2014-03-03, 16:48
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Varför skulle man inte kunna det?
Lite framförhållning så är det inte minsta problem. 122 hk i en sån bil skulle jag säga räcker till gott och väl för alla ändamål man kan tänka sig.

Åker man på en kurvig landsväg i 90 så är det inte roligt att köra om med en svag bil imo. I lägre hastigheter, inga problem.
Citera
2014-03-03, 18:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Åker man på en kurvig landsväg i 90 så är det inte roligt att köra om med en svag bil imo. I lägre hastigheter, inga problem.
Roligt och säkert är inte samma sak. För den delen är det väldigt ont om kurviga 90-vägar kvar i det här landet. Är det kurvor har vägen oftast 70-begränsning.
Men det hör ju inte till tråden, 122 hk är tillräckligt och mer ändå i en bil som väger 1200 kg. Klarar man inte av att köra om med den effekten ska man övningsköra ett tag till innan man är mogen att köra bil i trafiken.
Citera
2014-03-03, 18:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Roligt och säkert är inte samma sak. För den delen är det väldigt ont om kurviga 90-vägar kvar i det här landet. Är det kurvor har vägen oftast 70-begränsning.
Men det hör ju inte till tråden, 122 hk är tillräckligt och mer ändå i en bil som väger 1200 kg. Klarar man inte av att köra om med den effekten ska man övningsköra ett tag till innan man är mogen att köra bil i trafiken.

Oj, menar du att roligt och säkert har två olika betydelser? Det är "inte roligt" för att det inte är säkert.

Finns mycket sådana vägar om du vågar lämna tätort.

Klart det är säkrare om man snabbt kommer förbi. Det känns och är säkrare. Vad har det med mognad att göra?

Sedan tog jag inte bilens vikt i beräkning utan blint hk.

Har en bil på bara 100hk. Kan jag köra om med men jag önskar det gick fortare. Inte mycket kräm i de hastigheterna.

Men om man inte bryr sig om det så är det väll inga problem?
Senast redigerad av Bbobi 2014-03-03 kl. 18:53.
Citera
2014-03-04, 00:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrigavera
Vad är det specifikt som är 10 år efter?

Inredning och instrumentering / Finish och utförande.

Lite sämre styrning och chassi, med sämre vägegenskaper.

Motorer med för hög förbrukning.

Saknar moderna aktiva säkerhetssystem och sämre krockskydd.

Därtill ett dåligt andrahandsvärde som lär bli ännu sämre nu när Chevrolet snart upphör med sin försäljning här.
Citera
2014-03-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Inredning och instrumentering / Finish och utförande.

Lite sämre styrning och chassi, med sämre vägegenskaper.

Motorer med för hög förbrukning.

Saknar moderna aktiva säkerhetssystem och sämre krockskydd.

Därtill ett dåligt andrahandsvärde som lär bli ännu sämre nu när Chevrolet snart upphör med sin försäljning här.

Vilka moderna säkerhetssystem är det som saknas? Jag måste säga att efter att ha läst tester så kan jag inte se att det stämmer. Har du egen erfarenhet av bilen?
Citera
2014-03-05, 23:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrigavera
Vilka moderna säkerhetssystem är det som saknas? Jag måste säga att efter att ha läst tester så kan jag inte se att det stämmer. Har du egen erfarenhet av bilen?

Inbyggt fotgängarskydd, autobroms, kollisionsvarnare, adaptiv farthållare, Pre Safe antisladd, dödvinkel övervakning, kurshållningsassistent osv, ingenting av dessa säkerhetssystem finns ens att köpa till som extrautrustning, det placerar Chevrolet Cruze på en betydligt lägre nivå än mer kompetenta konkurenter som tex VW Golf, Ford Focus Peugeot 308 eller Opel Astra.

Och ja, jag har "provkört" en sådan bil en gång, och det var ingen hit.. kändes plastig och omodern, stolarna var obekväma.

Om du däremot endast ser bilen som ett transportmedel som tar dig mellan två punkter så fungerar naturligtvis Cruze utmärkt, men tänk på att märket kommer att upphöra i Europa nästa år och din bils andrahandvärde lär sjunka rejält.

Prioriteras ett lågt inköpspris men ändå en ny bil så finns fler budgetalternativ, exempelvis:

- Dacia Sandero, ny bil för 100.000:-
http://bytbil.com/bilar/dacia/sandero/7vrnqksg/A2QBUDIAAZNbUgGAwA4DAA__!

- VW Up, välutrustad ny småbil för 120.000:-
http://bytbil.com/bilar/volkswagen/up/8vgd3qrg/A2QBUDIAAY8YrcAA4DAA!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in