2014-02-09, 00:29
Medlem
Hej, bor just nu inneboende hos ett psykfall. Tack gode gud flyttar jag om två veckor. Nu är det så att det står i vårt kontrakt att hon har rätt att komma och vattna blommorna i mitt rum. Den första månaden var det inga problem. Men sen började fanskapet komma in lite när som helst. När jag frågade vad fan hon håller på med då hon redan vattnat en gång idag (var heller inte första gången helvetet vattnade flera gånger per dag) svarade den att jag ska hålla käften, att det är hennes hem och att män inte fattar något . Därefter eskalerade det mer och mer. En dag skulle det vattnas fem gånger. Och igår nådde det fan kulmen. Jag låg och sov. Givetvis har fanskapet nyckel till rummet. Någongång fyra på natten kommer fanskapet in och häller iskallt vatten på ansiktet, bröstet, kuken och skit. Skrek som fan och jagade ut den. På morgonen frågade jag vad fan det höll på med. "Jag råkade spilla lite" svarade helvetet. Idag har jag satt nyckeln i låset så den inte kan öppna trots nyckel.

Nu är jag bara ute efter en disskussion ur ett juridiskt perspektiv. Förvisso står det att hon får vattna blommorna i kontraktet. Enligt henne är det blommor som behöver mycket vatten. Kan ingenting om blommor. Men det måste väl finnas en gräns ?
Citera
2014-02-09, 00:41
Bannlyst
Det är ju om något ett ofredande. Du får helt enkelt göra en polisanmälan. Lustigt problem.
Citera
2014-02-09, 00:47
Medlem
ZuparNs avatar
Roligaste på länge haha! Är antagligen ofredande som ovanstående skribent påpekat.
Blir lite problematiskt att upprätta anmälan samtidigt som du är inneboende hos henne. Hon kanske slänger ut dig eller gör allvarligare trakasserier. Finns det ingen möjlighet för dig att hitta en annan lägenhet?
Citera
2014-02-09, 01:11
Medlem
Om detta är sant så är det både hemfridsbrott och ofredande. Även om man hyr ett rum så är rummet ens hem och fristad. Som du skriver så är det inte skäligt att hon ska vattna blommorna dagligen eller flera gånger dagligen och absolut inte mitt i natten.

Det tips jag kan ge är ju att skriva ett brev till henne vari det står att om hon inte fixar störningarna i ditt boende omgående så bryter du kontraktet vid nästa månadsslut, och räcka över det med ett eller flera vittnen. Gör du en polisanmälan så kan det anses som skäligt att du bryter kontraktet omgående och flyttar ut.
Citera
2014-02-09, 01:27
Medlem
Tips - släng blommorna så finns det inget att vattna... Svårt problem.
Citera
2014-02-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Finns det ingen möjlighet för dig att hitta en annan lägenhet?

TS skriver redan i andra meningen att han flyttar ut om 2 veckor och därmed är ju det problemet löst.

För övrigt har jag ingen aning om vad du ska göra. Rigga en övervakningskamera och filma vad hon gör för.att ha som underlag vid anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in