2014-03-01, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Det kan vara frestande att avfärda mannen som en gaphals som vaknat på fel sida. Men inget kan vara mer fel.

Han drivs uppenbarligen av ett djupt rotat hat mot oss svenskar. Några ord han yppade:

Allah akbar! The big god är tillbaka!

Om ni kastar mig jag tar tio liv!

Denna del av filmen är uppenbart ett allvarligt hot. Är detta polisanmält?

Jag har hämnd här! (Och han visar med knuten näve mot sitt hjärta.)

Man kan med förskräckelse fundera över vilken Moské han besöker när han utövar sin tro. Kan vara någon källarmoské eller en offentlig. Man undrar också över hans vänner. Hur många är dom? Hur långt är de beredda att gå i sitt hat mot oss?

Och den bittra eftersmaken man känner efter att ha låtit filmen sjunka i sinnet ett tag:

Hur många har vi som går runt i vårt land med samma inställning?

5? 20? 200? 3000?

När smäller det?

Är inne på precis samma tankebanor, hur svårt är det för en sådan här att sätta sig på valfri uteservering/buss o ta sig till paradiset? Hoppas verkligen Säpo har koll på dessa typer. Men kan väl ändå inte vara allt för enkelt och få tag i sprängämnen?

Hur skulle du föressten föreslå att ändra rubriken? Tycker faktiskt det är en afghansk vilde på en buss som står o vrålar
Citera
2014-03-01, 18:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairmax
Är inne på precis samma tankebanor, hur svårt är det för en sådan här att sätta sig på valfri uteservering/buss o ta sig till paradiset? Hoppas verkligen Säpo har koll på dessa typer. Men kan väl ändå inte vara allt för enkelt och få tag i sprängämnen?

Hur skulle du föressten föreslå att ändra rubriken? Tycker faktiskt det är en afghansk vilde på en buss som står o vrålar

Rubriken skall förklara vad som har hänt:

Islamist utför terrorhot på svensk buss.
Citera
2014-03-01, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diogenes.Kynos
Det borde stå modig man blir provocerad av svensk gubbe. Alla knyter näven i fickan. Blir sedan utfryst av samhället en gång till.

Utfryst av samhället? Mannen har nyss varit och avnjutit fri sjukvård

"man måste fylla jävla papper för o få gå på sjukhus" Skriker han.

På vilket sätt är han föressten modig? Stör det dej inte att han skriker om att ta liv och gud är störst bland annat?
Citera
2014-03-01, 19:32
Medlem
Kan i viss mån hålla med om att det öppna samtalet är livsviktigt för all utveckling, men inte att gubben skall kallas för gubbe. Han är en orädd hjälte som står för det han säger!

Men frågan är vad du menar med att killen gick hem och kände sig mer levande eftersom han fick berätta om sitt svåra liv? Snubben tycker det är jobbigt att fylla i papper för att få fri sjukvård, avrättar sin flickväns hund bara för att, hatar allt som påminner om Sverige och älskar Somalia!

Vad är det för svårt liv att leva? Det är väl snarare en ynnest att få leva med sån lätt problematik. Troligtvis har snubben aldrig besökt ett barnsjukhus där barn inväntar döden, en äldrevårdsavdelning gamla ligger och dör ensamma för att kommunen skärt ner så mycket ekonomiska resurser att det helt enkelt inte finns personalresurser för de gamla. Jag skulle kunna fortsätta men tror inte det behövs.

För mig är snubben ett skämt... men det är ett skämt med bitter eftersmak eftersom han också är ett bevis på hur lättledda vi människor är när vi underordnar oss masspsykoser som religion och politik!

Citat:
Ursprungligen postat av Diogenes.Kynos
Jag förstår honom. Dessutom är ju gubben en jävel på typisk svensk provokation. Det läskiga är inte dessa två som egentligen diskuterar, diskussionen som förs på tåg och torg borde vara så här livlig. Alla andra som bara sitter där som får är ju det skrämmande.

Han är inte farlig. Det är frustrationen han känner som är farlig. Men den får han ge uttryck för i samtalet med gubben. Det är det levande samtalet som i vissa fall fattas. Speciellt i Sverige. Vi sitter i bilen och lyssnar på radion. När vi borde prata med varandra, ge utlopp för känslor som det här visar. Tror båda gick hem efter den konfrontationen och kände sig mer levande. Gubben kände sig säkert glad en erfarenhet rikare. Och den unge mannen fick utlopp för sin frustration. I samtal med en svensk gubbe, fick han berätta om sitt svåra liv ingen annan kanske tidigare hört. Han gav utlopp för sina känslor det kan aldrig betraktas som farligt.
Citera
2014-03-01, 21:11
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik: "Afghansk vilde på buss" -► "Hur stort terrorhot är missnöjda muslimer i Sverige?"

/Mod
Citera
2014-03-02, 02:37
Medlem
Nästa all terrorism som utförts i Europa har varit politisk av ett eller annat slag. Sedan IRA och ETA lade ner vapnen har det varit ganska lugnt, men fortfarande är det nog större risk för politiskt våld än religiöst. Speciellt i östra Europa.
Citera
2014-03-02, 04:48
Bannlyst
"ni sitter och äter köttbullar och potatismos"
"duuuu (börjar gråta ett ögonblick) har ätit o god mat o smör o hit o dit"
"Det är bara gamlingarna som är rasister, det är bara gamlingarna som vinner på lotto"
till en 50åring kvinna "förlåt mig morrmorr, förlåt mig morrmorr jag pallar inte med det här livet."
Senast redigerad av gorkgassyh 2014-03-02 kl. 04:57.
Citera
2014-03-02, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av invertor
Kan i viss mån hålla med om att det öppna samtalet är livsviktigt för all utveckling, men inte att gubben skall kallas för gubbe. Han är en orädd hjälte som står för det han säger!

Men frågan är vad du menar med att killen gick hem och kände sig mer levande eftersom han fick berätta om sitt svåra liv? Snubben tycker det är jobbigt att fylla i papper för att få fri sjukvård, avrättar sin flickväns hund bara för att, hatar allt som påminner om Sverige och älskar Somalia!

Vad är det för svårt liv att leva? Det är väl snarare en ynnest att få leva med sån lätt problematik. Troligtvis har snubben aldrig besökt ett barnsjukhus där barn inväntar döden, en äldrevårdsavdelning gamla ligger och dör ensamma för att kommunen skärt ner så mycket ekonomiska resurser att det helt enkelt inte finns personalresurser för de gamla. Jag skulle kunna fortsätta men tror inte det behövs.

För mig är snubben ett skämt... men det är ett skämt med bitter eftersmak eftersom han också är ett bevis på hur lättledda vi människor är när vi underordnar oss masspsykoser som religion och politik!
Samtidigt är han i sverige världens bästa land. Om det är någonstans han borde trivas är det här. Så jag välkomnar hans frustration och hoppas han mår bättre i framtiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in