2014-03-07, 13:59
Bannlyst
Tjena Tjena

Jo det är såhär att jag slösade ganska ordentligt förra helgen och fick -200 på mitt Swedbank konto. Det har hänt förr också men då har jag satt in pengar ganska kort efter övertrasseringen igen så då har det inte varit något problem. I förrgår fick jag en övertrasseringsavgift på 100 kr så att det blev -300 istället. Min fråga är bara. Är det lugnt att bara låta kontot vara sådar tills pengar kommer in i slutet på månaden eller kommer det bara tilläggas fler och fler extra avgifter? Vad kommer att hända??

Tacksam för svar!
Citera
2014-03-07, 14:33
Medlem
Dr-Watsons avatar
Ring din bank direkt och förklara situationen. Har du tur så stryks avgiften, men i detta fall så får du nog vara glad att du får behålla kontot. Mest troligt så kommer du att ha -300 på ditt konto till dess det flyter in likvida medel.
Bankerna har blivit ganska kinkiga på dem som återkommande "lånar" lite som de behagar.
Citera
2014-03-07, 14:48
Medlem
Jag blev av med mitt kort en gång på en bank jag sällan använde då jag hade övertrasserat kontot. Det är väl vad dom kan göra. Att avaktivera ditt kort. Det ligger dig också i fatet vid eventuella framtida lån som du kan komma att vilja ha på den aktuella banken. Kanske inte vid en enda övertrassering men vid många. Då anser dom att du inte kan sköta dina åtaganden. Så se till att inte göra det till en vana.
Citera
2014-03-07, 15:04
Bannlyst
Tack för svaren!. Jag fick ett brev i idag där mina senaste köp står. Det står också bara att jag ska sätta in pengar så snarast som möjligt men ingenting om någon deadline eller liknande. Hur ska jag tolka detta? Att jag bara kan vänta till 25:e eller att jag har jävligt bråttom? Tycker ni det är smart att ta något lån eller liknande? Den enda inkomsten jag har just nu är CSN på 2820 kr. Får väl fan sälja någonting.

Och ytterligare en fråga! Jag har ju en del sparpengar insatta på ett tillväxt konto av nått slag som är låst till jag tror våren 2015. Vad händer med de pengarna ifall jag blir av med kontot?
Senast redigerad av okini2 2014-03-07 kl. 15:06.
Citera
2014-03-07, 15:40
Medlem
Du blir inte av med kontot. Det du blir av med är möjligheten att använda kortet kopplat till kontot.

Ring till banken och fråga om det är okej att det dröjer till 25e eller om det kan tas från ditt andra konto där dom är låsta(förmodligen inte).

Vill du inte göra det så är det absolut bäst att låna lite av någon. Dumt att hamna på dålig fot med sin bank.
Citera
2014-03-07, 15:43
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Tack för svaren!. Jag fick ett brev i idag där mina senaste köp står. Det står också bara att jag ska sätta in pengar så snarast som möjligt men ingenting om någon deadline eller liknande. Hur ska jag tolka detta? Att jag bara kan vänta till 25:e eller att jag har jävligt bråttom? Tycker ni det är smart att ta något lån eller liknande? Den enda inkomsten jag har just nu är CSN på 2820 kr. Får väl fan sälja någonting.

Och ytterligare en fråga! Jag har ju en del sparpengar insatta på ett tillväxt konto av nått slag som är låst till jag tror våren 2015. Vad händer med de pengarna ifall jag blir av med kontot?

Möjligheten finns att du åker på ytterligare 100.- i avgift om du inte betalar in det snabbt, men förmodligen så är det ingen fara alls att vänta tills den 25:e. Du kommer inte att bli av med kontot för en sådan liten engångsgrej, den saken är säker.

Dina sparpengar finns ju dessutom på ett helt annat konto, så även om du skulle bli av med det första kontot så påverkar ju det inte ditt sparkonto.
Men varför ringer du inte banken och ber dom föra över från ditt sparkonto för att täcka ditt minus? Även om sparkontot är "spärrat", så tror jag banken kan göra så. I bland för dom även över pengar från konton för att täcka minus utan ens att konsultera en.

Till personen ovan: Nej, han kommer heller inte att bli av med sitt kort för den här smågrejen. Det ska ganska mycket strul till innan dom drar in ens kort.
Citera
2014-03-07, 16:11
Medlem
Bbobis avatar
Låna 300kr av nån och sätt in så du inte längre ligger back. Hade jag gjort med tanke på hur lång tid det är kvar till 25e.

Sedan kan ju ett tips vara att inte spendera pengar du inte har . Men det har du säkert redan lärt dig.
Citera
2014-03-07, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Möjligheten finns att du åker på ytterligare 100.- i avgift om du inte betalar in det snabbt, men förmodligen så är det ingen fara alls att vänta tills den 25:e. Du kommer inte att bli av med kontot för en sådan liten engångsgrej, den saken är säker.

Dina sparpengar finns ju dessutom på ett helt annat konto, så även om du skulle bli av med det första kontot så påverkar ju det inte ditt sparkonto.
Men varför ringer du inte banken och ber dom föra över från ditt sparkonto för att täcka ditt minus? Även om sparkontot är "spärrat", så tror jag banken kan göra så. I bland för dom även över pengar från konton för att täcka minus utan ens att konsultera en.

Till personen ovan: Nej, han kommer heller inte att bli av med sitt kort för den här smågrejen. Det ska ganska mycket strul till innan dom drar in ens kort.

Tackar så mycket för svaren. Ska ringa på måndag och se om det går att föra över från spar kontot.

Det var ju inte så att jag medvetet slösade mer än jag har utan jag var på en klubb som drog en massa köp flera dagar efter besöket och full som jag var märkte jag inte att jag slösade mer än jag hade. Så de va klantighet och inte medvetet.
Citera
2014-03-07, 17:16
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Tackar så mycket för svaren. Ska ringa på måndag och se om det går att föra över från spar kontot.

Det var ju inte så att jag medvetet slösade mer än jag har utan jag var på en klubb som drog en massa köp flera dagar efter besöket och full som jag var märkte jag inte att jag slösade mer än jag hade. Så de va klantighet och inte medvetet.

Det kan hända alla, inget att oroa sig för. Många företag drar pengar i efterhand, och bankerna är väl medvetna om att misstag som detta kan ske.
Citera
2014-03-07, 18:18
Medlem
Kasperskys avatar
Jag tycker du inte ska vänta, dem tar ju ränta och allt, har du otur så kanske du åker på en till övertrasseringsavgift eftersom du inte lagt in. Be en vän swisha över lite och betala tillbaks senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in