Vet inte riktigt om det är rätt avdelning, men jag har läst Berlin:Slutstriden 1945 och är nu inne på Stalingrad av Antony Beevor, och i båda böckerna benämns alltid arméerna "6. armén" och "62. armén". Det är ganska irriterande, men jag undrar om det är korrekt svenska? Även om det inte är bekvämt att läsa kändes det ändå första gången jag läste det som om det skulle kunna vara korrekt svenska. Hur är det egentligen?
På tyska är det korrekt. Där används punkt efter siffran för att ange ordningstal ("1:a" = "1."). I fallet med divisionsnummer så kan det kanske accepteras i svenskan, eftersom det kan betraktas som ett egennamn som inte ska översättas. Särskilt om det har blivit etablerat i det militärhistoriska fackspråket.
Jag irriteras också av punkter, men använder de själv i bl.a. förkortningar, som t.ex. t.ex! Ett extra irritationsmoment med punkter utgörs av att insättningspunkten i många windowsapplikationer stannar vid varje punkt när man använde ctrl-knappen i kombination med höger- och vänsterpilarna. Det är annars ett utmärkt sätt att snabbt flytta sig genom en text ord för ord för att redigera den.
Detta sätt att ange första, andra, tredje osv används även i Försvarsmakten. I mitt tycke är det ett alldeles utmärkt sätt. På detta vis slipper man alla döskallevarianter av "andra" såsom 2a, 2dra och motsvarande. Istället får man ett prydligt 2..
Ja det låter faktiskt rimligt. Även om man måste stanna upp och fundera på om det blir ":a" eller ":e" hela tiden, flyter inte på lika bra. Faktiskt. Men då vet jag hur det ligger till i alla fall!