2018-07-19, 16:53
Medlem
alienfins avatar
Nu ska Anoto lyckligtvis inte leva av pennorna utan av licens/mjukvaru/mönsterintäkter. Kul ändå att se att man börjar sakteliga öka försäljningen trots den korta tiden man kört med nya prismodellen.
Pennorna kommer nog få gå åt sidan senare för partners att sköta om eller avknoppas för återkommande licensintäkter när ADNA kommer igång men tills dess ser det positivt ut att man gått plus 5 kvartal i sträck och ser ut att kunna fortsätta med det.

Får se hur länge baissarna orkar dra upp historiska förluster,de lär blekna bort som argument inom några år.
Citera
2018-07-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Nu ska Anoto lyckligtvis inte leva av pennorna utan av licens/mjukvaru/mönsterintäkter. Kul ändå att se att man börjar sakteliga öka försäljningen trots den korta tiden man kört med nya prismodellen.
Pennorna kommer nog få gå åt sidan senare för partners att sköta om eller avknoppas för återkommande licensintäkter när ADNA kommer igång men tills dess ser det positivt ut att man gått plus 5 kvartal i sträck och ser ut att kunna fortsätta med det.

Får se hur länge baissarna orkar dra upp historiska förluster,de lär blekna bort som argument inom några år.
Om det är som du säger att pennorna inte är viktiga så får man nog säga att det rimmar illa med senaste rapporten. Allt fokus på pennor där. Adna nämns inte och licensintäkterna var en besvikelse.

Ingen kommentar till massproduktion av en penna i hundratusentals exemplar som nu är obsolet och som inte verkar ha sålts utan isåfall ligger i lager. Varför lanserar man nya pennor hela tiden?
Senast redigerad av ellabellak 2018-07-19 kl. 17:06.
Citera
2018-07-20, 23:18
Medlem
Citat:

Fast att marknaden är skeptiskt inställd till Anoto är ju inget under med tanke på bolagets historik. Det är dels många som bränt sig i Anoto, men sedan är det många som daytradar samtidigt och försöker snacka både upp och ner kursen.. Det kan vara lite skoj att läsa forum om Anoto, jag har förvisso inte Facebook men jag får lite den känslan.. Om än lite mer åt cirkushållet.

Jag har sålt mina Anoto för ett par år sedan, gjorde en slant kan jag erkänna trots att jag låg relativt kort. Jag önskar innerligt att bolaget vänder och faktiskt blir stabilt och väldigt vinstdrivande för jag har flera vänner som legat tungt i Anoto i flera år och en del verkar spendera en heltidslön på att sänka sitt GAV av någon anledning, månad efter månad.. Jag har full förståelse för att man är tveksam till att man får ordning på skeppet eftersom ägarna har fått höra det år efter år.

Skulle jag gissa en kurs på Anoto om 2 år så skulle jag tro på runt 7kr, om man fortsätter i någorlunda samma riktning som man faktiskt gjort idag. Jag följer delårsrapporterna och bolaget trots att jag inte äger det längre och där finns en del (enligt mig) sunda signaler, och dessa överväger varningssignalerna och historiken med en hårsmån om du frågar mig. Jag är dock "färdig" med att ha pengar i Anoto, så jag avstår investeringen.
Citera
2018-07-23, 22:35
Medlem
raskenss avatar
Anoto grundades 1999 .Blev förvånad att det bolaget fortfarande existerar. Har det bolaget nånsin redovisat vinst?
Citera
2018-07-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Anoto grundades 1999 .Blev förvånad att det bolaget fortfarande existerar. Har det bolaget nånsin redovisat vinst?
5 kvartal i rad, dock blygsamt.
Citera
2018-07-24, 12:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
5 kvartal i rad, dock blygsamt.

Finns det nån genomgång av företaget från grundandet, nån analys av verksamheten? På wikipedia verkar det mest reklam för företaget. Minns hajpen om den där prickläsande pennan. Skakade på huvudet från början.
Citera
2018-07-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Finns det nån genomgång av företaget från grundandet, nån analys av verksamheten? På wikipedia verkar det mest reklam för företaget. Minns hajpen om den där prickläsande pennan. Skakade på huvudet från början.
Nu verkar det vedertaget att digitalpennan står inför ett stort genombrott. Frågan är dock om Anoto lyckas ta några marknadsandelar gentemot jättar som microsoft och apple. Generellt anses Anoto vara ledande tekniskt på området men kanske tiden har sprungit ifrån föraget. Redeye har lite analyser, nuvarande VDn har ju fullständigt gjort om företaget och är åtminstone målinriktad att skapa vinst. Men teknikbranschen är lurig.
Citera
2018-07-24, 16:58
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Nu verkar det vedertaget att digitalpennan står inför ett stort genombrott. Frågan är dock om Anoto lyckas ta några marknadsandelar gentemot jättar som microsoft och apple. Generellt anses Anoto vara ledande tekniskt på området men kanske tiden har sprungit ifrån föraget. Redeye har lite analyser, nuvarande VDn har ju fullständigt gjort om företaget och är åtminstone målinriktad att skapa vinst. Men teknikbranschen är lurig.

Anoto har siktet på flera andra marknader där inte Apple och Microsoft inte klarar av att konkurrera för 5 öre med sin teknik.
Citera
2018-07-24, 19:46
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Anoto har siktet på flera andra marknader där inte Apple och Microsoft inte klarar av att konkurrera för 5 öre med sin teknik.
Några av världens största techföretag kan alltså inte konkurrera med ett svenskt small cap som tar nya ATL varje vecka?
Citera
2018-07-24, 21:46
Medlem
Citat:
Där tror jag du har fel. Det är inte nödvändigtvis den bästa tekniken som får kommersiellt genombrott. Hur lyckosam Anoto varit på försäljnings och marknadsföringsplanet tidigare är ju väl känt. Men lycka till!
Citera
2018-07-24, 23:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Där tror jag du har fel. Det är inte nödvändigtvis den bästa tekniken som får kommersiellt genombrott. Hur lyckosam Anoto varit på försäljnings och marknadsföringsplanet tidigare är ju väl känt. Men lycka till!

Marknaden för dessa pennor är väl så begränsad och nischad att det aldrig kommer bli något stort. Jag kan själv inte tänka mig en enda produkt där man måste skriva på ett papper och inte kan lösa det helt elektroniskt. Papperslösningar känns så 80-tal att det stänker om det. En kuriosapryl som tiden har sprungit om många gånger om även om det ingenjörsmässigt är en elegant pryl.
Citera
2018-07-25, 00:31
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ett annat tankefel man ibland kan se, exempelvis under FING:s glada dagar, är att vissa inte kan se bortom den tekniska lösningen även. En inkrementell förbättring på en fingertrycksavläsare på 2% som dubblar priset på komponenten är fortfarande den absolut bästa lösningen och det självklara valet för kunderna enligt teknikentusiasterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in