Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Så låter det idag från dig, det var andra tongångar innan
Bryssel skickade Martin Schulz till Aten i dag för samtal. Uppenbart har EU öppnat för samtal om lånen. Jag skrev tidigare att det beror på beredvilligheten att kompromissa om lånen, om Grekland kommer att lägga in sitt veto mot redan existerande sanktioner. Mycket tyder på att Bryssel och Berlin är redo att kompromissa.
Jag skrev också att jag tror Grekland lägger in sitt veto mot nya sanktioner. I går kväll tog EU bort skrivningen om att kraftigt utöka sanktionerna mot Ryssland. Detta är ingen slump. Grekland fick bort det förslaget. Istället kommer eventuellt om ett par veckor marginellt utökade sanktioner i form av personer och företag på sanktionslistan. Men beslutet är inte fattat och om Berlin/Bryssel krånglar i låneförhandlingar, så kommer Grekland att krångla om symboliskt utökade sanktioner.
Jag tror inte jag träffade speciellt fel då jag skrev följande i förrgår:
”Det finns nog många bönder i både Sverige, Finland, Spanien och till och med i Polen som önskar att Greklands nya regering skall lägga in sitt veto mot sanktionerna. Ja, förutom den stora allmänna opinion i Europa som motsätter sig dessa sanktioner. Är det troligt att så sker? Jag vet inte och jag tror att det hänger på Bryssels och Berlins beredvillighet att kompromissa om lånen. Men jag tror oavsett detta att Grekland kommer att lägga in sitt veto mot ytterligare sanktioner.”
(FB) Sanktioner mot Ryssland.