2014-03-04, 20:58
Medlem
Är det någon som vet ifall högskolor får lämna ut uppgifter om sina elever till folk som ringer dit och frågar tex vart en student har sin praktikplats?

Jag hoppas och tror att det inte är möjligt men vore väldigt bra om någon kunde hjälpa mig få exakta uppgifter angående detta.
Senast redigerad av svenskcitron 2014-03-04 kl. 21:10.
Citera
2014-03-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskcitron
Är det någon som vet ifall högskolor får lämna ut uppgifter om sina elever till folk som ringer dit och frågar tex vart en student har sin praktikplats?

Jag hoppas och tror att det inte är möjligt men vore väldigt bra om någon kunde hjälpa mig få exakta uppgifter angående detta.

Om en person är antagen osv är inte sekretess, normalt går och tänka, lider personen men av att uppgiften lämnas ut? innehåller det känsligare uppgifter om en persons liv, ekonomi?

Om svaret är nej, så är det ofta så att uppgiften inte har sekretess.
Citera
2014-03-05, 18:44
Medlem
Högskolor är i normalfallet statliga myndigheter och omfattas således av offentlighetsprincipen.

Däremot är det inte säkert att dom bara för det lämnar ut den typen av uppgifter, de kan nämligen klassas som arbetsmaterial och behöver då inte lämnas ut.

Enda sättet att veta säkert är att prata direkt med högskolan.
Citera
2014-03-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWoland
Högskolor är i normalfallet statliga myndigheter och omfattas således av offentlighetsprincipen.

Däremot är det inte säkert att dom bara för det lämnar ut den typen av uppgifter, de kan nämligen klassas som arbetsmaterial och behöver då inte lämnas ut.

Enda sättet att veta säkert är att prata direkt med högskolan.

klasslistor och beslut om praktikplats, eller tilldelning av praktik kan knappast anses som arbetsmaterial.
Citera
2014-03-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
klasslistor och beslut om praktikplats, eller tilldelning av praktik kan knappast anses som arbetsmaterial.

När jag gick på högskolan så var ju pappret med praktikplatser uppsatt på anslagstavlan i korridoren. Vem som helst kunde läsa det.
Citera
2014-03-05, 23:31
Medlem
De inte bara får, de är skyldiga att lämna ut allt som ryms under begreppet allmänna och offentliga handlingar. Antagningsbesked, betyg, besked om praktikplats, m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in