får en mutkolv till ordförande.

Däremot skulle jag vilja påstå att man här i sverige (på senare år, dvs senaste 10 åren) har blandat ihop begreppen sarkasm och ironi. Där sarkasmer är tillspetsad ironi som mer är hånfull och nedlåtande än ett mer genomtämkt ironiskt uttalande.
Citera
2005-08-09, 10:46
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Jodå, visst är det ironiskt att en antikorruptionskommitté får en mutkolv till ordförande.

Däremot skulle jag vilja påstå att man här i sverige (på senare år, dvs senaste 10 åren) har blandat ihop begreppen sarkasm och ironi. Där sarkasmer är tillspetsad ironi som mer är hånfull och nedlåtande än ett mer genomtämkt ironiskt uttalande.

Om de skulle varit ironiskt att mutkolven blev ordföranden måste han ha utsetts mest som ett skämt, just för att han var mutkolv. Ungefär som om Göran P skulle utsetts till Sveriges smalaste man...
Citera
2005-08-09, 10:54
Medlem
Vädurs avatar
Nja... Måste verkligen en ironi vara ett skämt?
Något kan ju bli ironiskt, just för att ett beteende blir bestraffat av ett motsatsförhållande. Ex att jag ilsket tar av mig en hjälm och hävdar att det är totalt ofarligt att vara utan, för att i nästa ögonblick ligga utslagen med en rejäl bula i huvudet.
Då är det ju ironiskt att jag först har stått och orerat om hur ofarligt det är att vara utan hjälmen, för att sedan bli ett levande bevis på att det egentligen inte är det.
Citera
2005-08-09, 11:05
Medlem
Amoss avatar
Nja, jag är mer inne på att det där är ödets ironi som är igång när du får bulan i huvudet.

Susning har koll
http://susning.nu/Ironi

Ironi är en metod som användes av Sokrates under filosofiska diskussioner. Den gick ut på att i en dispyt låtsas anluta sig till den avvikande uppfattningen, men sedan genom olika gisslande frågor visa på ståndpunktens orimlighet.
Ironi är att med ord säga motsatsen till vad man egentligen tycker. Det talade språket säger motsatsen till det man menar, medan ansikte, miner och kroppsspråk avspeglar vad man egentligen menar. Douglas Adams hävdade att ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul. Barn har däremot svårt för de [dubbla budskap]? som ironin innebär.

I modern betydelse är ironi en beteckning på att man låtsas spela med i en viss åsikt som man tycker är löjlig, att man på ett överdrivet sätt använder manér som är betecknande för en annan person eller grupp, vars hållning i någon fråga eller liknande man inte delar.

Exempel:

- Jag kommer tillbaka om en kvart.
- Säkert!!!!!

- Här på Stureplan bara älskar vi politiska manifestationer från vänsterpartierna!
När BBS:er, E-post och chatter blev alltmer populära på Internet, hade man problem med att uttrycka ironi i skrift, och som lösning på problemet uppfanns smileyn.

Kommentar: smileyn är äldre än de där Internet-fenomenen och fanns tydligen redan på den analoga tiden. /Cyan

Icke sant. Smileyn uppfanns på usenet] och den första artikeln som nämner dem finns fortfarande i Googles arkiv...
Citera
2005-08-09, 12:20
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur

Det är snarare så att just den sarkastiska ironin verkar vara den ursprungliga ironin (sokratisk ironi), och den typ av ironi som numera är vanligast i USA är ett senare påfund.

Alanis Morisette skrev låten "Ironic" vilken innehöll en mängd felaktiga ironier. Ironiskt skulle en amerikan säga. Jag lutar mer åt tragiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Irony

Recent developments
Alanis Morissette's popular 1995 song "Ironic" breathed new life into the ongoing controversy over the definition of irony. The song attracted a great deal of attention from prescriptivists for its (arguably) blatant misuse of the word ironic. Morissette's alleged misuses of the word include:

It's like a traffic jam/When you're already late
He won the lottery/And died the next day

Among those who assert that the song uses an invalid definition of irony, many find it ironic that Morissette would write a song titled "Ironic" with no actual irony in it. In 2004, Alanis stated that "the most ironic thing about 'Ironic' is that it's not filled with ironies" and acknowledged that the song doesn't live up to the definition, which is what makes it ironic.

Nästan lite småstiligt av Morisette, men helt fel om man tänker efter.

Edit: Men nog tycker jag att strofen om mannen som vann lotteriet och dog dagen därpå kan kallas ödets ironi.

I Svenskan skulle det vara mer korrekt att säga "typiskt!" i situationen med trafikstockningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in