2014-03-09, 10:11
Medlem
shitmagnets avatar
Hej!
Har en Lap-top inköpt för drygt ett år sedan, som har använts en hel del till att se på film, spela och surfa. Den har ofta varit igång dygnet runt.

Sedan en tid tillbaka har den dock, oavsett graden av aktivitet, efter några minuter gått upp väldigt mycket i fläkthastighet, och ser man då på film så börjar filmen hacka galet mycket.
Trycker man ned en tangent/rör musen så upphör det dock på en gång.

Det som är ännu underligare är att när jag har en HDMI-kabel inkopplad och ser på film så infinner sig aldrig det här problemet, den går inte upp i varv och den hackar inte.

Har läst lite om brustna kallödningar och felaktig spänning o s v. Jag är dock ingen ingenjör och fattar mig inte på sådant där, alls.

Någon om har en aning om var jag ens kan börja?
Datorn är följande: http://www.notebookcheck.net/MSI-GE60-I760M287.89157.0.html
Citera
2014-03-09, 11:00
Medlem
vinayaks avatar
Kan vara så enkelt att processorfläkten ligger löst. När du trycker på datorn / sätter i HDMI kommer fläkt och processor i kontakt.
Citera
2014-03-09, 12:40
Medlem
shitmagnets avatar
Ok. Tack, ska kolla det.
Citera
2014-03-26, 15:26
Medlem
shitmagnets avatar
Hej!
Problemet kvarstår. Det som är irriterande med det hela är att datorn börja hacka efter bara någon minut när man kollar på film, utan HDMI-kabeln inkopplad. Som sagt, rör jag på musen eller trycker ned någon tanget så upphör hackandet omedelbart. Det är heller inte alltid som fläkten går upp i varv.
Jävligt skumt detta.
Har provat skruva fast fläkten, blåsa Lap-Topen ren med tryckluft (på burk) och bytt kylpastan på cpu. Ingen skillnad, som väntat iofs.

Vad kan det vara egentligen, som orsakar detta? Kan det ha något med spänningen i datorn att göra?
Någon som har någon aning?
Citera
2014-04-18, 13:14
Medlem
Kan vara problem med mjukvara. Hade nyligen själv problem med slö videouppspelning i webbläsaren. Började alltid hacka efter någon minuts inaktivitet. En lätt touch med musen återställde hastigheten. Uppspelning av lokal media via VLC fungerade utan problem. Boven i dramat var filen msdn.exe. Den använde all cpu-kraft när inputenheter som mus och tangentbord varit inaktiva en kort period, kördes i bakgrunden, och fanns installerad i ett flertal mappar på hårdisken. Tog hem Malwarebytes som rensade bort filerna. Nu kan jag streama som vanligt igen.

Du kanske har något liknande?
Citera
2014-04-19, 09:45
Medlem
Ladda ner och kör CORETEMP och se va den säger om temperaturer. Låter som att kylsystemet är trasigt/löst och därmed klockar processorn ned för att inte brinna upp. Att fläkten går upp i maxfart låter som ett typiskt fel.

Saker som detta kan vara resultat av många cykler av varm/kall och den lossnar. Lite som RROD på xbox om du är bekant, men inte samma sak.

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

installera, starta programmet och se vad den säger. Temp under 70-80 grader ska inte orsaka "slowdown"

Du kan även se frekvensen i programmet och den ska ligga på din processors maxfrekvens om allt är som det ska, men sjunker den till låga värden (tex 1200 eller nå, beroende på modell) så tyder detta på trottling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in