2014-03-14, 17:14
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Dribbla med semantik? Det var inte bara inte en dribbling utan där till ett klockrent och snyggt svar på ditt inlägg. Ditt resonemang är ju att "det inte finns något "facit" som objektivt säger det eller det, så då måste vi utgå ifrån att alla arter är lika mycket värda."

Du kan leta hur länge du vill, ingenstans har jag skrivit något om "lika mycket värda". Evolutionsmässigt finns inga högre eller lägre stående varelser, det är huvudargumentet. Det subjektiva värde du sätter på dina katter, kråkan utanför fönstret eller tarmbakterier är fullkomligt irrelevant i sammanhanget.

Huvudpoängen går dig förbi: arter som överlever och inte är på tillbakagång är för tillfället lyckade såväl biologiskt som evolutionärt. Sedan är det fritt fram att tycka vad man vill om värde.

Citat:
Att människan är mycket smartare än alla andra djur borde vara indikation nog på att vi står över djuren, såvidare man inte är religiös då. Att som icketroende hävda att allt levande är lika mycket värt, "bara för att jag säger att det är så" är egentligen bara konstigt.

Om nu intelligens är ett mått på "värde" eller "högre stående" så var ju den tyska nazi-ledningen närmare kronan på verket än de flesta människorna med tanke på följande:
http://law2.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/nuremberg/meetthedefendants.html
Citera
2014-03-14, 17:55
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Du kan leta hur länge du vill, ingenstans har jag skrivit något om "lika mycket värda". Evolutionsmässigt finns inga högre eller lägre stående varelser, det är huvudargumentet. Det subjektiva värde du sätter på dina katter, kråkan utanför fönstret eller tarmbakterier är fullkomligt irrelevant i sammanhanget.

Huvudpoängen går dig förbi: arter som överlever och inte är på tillbakagång är för tillfället lyckade såväl biologiskt som evolutionärt. Sedan är det fritt fram att tycka vad man vill om värde.

Om nu intelligens är ett mått på "värde" eller "högre stående" så var ju den tyska nazi-ledningen närmare kronan på verket än de flesta människorna med tanke på följande:

precis, använder man argument som "vi är störst och bäst, det är bevisat genom att vi dominerar 'lägre' arter med vårat överlägsna intellekt" är det samma sak som att påstå att nazisterna verkligen var "ze Übermensch" och att judarna var undermänniskor eftersom dom inte var smarta/starka nog att inte bli gasade i kubik.
Evolution besitter varken nåd eller medvetande.
Citera
2014-03-14, 18:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
precis, använder man argument som "vi är störst och bäst, det är bevisat genom att vi dominerar 'lägre' arter med vårat överlägsna intellekt" är det samma sak som att påstå att nazisterna verkligen var "ze Übermensch" och att judarna var undermänniskor eftersom dom inte var smarta/starka nog att inte bli gasade i kubik.
Evolution besitter varken nåd eller medvetande.

Ingen har talat om att utrotning i sig är ett tecken på högre stående art.

Vad ni båda borde inse är att både nazister och judar är människor - dvs av samma art .. vill ni verkligen gå vidare i den där dikotomin som ni försöker göra nu .. dvs dela upp de två i olika arter - i så fall vems ärende går ni då? Nazisternas eller judarnas?
Citera
2014-03-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, människor kan göra rationella val - sorry, men det finns absolut ingen forskning som motsäger det. Till med vissa djur kan upp till en viss nivå göra rationella val i vissa situationer - även om det inte alls ligger på samma nivå som människan.

Du är alltså helt ute och cyklar.

Din hjärna gör valet upp till tio sekunder innan det når ditt medvetande. Enligt forskning och försök.
Citera
2014-03-14, 18:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Din hjärna gör valet upp till tio sekunder innan det når ditt medvetande. Enligt forskning och försök.
Visa mig forskningen som säger att människan inte kan göra rationella val och att människas framtid är förutbestämd utifrån arv/miljö..
Finns den så kan vi reda på förhand låsa in framtida kriminella-för vi kan ju utifrån miljö och arv veta både ATT de kommer att begå brott och VILKA brott de kommer att begå.

Du förstår helt enkelt inte vad du själv påstår.
Citera
2014-03-14, 18:31
Medlem
Citat:
Visa mig forskningen som säger att människan inte kan göra rationella val och att människas framtid är förutbestämd utifrån arv/miljö..
Finns den så kan vi reda på förhand låsa in framtida kriminella-för vi kan ju utifrån miljö och arv veta både ATT de kommer att begå brott och VILKA brott de kommer att begå.

Jag påstår att Din hjärna gör valet upp till tio sekunder innan det når ditt medvetande.

http://arstechnica.com/science/2008/04/test-subjects-make-decisions-10-seconds-before-awareness/

Sen börjar du omedelbart säga saker som förutbestämda framtider och möjlighet att veta vem som kommer begå brott.. Varför gör du så?
Senast redigerad av FlamRed 2014-03-14 kl. 18:33.
Citera
2014-03-14, 18:32
Medlem
Citat:

Du kan bara göra rationella val, om du lärt dig göra rationella val. Eller hur?

Du kanske trodde rationalitet är medfött?
Citera
2014-03-14, 18:35
Medlem
Citat:

Fiskar kan inte göra rationella val heller. Kan du därför förutspå deras framtid? Jag tror inte du vet vad du säger riktigt...
Citera
2014-03-14, 18:37
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det jag tycker är märkligt, är att många förutsätter ett objektivt värde överhuvudtaget. Tänker man sig att alla har sina egna subjektiva värden istället så är det ju så mycket lättare att förklara verkligheten.

Min katt är mer värd än många människor, men den är inte mer värd än min syster (för mig).

Nej precis, det är ju det jag säger. Klart jag värdesätter just mina katter högre än folk jag inte känner så det var därför jag påpekade det. Det är ju inget konstigt i sig att människor är "egoistiska" på det sättet.

Citat:

Du kan leta länge utan att finna vart jag hävdar att andra arter är misslyckade också.

Menar du att människan inte utvecklats bättre än andra djur? Besitter vi inte ett helt annat intellekt? Kika ut genom fönstret och säg att människan inte står över andra djur.

Citat:

Skärpning för fan.
Citera
2014-03-14, 18:46
Medlem
Citat:

Alltså det finns ju ingen magisk själ inuti i våldtäktsmannen, som är en våldtäktssjäl. Självklart är en våldtäktsman ett resultat av sin uppväxt.
Citera
2014-03-14, 18:52
Avslutad
Citat:
Ett kort instick: Det pågår redan idag. Vänstern motiverar sin gatuterror enligt devisen "Antifascism är alltid självförsvar" och då gäller det att "hugga först innan fascisten växer upp, tar makten och sätter alla frihetsälskande människor i läger". Jag skojar inte, googla eller läs exempelvis Arbetarmaktens inlägg här på FB.

Topic: Män som våldtar har mindervärdeskomplex av nåt slag och våldtäkten är ett desperat försök att klättra i hierarkin så att någon är "ännu sämre". Svaga män som inte kan hantera att kvinnor har rättigheter i Sverige är också en delförklaring. Suget efter sex är dock knappast nån rimlig parameter.
Citera
2014-03-14, 19:27
Medlem
Denoms avatar
Billigare än att betala en hora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in