2015-01-29, 19:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men Putins livlina borde väl vara, att sätta åt de feta amerikanska och schweiziska bankerna, så dessa får betala för kalaset!
Kan du "sätta dit" din bank? Nej? Hur ska Putin göra något? Kan du förklara hur det ska gå till tack. Putin kan inte ens svara på sanktionerna med motsanktioner som inte skadar hans eget folk.
Citera
2015-01-29, 20:28
Medlem
Xeliouss avatar
EU sanktioner mot Ryssland har förlängts till i september. Grekland röstade också ja, som jag sagt skulle hända:
Citat:
Trots oro för ett grekiskt nej håller EU:s utrikespolitiska enighet ihop. Personsanktionerna med anledning av kriget i östra Ukraina förlängs till i höst och fler personer ska nu listas.
http://www.di.se/artiklar/2015/1/29/eu-forlanger-sanktioner-mot-ryssland/

Ryssland kommer tvingas spendera det mesta av reserverna som det ser ut nu:
Citat:
"Russia's sovereign debt is a very small percentage of GDP," he noted. "They do still have almost $400 billion in reserves." However, Kliment added, a lot of those funds will probably be used this year toward recapitalizing Russian banks, supporting the ruble and helping companies pay back their foreign debt.
http://www.cbsnews.com/news/is-russia-in-an-economic-corner/

Sanktionerna är en viktig del av pressen på den ryska ekonomin:
Citat:
"The sanctions exacerbate the problems posed by the oil prices and the ruble," Kliment told CBS MoneyWatch. "The sanctions make it difficult, if not impossible, for Russian companies to raise new capital, to attract new investment."
Senast redigerad av Xelious 2015-01-29 kl. 20:32.
Citera
2015-01-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
EU sanktioner mot Ryssland har förlängts till i september. Grekland röstade också ja, som jag sagt skulle hända:

http://www.di.se/artiklar/2015/1/29/eu-forlanger-sanktioner-mot-ryssland/

Ryssland kommer tvingas spendera det mesta av reserverna som det ser ut nu:

http://www.cbsnews.com/news/is-russia-in-an-economic-corner/

Sanktionerna är en viktig del av pressen på den ryska ekonomin:
Skönt att enighet kunde uppnås om sanktionerna. Grekland måste ju veta vilken hand som föder dom just nu, och vilken (ryss)hand som skulle förvärra situationen. Än en gång sket sig Putin, för vilken gång i ordningen går nog inte att hålla koll på. Skruvstädet EU och USA använder är långsamt men förhoppningsvis obevekligt. Kina gnuggar händerna och tittar på, även om Kina tyvärr har börjat gå lite bakåt i utvecklingen av landet. Att Peking åter börja hylla massmördaren Mao och stryper all opposition kommer att bromsa Kinas utveckling rejält. Kvar är vi i västvärlden som inte påverkas av dessa ideologiska mardrömmar utan bygger vidare på demokratin.
Citera
2015-01-30, 00:52
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Att Grekland inte lade in sitt veto mot hålla kvar nuvarande sanktioner var väntat. Allt annat hade varit sensationellt och även skadligt för Grekland just nu, då det är ett känsligt läge inför förhandlingarna om skuldbördan.

Det som är intressant är dels att Grekland fick bort en skrivning om starkt skärpta sanktioner mot Ryssland och att eventuellt marginellt utökade sanktioner skall beslutas om ett par veckor. Till dess vet vi bättre hur kompromissvilligt Tyskland är i relation till den grekiska skulden och detta kommer att diktera Greklands position.
Citera
2015-01-30, 01:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Att Grekland inte lade in sitt veto mot hålla kvar nuvarande sanktioner var väntat. Allt annat hade varit sensationellt och även skadligt för Grekland just nu, då det är ett känsligt läge inför förhandlingarna om skuldbördan.

Det som är intressant är dels att Grekland fick bort en skrivning om starkt skärpta sanktioner mot Ryssland och att eventuellt marginellt utökade sanktioner skall beslutas om ett par veckor. Till dess vet vi bättre hur kompromissvilligt Tyskland är i relation till den grekiska skulden och detta kommer att diktera Greklands position.
Så låter det idag från dig, det var andra tongångar innan

Ska vi gissa att även dessa dina nya antaganden är helt åt skogen? Grekland spelar bara teater och använder bara den lilla makt de har, men EU och Tyskland har tumskruvar på Grekland. Grekerna är bara kontraproduktiva med sitt mopsande, de enar de andra länderna sinsemellan då inget annat land ser med blida ögon på de lata grekerna som inte vill göra rätt för sig.

De andra gångerna har USA kommit med sanktioner först, sen Europa, lär bli så igen.
Citera
2015-01-30, 01:53
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Så låter det idag från dig, det var andra tongångar innan

Bryssel skickade Martin Schulz till Aten i dag för samtal. Uppenbart har EU öppnat för samtal om lånen. Jag skrev tidigare att det beror på beredvilligheten att kompromissa om lånen, om Grekland kommer att lägga in sitt veto mot redan existerande sanktioner. Mycket tyder på att Bryssel och Berlin är redo att kompromissa.

Jag skrev också att jag tror Grekland lägger in sitt veto mot nya sanktioner. I går kväll tog EU bort skrivningen om att kraftigt utöka sanktionerna mot Ryssland. Detta är ingen slump. Grekland fick bort det förslaget. Istället kommer eventuellt om ett par veckor marginellt utökade sanktioner i form av personer och företag på sanktionslistan. Men beslutet är inte fattat och om Berlin/Bryssel krånglar i låneförhandlingar, så kommer Grekland att krångla om symboliskt utökade sanktioner.

Jag tror inte jag träffade speciellt fel då jag skrev följande i förrgår:
”Det finns nog många bönder i både Sverige, Finland, Spanien och till och med i Polen som önskar att Greklands nya regering skall lägga in sitt veto mot sanktionerna. Ja, förutom den stora allmänna opinion i Europa som motsätter sig dessa sanktioner. Är det troligt att så sker? Jag vet inte och jag tror att det hänger på Bryssels och Berlins beredvillighet att kompromissa om lånen. Men jag tror oavsett detta att Grekland kommer att lägga in sitt veto mot ytterligare sanktioner.”
(FB) Sanktioner mot Ryssland.
Citera
2015-01-30, 07:44
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Bryssel skickade Martin Schulz till Aten i dag för samtal. Uppenbart har EU öppnat för samtal om lånen. Jag skrev tidigare att det beror på beredvilligheten att kompromissa om lånen, om Grekland kommer att lägga in sitt veto mot redan existerande sanktioner. Mycket tyder på att Bryssel och Berlin är redo att kompromissa.

Jag skrev också att jag tror Grekland lägger in sitt veto mot nya sanktioner. I går kväll tog EU bort skrivningen om att kraftigt utöka sanktionerna mot Ryssland. Detta är ingen slump. Grekland fick bort det förslaget. Istället kommer eventuellt om ett par veckor marginellt utökade sanktioner i form av personer och företag på sanktionslistan. Men beslutet är inte fattat och om Berlin/Bryssel krånglar i låneförhandlingar, så kommer Grekland att krångla om symboliskt utökade sanktioner.

Jag tror inte jag träffade speciellt fel då jag skrev följande i förrgår:
”Det finns nog många bönder i både Sverige, Finland, Spanien och till och med i Polen som önskar att Greklands nya regering skall lägga in sitt veto mot sanktionerna. Ja, förutom den stora allmänna opinion i Europa som motsätter sig dessa sanktioner. Är det troligt att så sker? Jag vet inte och jag tror att det hänger på Bryssels och Berlins beredvillighet att kompromissa om lånen. Men jag tror oavsett detta att Grekland kommer att lägga in sitt veto mot ytterligare sanktioner.”
(FB) Sanktioner mot Ryssland.
Grekland har inte och kommer inte lägga in något veto bara för att ett par i den nya grekiska regeringen sympatiserar med fascister i Ryssland. De är gamla förvirrade sovjetnostalgiker som du. Om de försöker hindra att Ryssland straffas för invasionen av Ukraina så kommer de bara köras över. Europa kan inte ha säkerhetspolitiska hot som dessa tokar som stoppar EU från att agera mot den ryska aggressionen. Nu är det som jag sagt bara en teater från Grekland på grund av landets desperata läge och att landet inte har något handlingsutrymme ekonomiskt. För att den nya regeringen inte totalt ska ses som lögnare redan nu så försöker man visa att alla löägner inför valet inte var just sådana. Sanktionerna har förlängts till september i år, en tidpunkt då maffian i Kreml kommer ha en ganska tom kassakista, den offentliga iaf.
Citera
2015-01-30, 08:43
Medlem
Om i Sverige Nordea och SE-banken skulle kursa, kommer detta att leda till fullkomlig kaos i Sveriges ekonomi.
Detta måste ju inte betyda att man direkt kan säga samma sak om Ryssland, då deras banksektor har en helt annan struktur.

Ta t.ex. Sveriges Riksbank som här är en mycket liten skit-aktör, med marginell betydelse.
Ryska centralbanken däremot är däremot en jätte i Ryssland, med oerhörd betydelse inom den finansiella sektorn.
Om man tog halva verksamheten i Nordea, Handelsbanken, SE-banken och Swedbank, och överförde detta till Sveriges Riksbank, då skulle man få en liknande situation som i Ryssland!
Citera
2015-01-30, 08:51
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Om i Sverige Nordea och SE-banken skulle kursa, kommer detta att leda till fullkomlig kaos i Sveriges ekonomi.
Detta måste ju inte betyda att man direkt kan säga samma sak om Ryssland, då deras banksektor har en helt annan struktur.

Ta t.ex. Sveriges Riksbank som här är en mycket liten skit-aktör, med marginell betydelse.
Ryska centralbanken däremot är däremot en jätte i Ryssland, med oerhörd betydelse inom den finansiella sektorn.
Om man tog halva verksamheten i Nordea, Handelsbanken, SE-banken och Swedbank, och överförde detta till Sveriges Riksbank, då skulle man få en liknande situation som i Ryssland!
Skillnaden är att rubeln är skräpvaluta och ryska finansmarknaden opålitlig. Ryssland har en tunn finanssektor medan Sverige har en bred industri, teknologi mm
Vi har sett tidigare hur jättebanker gått omkull bl a i USA och Storbritannien. Ett antal Ryska banker kommer säkert gå omkull i år då folk fört ut miljontals euro.
Senast redigerad av ForumApache 2015-01-30 kl. 08:54.
Citera
2015-01-30, 08:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ryska Sberbank som ligger risigt till är en gigantisk bank. Den får helt enkelt inte kursa. Den är utsatt för sanktioner och är deras absolut största bank:
http://en.wikipedia.org/wiki/Banking_in_Russia#Banks

Banken utgör ett tungt sänke för maffian i Kreml. Detta år kommer Kreml bli tvungna punga ut med många miljarder för att hålla banken vid liv, liksom att många statliga eller halvstaliga företag måste räddas. Det är ingen fördel för ryssarna direkt!
Citera
2015-01-30, 09:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Fler bevis för att du varit ute och cyklat med dina önskningar:
Citat:
(Reuters) - Greece's new finance minister Yanis Varoufakis rejected suggestions that complaints from Athens over a European Union statement on Ukraine meant it was preparing to veto sanctions against Russia.
http://www.reuters.com/article/2015/01/29/us-ukraine-crisis-greece-idUSKBN0L214020150129

Som tyskarna säger och vilket är min linje, så kan inte grekerna ta de fascistiska ryssarnas sida när vi europeiska skattebetalare räddat de lata grekerna (inte tyskarnas officella språk men vad de menar...)
Citat:
"You just cannot, on the one hand, demand from Europe to show solidarity with your own country like Mr. Tsipras does and then, as a first official step, split the joint European position," he told German television.
Citera
2015-01-30, 09:32
Medlem
Xeliouss avatar
Vitryssland har tjänat fina pengar på de ryska motsanktionerna vad gäller mat. Man har helt enkelt blivit transitland för matprodukter till Ryssland. Ryssarna gillar såklart inte detta och har nu begränsat mattransporter från vitryssland. Lukashenko har såklart gått i taket och varnar Ryssland att vitryssland inte kommer ta sån skit:
http://www.chron.com/news/world/article/Belarusian-leader-issues-tough-warning-to-Moscow-6048800.php
Citat:
Last month, he accused Moscow of damaging Belarus' economic interests with moves to restrict exports to Russia, which he said violated the rules of the Eurasian Economic Union, a grouping that comprises Russia, Belarus, Kazakhstan, Armenia and Kyrgyzstan.

On Thursday, Lukashenko warned that if the agreements on forming the alliance aren't observed, "we reserve the right to leave the union."

Lukashenko gick ännu längre när han berättade vad han tycker om Moskvas tal om den "ryska världen":
Citat:
Alexander Lukashenko also sternly warned Moscow Thursday that his nation of 10 million will never be part of the "Russian world," a term coined by the Kremlin that reflects its hopes to pull ex-Soviet nations closer into its orbit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in