2014-03-09, 10:11
Medlem
shitmagnets avatar
Hej!
Har en Lap-top inköpt för drygt ett år sedan, som har använts en hel del till att se på film, spela och surfa. Den har ofta varit igång dygnet runt.

Sedan en tid tillbaka har den dock, oavsett graden av aktivitet, efter några minuter gått upp väldigt mycket i fläkthastighet, och ser man då på film så börjar filmen hacka galet mycket.
Trycker man ned en tangent/rör musen så upphör det dock på en gång.

Det som är ännu underligare är att när jag har en HDMI-kabel inkopplad och ser på film så infinner sig aldrig det här problemet, den går inte upp i varv och den hackar inte.

Har läst lite om brustna kallödningar och felaktig spänning o s v. Jag är dock ingen ingenjör och fattar mig inte på sådant där, alls.

Någon om har en aning om var jag ens kan börja?
Datorn är följande: http://www.notebookcheck.net/MSI-GE60-I760M287.89157.0.html
Citera
2014-03-09, 11:00
Medlem
vinayaks avatar
Kan vara så enkelt att processorfläkten ligger löst. När du trycker på datorn / sätter i HDMI kommer fläkt och processor i kontakt.
Citera
2014-03-09, 12:40
Medlem
shitmagnets avatar
Ok. Tack, ska kolla det.
Citera
2014-03-26, 15:26
Medlem
shitmagnets avatar
Hej!
Problemet kvarstår. Det som är irriterande med det hela är att datorn börja hacka efter bara någon minut när man kollar på film, utan HDMI-kabeln inkopplad. Som sagt, rör jag på musen eller trycker ned någon tanget så upphör hackandet omedelbart. Det är heller inte alltid som fläkten går upp i varv.
Jävligt skumt detta.
Har provat skruva fast fläkten, blåsa Lap-Topen ren med tryckluft (på burk) och bytt kylpastan på cpu. Ingen skillnad, som väntat iofs.

Vad kan det vara egentligen, som orsakar detta? Kan det ha något med spänningen i datorn att göra?
Någon som har någon aning?
Citera
2014-04-18, 13:14
Medlem