2014-12-04, 18:08
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Tilläg: det är ett konstigt sammanträffande med telefonsamtalet, jag hade också tyckt det kändes lite spooky-men Felicia är ju ett inte helt ovanligt namn i och för sig, det är nog den enda förklaring jag kan komma på.
Mycket tråkigt att höra om mobbing och trakasserier som du fått utstå.
2014-12-04, 18:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinkokos
Tilläg: det är ett konstigt sammanträffande med telefonsamtalet, jag hade också tyckt det kändes lite spooky-men Felicia är ju ett inte helt ovanligt namn i och för sig, det är nog den enda förklaring jag kan komma på.
Mycket tråkigt att höra om mobbing och trakasserier som du fått utstå.

Bland födda år 2000 (tonåringar nu) var Felicia det 14:e vanligaste flicknamnet i Sverige.
2014-12-04, 18:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
......
Det scenario som du beskriver resonerar inte riktigt med mig. Men man vet ju aldrig? Har fått det berättats för mig att mina föräldrar försökte få barn i flera år utan att lyckas innan jag så småningom kom till världen....
Det här var skönt att höra. Det innebär åtminstone att båda dina föräldrar en gång haft en ärlig avsikt och att du varit efterlängtad och välkommen till världen. Exemplet jag tänkte på var betydligt värre.
Vad lag och moral beträffar angående surrogattekniken var på 70-talet ännu mycket oklart så om staten subventionerade experimenten redan då är det självklart att man nu med alla medel och t o m GS vill tysta dina frågor.
2014-12-04, 18:31
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Citat:
Bland födda år 2000 (tonåringar nu) var Felicia det 14:e vanligaste flicknamnet i Sverige.
Jo precis, dessutom fick den boken mycket uppmärksamhet under en period så det är inte konstigt alls att rosalotus sett ett tv-program om den strax efter att han/hon läst den osv.

SnakePlisssken: jag är fullt medveten om att det finns människor som stenhårt tror på alla möjliga konspirationsteorier men det är också så att en del helt enkelt kopplar ihop händelser till en sorts historia som ett sätt att hantera stress och påfrestningar.
Eller bara för att minnet är selektivt och hjärnan faktiskt lätt gör just ibland märkliga kopplingar och associationer, inte minst när hjärnan är under stress .
2014-12-04, 18:41
Medlem
Citat:
Alltså, tänk såhär: hade tankeläsning varit möjlig så hade det varit en teknisk sensation. Med den mest avancerade tekniken kan elektrisk aktivitet i olika delar av hjärnan registreras, men då måste du ligga på en bår med elektroder på huvudet anslutna till en avancerad apparat Och inte ens då kan innehållet i tankarna registreras (absolut inte), bara sådant som tecken på ett tidigare epilepsianfall, demens eller registrera om du är i djupsömn eller drömsömn etc.

Tack, kul om man kan glädja någon Syftade egentligen på mitt favoritgodis, pingvinstång med kokos, tror den heter Kokosdröm egentligen..

Men tänk om det finns avancerade tekniska sensationer som ännu inte har presenterats för allmänheten i stort? Tänk om det finns en slags dold värld av avancerad teknologi som bara några få har tillgång till och använder sig av i lönndom?

Är själv rätt dålig på just det här med teknologi så jag kan egentligen inte uttala mig alls på något trovärdigt sätt om detta. Men jag håller med dig om att det låter otroligt att man skulle kunna läsa andras tankar. Det var min konkreta upplevelse som fick mig att börja undra bara ...
2014-12-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
ni verkar ju tro på inopererade chips som kanhända/styra tankar och liknande science fiction.

Har sett ett vittnesmål från en kvinnlig TI som hade ett chip inplanterat bakom ena örat. Det syntes tydligt att det verkligen fanns där. Hon visade upp det för kameran och på bild.
2014-12-04, 18:51
Medlem
Citat:
Jo precis, dessutom fick den boken mycket uppmärksamhet under en period så det är inte konstigt alls att rosalotus sett ett tv-program om den strax efter att han/hon läst den osv.

.

Boken läste jag för ett par år sedan. TV-intervjun som jag såg skedde nyligen, förra veckan eller nåt sånt - precis efter att jag hade berättat om min upplevelse för en annan person.
2014-12-04, 18:58
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Citat:
Men tänk om det finns avancerade tekniska sensationer som ännu inte har presenterats för allmänheten i stort? Tänk om det finns en slags dold värld av avancerad teknologi som bara några få har tillgång till och använder sig av i lönndom?
Näe.. då hade man nog hellre använt den avancerade tekniken till något som man kunnat sälja. Eller få Nobelpris.
Tror inte att just du tror på tankeläsning, men det finns ju såna som försökt bluffa med att de kan sådant och många som trott på det genom tiderna. En gammal klassisk bluff.

Citat:
Boken läste jag för ett par år sedan. TV-intervjun som jag såg skedde nyligen, förra veckan eller nåt sånt - precis efter att jag hade berättat om min upplevelse för en annan person.
Förlåt, jag läste fel. Vill gärna se det programmet, ska leta upp det på TV 4s hemsida. Tack för tipset.
Senast redigerad av Pingvinkokos 2014-12-04 kl. 19:05.
2014-12-04, 19:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Har sett ett vittnesmål från en kvinnlig TI som hade ett chip inplanterat bakom ena örat. Det syntes tydligt att det verkligen fanns där. Hon visade upp det för kameran och på bild.

Har du en länk till detta?
2014-12-04, 19:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Boken gavs ut i januari 2012 och debatterades oerhört intensivt i de flesta media. Att den fortfarande dyker upp titt som tätt är knappast underligt med tanka på vem den handlar om. (Skriven av stora barnbokens dotter, lite som om moder Thereses barn skulle berätta att hon var satanist..)
2014-12-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Jag har upplevt snarlika situationer och känner igen mig, men jag tror inte att det är en utvecklad teknologi. Vi lever i en värld som är mycket större än vi tror, men vi ser världen genom våra föreställningar, så att vi kan hantera situationer i vårt liv. Men ibland bryter något igenom och vi får en glimt av en mer omfattande värld. I den världen finns både vänner och fiender.

Det är det svårt att veta hur liten man är och hur farliga fiender som finns. Det finns egentligen bara två vägar: att hålla fast vid sin tro på en god makt eller att gå under och liera sig med sina fiender.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det här med teknologin för tillfället? Det är lätt att gå vilse i all motsägelsefull information som numera överflödar hela världen. Visst är det så att vi är en liten del av en stor och omfattande värld som innefattar olika verkligheter av olika sorts karaktär också.

Kanske är sådana här upplevelser att likna vid "a glitch in the matrix" eller nåt sånt. Man landar i ett tillstånd där allting strålar samman på ett mycket synkronistiskt sätt vilket gör att det hela känns märkligt och kanske också lite svårt att förstå med det logiska sinnet.

Oavsett vad det finns för slags teknologi så väljer jag att tro på att den andliga aspekten av tillvaron är helt överlägsen all teknologi som är skapad av människor i alla fall, och att det är där som den verkliga kraften och visdomen finns att hämta.

Tron på den goda makten är till mycket stor hjälp också, och jag vet inom mig vilken väg som är den rätta för mig att vandra på.
2014-12-04, 19:15
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:

Är själv rätt dålig på just det här med teknologi så jag kan egentligen inte uttala mig alls på något trovärdigt sätt om detta. Men jag håller med dig om att det låter otroligt att man skulle kunna läsa andras tankar. Det var min konkreta upplevelse som fick mig att börja undra bara ...
Det satsas stora summor på hjärnforskning men resultaten från den forskningen tyder inte på en sådan materiell teknik. Vad som finns i form av icke-materiell teknologi är en annan sak. Men den forskningen bedrivs inte på en akademisk nivå. Om den ens finns.

Våra hundar har chips med identitetsnummer, så självklart kan människor fått chips injicerade på liknande sätt, men chipsens funktion är säkerligen synnerligen begränsad.

Men den amerikanska forskningsmyndigheten Darpa jobbar hårt på den här fronten. I boken Med storebror i uppfinnarverkstan (gratis pdf) ges häpnadsväckande exempel, så som "insekter" med mikrofoner vilka kan manövreras.
Senast redigerad av theanthropologist 2014-12-04 kl. 19:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in