2014-02-18, 21:49
Medlem
Slog i helgen upp ett sår på fingret. Huden gick inte av helt men det började blöda, jag satte bara över ett plåster och tänkte inte så mycket på det..

Huden som skrapades upp sitter fortfarande kvar på ena "långsidan" - såret är rektangulärt och ca 1x0.3 cm stort. Borde jag klippa av denna huden eller läker den ihop med ny hud? Just nu täcker den hela såret men om jag trycker på det kommer det ut lite var..

Hur behandlar jag ett sådant sår på bästa sätt?
Citera
2014-02-18, 22:00
Medlem
Manboiiis avatar
Om det kommer var så hade jag dragit bort det, tvättat med sprit och låtit det vara bara, tycker sår läker sämre med plåster.
Citera
2014-02-18, 22:27
Medlem
Från 1177.se:

Citat:
Läkningen sker på ungefär samma sätt oavsett hur såret har uppkommit. Man kan dela in händelseförloppet i tre faser:

Först blir den skadade vävnaden röd, svullen och ömmande. Blodkärlen vidgar sig och vita blodkroppar, kroppens försvarsceller, samlas i området. Ofta vätskar sig såret. Den här fasen pågår i två till fyra dagar.
Därefter repareras den skadade vävnaden. Hudens eller slemhinnans celler delar sig och de nya cellerna växer över skadan. Nya blodkärl växer in i den nybildade vävnaden. Det tar allt från några dagar till flera veckor beroende på hur stort såret är.
Till sist förstärks den nybildade vävnaden. De blodkärl som inte längre behövs försvinner, vilket gör att ärret bleknar. Den här fasen tar från flera månader upp till ett par år.

Står inget där dock angående "lös hud"...
Citera
2014-02-18, 23:30
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Inte läkare eller väl insatt i sår, men en välgrundad(?) gissning: Jag skulle lämna kvar hudbiten. Hud är dålig på att nybildas över stora "öppna" ytor, vilket är en av anledningarna till att man syr (hudflikarna mot varandra = litet avstånd). I och med att du har kvar biten så har du material för de nya cellerna att grabba tag i och växa in i. Skulle det visa sig att materialet är dött så kommer det så småningom att ersättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in