2015-12-12, 22:50
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefonforsaljaren
Bra artister på SVT hyllningskonsert Lyssnade en hel del på Sinatra som tonåring. Känner mig gammal som känner till en hel del låtar. Elvis är en posör i jämförelse med Sinatra
Blev tacksam över att de lät Seth MacFarlane få sjunga (One for my baby) and one more for the road. Efter Tony Bennet så lär han ju vara den enda i det där gänget som faktiskt sjungit den där typen av låtar som levebröd
Blev imponerad av Lady Gagas New York New York

Hade hoppats på lite fler låtar, men vad fan, man kan inte få allt.

Frank Sinatra är en av anledningarna till mitt citat i signaturen.
Citera
2015-12-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esping
8)
Dean martins citat! Jag tycker Frank är ok men väljer Dean före honom.Cool kille helt enkelt.
Citera
2017-12-28, 15:14
Medlem
Geomeisters avatar
Frank Sinatra 100 år. Har visats på SVT senaste dagarna. 2 delar på cirka 4 timmar: https://www.svtplay.se/frank-sinatra-100-ar

Ingen perfekt dokumentär, men hade lätt kunnat se en del till. Det handlar främst om Frank Sinatras liv generellt med videoklipp av honom, lite live, familjemedlemmar/kollegor/vänner som med röster berättar över stillbilder samt en del klipp ifrån hans filmer.
Citera
2018-01-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Dean martins citat! Jag tycker Frank är ok men väljer Dean före honom.Cool kille helt enkelt.

"Och nu, direkt från baren : Dean Martin" kunde han introduceras. Skulle nog inte gå idag.
Citera
2018-09-14, 21:32
Medlem
systems avatar
Vilka album ska jag sikta på angående Sinatra?
Jag är inget fan av live-ljud (typ publik som klappar händer etc.) men det kan funka vid rätt tillfällen.

Jag går från jazz av typ Miles Davis, Count Basie, Ella Fitzgerald etc.

Exempel på Sinatra-låtar jag gillar: I get a kick out of you.
Love and marriage behöver jag inte höra igen, om man säger så.

Album-tips, tack.
Citera
2018-09-15, 09:23
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Vilka album ska jag sikta på angående Sinatra?
Jag är inget fan av live-ljud (typ publik som klappar händer etc.) men det kan funka vid rätt tillfällen.

Jag går från jazz av typ Miles Davis, Count Basie, Ella Fitzgerald etc.

Exempel på Sinatra-låtar jag gillar: I get a kick out of you.
Love and marriage behöver jag inte höra igen, om man säger så.

Album-tips, tack.

Har du hört skivan med just Count Basie kallad It Might As Well Be Swing? Frank Sinatra och Count Basie? Det kanske kan vara något!
Citera
2018-09-15, 21:03
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Har du hört skivan med just Count Basie kallad It Might As Well Be Swing? Frank Sinatra och Count Basie? Det kanske kan vara något!
Tack, detta ska jag kolla.
Citera
2018-09-21, 20:52
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Citat:
Ursprungligen postat av system
Tack, detta ska jag kolla.
Precis vad jag var ute efter. ”The Good Life” är nu en ny referens för hur det ska låta.
Citera
2020-12-19, 13:10
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
"Och nu, direkt från baren : Dean Martin" kunde han introduceras. Skulle nog inte gå idag.

Många svenskar tror ju att Frank och Dean är zigenare, men det är fel. Dom är ITALIENARE.
Citera
2021-02-27, 02:05
Medlem
yidarmy123s avatar
Jag är 25 år gammal men jag har fortfarande inte slitit mig ifrån min numera 5 år gamla uppfattning att 'My way' med Sinatra och 'Sunday morning coming down' med Johnny Cash är dem absolut bästa, djupaste, finaste låtarna som någonsin har skrivit.

Seriöst, ingenting efteråt har överträffat de här fantastiska låtarna.

Och med tanke på dagens musikstandard så kommer det heller aldrig hända.
Och det är inget klyschigt Malena Ernman-statement.

Dagens musik ÄR faktiskt skit.
Citera
2021-02-27, 18:14
Medlem
monogams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Jag är 25 år gammal men jag har fortfarande inte slitit mig ifrån min numera 5 år gamla uppfattning att 'My way' med Sinatra och 'Sunday morning coming down' med Johnny Cash är dem absolut bästa, djupaste, finaste låtarna som någonsin har skrivit.

Seriöst, ingenting efteråt har överträffat de här fantastiska låtarna.

Och med tanke på dagens musikstandard så kommer det heller aldrig hända.
Och det är inget klyschigt Malena Ernman-statement.

Dagens musik ÄR faktiskt skit.

Då kan jag tipsa om originalet till ”sunday morning” med Kris Kristoffersson som är en personlig favorit.
Håller dock inte med om att all dagens musik är skit, gäller bara att leta tålmodigt.

Men för att hålla oss till ämnet så gillar jag låten ”Cycles” och delar av det albumet.
Vad har ni för favoriter?
Citera
2021-04-05, 15:42
Medlem
freeriderXIIs avatar
Strangers in the night är en fantastisk låt och hans framförande är legendariskt, synd dock att den skrevs först på 1960-talet och sjöngs in av Frank 1966, hade varit bättre om Sinatra sjungit in den 1957 när hans röst kanske stod på sin topp. Innan rösten blev lite torrare på 1960-talet och mindre liquid voice /flytande även om förvisso inspelningstekniken blev bättre och gav fördelar för soundet.
Senast redigerad av freeriderXII 2021-04-05 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in