2014-03-15, 12:57
Medlem
Får hem en pryl snart som kostade $4k att köpa.
Kommer få betala runt 30% i tull och moms, alltså lite under 10k.

En vän med mycket skulder tycker jag skall skriva hans namn, men min adress, på leveransbeskedet och på så sätt komma undan dessa 30%. Han gjorde en liknande sak härom veckan tydligen och säger det är 100% säkert.

Är det verkligen så här lätt? Riskerar jag något?

Mitt namn står som köpare, hans som leveransmottagare.
Citera
2014-03-15, 13:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComputerControlled
Får hem en pryl snart som kostade $4k att köpa.
Kommer få betala runt 30% i tull och moms, alltså lite under 10k.

En vän med mycket skulder tycker jag skall skriva hans namn, men min adress, på leveransbeskedet och på så sätt komma undan dessa 30%. Han gjorde en liknande sak härom veckan tydligen och säger det är 100% säkert.

Är det verkligen så här lätt? Riskerar jag något?

Mitt namn står som köpare, hans som leveransmottagare.

Om mottagaren är en privatperson så lämnas godset inte ut innan tull/moms/(eventuella) extra skatter är betalda.

Saken är ju den att vad de flesta inte tänker på är att det blir speditören som får betala tull/moms/skatter om de släpper ut varan från ett bonded warehouse till fri cirkulation.
Jag lovar att varken Posten/DHL/UPS/liknande bedriver sådan välgörenhet.

Detta är anledningen till att logistiska operatörer har stora tullgarantier hos försäkringsbolag. Detta för att tullen alltid skall få betalt, även i händelse av konkurs. Jag tror vi hade en försäkring på 12 miljoner euro för våra 35 000 pallplatser.

Så, godset blir kvar på deras bonded till dess att de fått in pengarna. Om de inte får in pengarna så returneras godset. Då godset då aldrig lämnat boded så behöver de heller inte erlägga tull/moms/skatter.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-15 kl. 13:07.
Citera
2014-03-15, 13:02
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Är det verkligen så här lätt?

Han tror alltså att skuldsatta personer inte behöver betala saker?
Citera
2014-03-15, 13:30
Medlem
Eckiecki tror du har delvis fel.

Har tidigare fått inbetalningskort vid utlandsförsändelser och skulle tro att det är beroende på vilket fraktsätt som används.
Detta paket går genom DHL/FedEx och inte genom posten. Kommer vara personlig leverans på plats och då har de tidigare aldrig krävt betalning på plats.
Citera
2014-03-15, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Han tror alltså att skuldsatta personer inte behöver betala saker?

Öhhh hört talas om målvakter?
Citera
2014-03-15, 13:48
Medlem
Citat:
Just när det gäller tull så bör du läsa det EckiEcki skrivit:

Citat:
Om mottagaren är en privatperson så lämnas godset inte ut innan tull/moms/(eventuella) extra skatter är betalda.

Hur UPS och andra leverantörer gör som levererar till dörren vet jag inte exakt men det är nog ingen större skillnad mot allt annat betalgods; de har med sig en kortläsare och tar betalt innan de räcker över paketet.

Posten skickar varan till ett vanligt utlämningsställe där du måste betala tullen innan du får hämta ut paketet. Så hur du än gör får du inte hämta ut varan utan att betala för dig.

Så nej, det är inte så enkelt. Det kanske fungerar med skuldsatta målvakter om man handlar på faktura inom Sverige, men tullverket är lite hårdare med det.
Citera
2014-03-15, 14:17
Medlem
wh0res avatar
Citat:

Jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt klart. Enda nyttan man har av en målvakt är om man inte behöver betala för att få ut saken.

Det här är lite som att du skulle skicka in polaren på ICA för att köpa två isglassar, väl i kassan säger han "Jag kan inte betala, jag är skuldsatt". Hur stor är chansen att ICA låter honom gå därifrån med isglassarna så ni kan gotta er med denna i solen sen? Rätt liten va? Därav min korta och intetsägande kommentar.

Har svårt att tänka mig att DHL eller liknande bolag lämnar ut varor till din adress i hopp om att få betalt av dig utan låter dig hänvisa dem till valfri person för att betala skulden till tullverket... Fundera lite på det själv.
Om det gick skulle varje människa skriva upp Therese Mattsson som betalare. Det skulle innebär att Therese Mattsson, generaldirektör på Tullverket skulle betala allas import-avgifter...
Citera
2014-03-15, 14:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Eckiecki tror du har delvis fel.

Jag har arbetat med internationell logistik i drygt tio år

Har tidigare fått inbetalningskort vid utlandsförsändelser och skulle tro att det är beroende på vilket fraktsätt som används.

Det är såklart en avvägning hos speditören där man bedömmer kreditrisk och varuvärde. Anser man att man sparar på att släppa ut godset och riskera smällen jämfört med att hålla godset och få ökade hanteringskostnader så kan man såklart göra det.

Men med de belopp du nämner så skulle jag bli jäkligt förvånad om de gjorde på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in