2024-11-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Kina älskar det här beslutet av Taiwans regering. För Kina vill att Ryssland blir så isolerat som möjligt av andra länder, och därför så beroende av Kina som möjligt.
Taiwans beslut är bra för Kina, och dåligt för Ryssland.

Skulle faktiskt på goda grunder tro, att handeln mellan Taiwan och Ryssland redan är så minimal, så detta har ingen betydelse.
Grundar detta på att Taiwan klassas sedan länge av Ryssland som ett "ovänskapligt land", vilket betyder omfattande USA-ledda sanktioner mot Ryssland från Taiwan.
Ryssland har givetvis också massor med egna sanktioner mot sådana "ovänskapliga länder" som Taiwan, med t.ex. förbud för taiwanesiska flygbolag beträda ryskt luftrum och kraftigt diskriminerande regler för taiwaneser som besöker Ryssland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unfriendly_countries_list
Senast redigerad av Hultabultan 2024-11-12 kl. 21:53.
Citera
2024-11-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skulle faktiskt på goda grunder tro, att handeln mellan Taiwan och Ryssland redan är så minimal, så detta har ingen betydelse.
Grundar detta på att Taiwan klassas sedan länge av Ryssland som ett "ovänskapligt land", vilket betyder omfattande USA-ledda sanktioner mot Ryssland från Taiwan.
Ryssland har givetvis också massor med egna sanktioner mot sådana "ovänskapliga länder" som Taiwan, med t.ex. förbud för taiwanesiska flygbolag beträda ryskt luftrum och kraftigt diskriminerande regler för taiwaneser som besöker Ryssland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unfriendly_countries_list

Intressant att Ungern är "ovänskapligt land".
Citera
2024-11-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Intressant att Ungern är "ovänskapligt land".

Formellt räknas Ungern som ett "ovänskapligt land" av Ryssland, i och med att man har sanktioner mot Ryssland som USA påtvingat dem. (Enligt rysk uppfattning.)
Men vad jag hört så försöker Ryssland på olika sätt bortse från egna motsanktioner mot ungerska intressen, och detta gäller alla ungerska myndigheter, företag som privatpersoner.
Dessutom är ryska sanktioner mot "ovänskapliga länder" inget som tvingar Ryssland att tillämpa samma regler för alla.
Men för Taiwan kan jag inte tänka mig annat än strikt bruk av ryska sanktioner utan undantag.
Senast redigerad av Hultabultan 2024-11-13 kl. 00:13.
Citera
2024-11-14, 08:46
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Om ett land inte vill exportera varor till krigshetsande dystopier så ska de förstås inte tvingas till detta. Ett mycket sunt och modigt beslut i det världsläge som råder.

det har du helt rätt i. klokt beslut av taiwan.
Citera
2024-11-15, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Om ett land inte vill exportera varor till krigshetsande dystopier så ska de förstås inte tvingas till detta. Ett mycket sunt och modigt beslut i det världsläge som råder.
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det har du helt rätt i. klokt beslut av taiwan.

Reservdelar och specialverktyg till fåtalet taiwanesiska maskiner som Ryssland har, det kan man säkert lätt skaffa genom täta kontakter med Kazakstan.
Såg någonstans att exporten av sådana maskindelar från Sverige och EU till Kazakstan ökat 10 gånger sedan 2021. T.ex. borrar till Atlas Copco bergborrmaskiner.
När det gäller nya maskiner så håller som bekant Kina på med att konkurrera ut alla andra länder med allting, och dessutom alltid till bättre priser. Detta gäller inte enbart till Ryssland.
Citera
2024-12-01, 09:02
Medlem
MuhammedSvensks avatar
TASS rapporterar om en artikel i Wall Street Journal som beskriver att Kina nu studerar hur Ryssland hanterar sanktioner, detta ska sen ge rapporter till ledningen som då ska kunna arbeta för att hantera landets egna produktioner under sanktioner.

"China is studying Russia's methods of countering Western sanctions, The Wall Street Journal reported, citing sources.

According to the newspaper, Beijing has set up a special "interagency group" to study the impact of sanctions on Russia and prepare regular reports for the country's leadership. The purpose of such activities is to learn from Russia's experience in mitigating the impact of Western restrictions. To this end, Chinese officials reportedly visit Moscow regularly and meet with representatives of the Russian Central Bank, the Finance Ministry and other agencies."

https://tass.com/economy/1880305

Länk till låst artikel från WSJ. https://www.wsj.com/world/china/china-is-studying-russias-sanctions-evasion-to-prepare-for-taiwan-conflict-5665f508
Citera
2024-12-01, 10:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
TASS rapporterar om en artikel i Wall Street Journal som beskriver att Kina nu studerar hur Ryssland hanterar sanktioner, detta ska sen ge rapporter till ledningen som då ska kunna arbeta för att hantera landets egna produktioner under sanktioner.

"China is studying Russia's methods of countering Western sanctions, The Wall Street Journal reported, citing sources.

According to the newspaper, Beijing has set up a special "interagency group" to study the impact of sanctions on Russia and prepare regular reports for the country's leadership. The purpose of such activities is to learn from Russia's experience in mitigating the impact of Western restrictions. To this end, Chinese officials reportedly visit Moscow regularly and meet with representatives of the Russian Central Bank, the Finance Ministry and other agencies."

https://tass.com/economy/1880305

Länk till låst artikel från WSJ. https://www.wsj.com/world/china/china-is-studying-russias-sanctions-evasion-to-prepare-for-taiwan-conflict-5665f508
Är detta konstigt på något sätt?

Är det bara människor som är funtade på ett visst sätt som tycker detta är egendomligt.

Jag lovar att varenda land med ekonomiska resurser studerar hur Ryssland gör för att undvika sanktioner idag. För det är onekligen intressant hur Ryssland förstör sitt land för att bevisa för världen att Ukraina ska tillhöra Ryssland.
Citera
2024-12-01, 14:35
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är detta konstigt på något sätt?

Är det bara människor som är funtade på ett visst sätt som tycker detta är egendomligt.

Jag lovar att varenda land med ekonomiska resurser studerar hur Ryssland gör för att undvika sanktioner idag. För det är onekligen intressant hur Ryssland förstör sitt land för att bevisa för världen att Ukraina ska tillhöra Ryssland.

Tack för responsen.
Även om jag måste säga att jag inte riktigt ser din poäng.
Citera
2024-12-02, 08:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Tack för responsen.
Även om jag måste säga att jag inte riktigt ser din poäng.
Att du insinuerar att Kina studerar Rysslands sanktionstaktik för att själva kunna undvika sanktioner om de skulle invadera Taiwan.

Jag säger att det inte alls behöver vara så utan alla länder i världen just nu studerar hur Ryssland förstör sin ekonomi.
Citera
2024-12-02, 09:21
Medlem
Citat:
Att du insinuerar att Kina studerar Rysslands sanktionstaktik för att själva kunna undvika sanktioner om de skulle invadera Taiwan.

Jag säger att det inte alls behöver vara så utan alla länder i världen just nu studerar hur Ryssland förstör sin ekonomi.
Det är väl självklart att världens länder, främst BRICS-nationerna, studerat och tar lärdom av hur ryssarna lindrar sanktionerna från Väst mot landet.
Detta för att de skall kunna optimera sina egna ekonomier i att möta de ev. ekonomiska påtryckningar som västvärlden kan komma att utövar med hjälp av dollar med mera när inte dessa länder dansar efter Västs pipa.

Sedan hur kineserna gör har jag ingen aning om. Deras ekonomi skiljer sig rätt tjockt från ryssen och de kommer ha andra utmaningar i att möta större sanktioner från Väst.
Citera
2024-12-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Det är väl självklart att världens länder, främst BRICS-nationerna, studerat och tar lärdom av hur ryssarna lindrar sanktionerna från Väst mot landet.
Detta för att de skall kunna optimera sina egna ekonomier i att möta de ev. ekonomiska påtryckningar som västvärlden kan komma att utövar med hjälp av dollar med mera när inte dessa länder dansar efter Västs pipa.

Sedan hur kineserna gör har jag ingen aning om. Deras ekonomi skiljer sig rätt tjockt från ryssen och de kommer ha andra utmaningar i att möta större sanktioner från Väst.
Inget annat BRICS land har som mål att offra befolkningen och landets framtid för att ledaren inte ska avpolletteras och eliten klara sig finansiellt.
Ingen av de krumbukter ryzzfan håller på med gynnar ryssarna som tvingas bo kvar i landet.
Inom kort så kommer ryzka inhemska banktillgångar drastiskt minska i värde (sparade pengar devalveras tillbaka till krigskassan), det sista kramas ur.
2025 kommer att vara skärselden för ryska befolkningen pga att putte ville stå staty 🙃
Citera
2024-12-02, 10:31
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:

Jag insinuerar ingenting, du fantiserar dock om mina tankar.
Om Ryssland förstör sin ekonomi eller inte får framtiden avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in