2014-02-07, 14:42
Medlem
Rommelsteins avatar
Har aldrig haft ett grand mal anfall. Men ibland kan jag känna att jag får enkla partiella anfall eller frånvaroanfall. Folk har även ibland sagt att jag har onormalt stora pupiller även fast jag inte har varit berusad över huvud taget.

Har en tendens att sväva iväg i konversationer har jag hört. Låter det som epilepsi, stor risk? Kan det förvärras?
Citera
2014-02-07, 15:03
Bannlyst
ja
Citera
2014-02-07, 15:10
Medlem
Gaspars avatar
Tar du någon speciell medicin?
Citera
2014-02-07, 15:17
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Tar du någon speciell medicin?

Nepp. Kan även tillägga att jag har depersonalisation. Ibland ofrivilliga muskelryckningar eller ljudupplevelser som kan kännas konstiga. Ibland kan det kännas som att en lampa blinkar till, fast den egentligen inte gör det och ingen annan reagerar.
Citera
2014-02-07, 15:21
Medlem
Ta upp det med din läkare, men nej jag tycker inte att det låter som epilepsi. Skulle kunna vara vad som helst eller ingenting.
Citera
2014-02-07, 15:22
Medlem
Kryptonitens avatar
Brukar du skaka? Jag kände en som hade epilepsi och han skakade helt plötsligt och väldigt mycket men gjorde också konstiga ljud.
Citera
2014-02-07, 15:23
Medlem
KaliberTolvs avatar
Det låter lite som det min flickvän upplever. Hon var på Epilepsi undersökning. Dom konstaterade med osäkerhet att hon inte hade det... Just det där med blinkande lampor som inte blinkar och muskel ryckningar
Citera
2014-02-07, 15:24
Medlem
Gaspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Nepp. Kan även tillägga att jag har depersonalisation. Ibland ofrivilliga muskelryckningar eller ljudupplevelser som kan kännas konstiga. Ibland kan det kännas som att en lampa blinkar till, fast den egentligen inte gör det och ingen annan reagerar.
Berätta för din vårdcentral hur det ligger till så de kan skicka en remis till ett sjukhus att göra ett EEG.
Citera
2014-02-07, 15:52
Medlem
helsjuks avatar
Kan ju vara sk blackout anfall jag hade kanske 100 små anfall om dagen där jag var borta 5-30 sekunder. Dock försvann mitt efter tonåren och utvecklades senare till sk grand mal anfall vilket är de ja får nu fast väldigt väldigt sällan.
Citera
2014-02-07, 16:20
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptoniten
Brukar du skaka? Jag kände en som hade epilepsi och han skakade helt plötsligt och väldigt mycket men gjorde också konstiga ljud.
Nej. Men kan få ryckningar eller bara rycka till på ren reflex för att jag tror att någon ska slå mig t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av helsjuk
Kan ju vara sk blackout anfall jag hade kanske 100 små anfall om dagen där jag var borta 5-30 sekunder. Dock försvann mitt efter tonåren och utvecklades senare till sk grand mal anfall vilket är de ja får nu fast väldigt väldigt sällan.

Är väl en form av epilepsi?

Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
Det låter lite som det min flickvän upplever. Hon var på Epilepsi undersökning. Dom konstaterade med osäkerhet att hon inte hade det... Just det där med blinkande lampor som inte blinkar och muskel ryckningar

Vad sa de då? Att det inte är någonting?
Citera
2014-08-06, 10:10
Medlem
Brinyuss avatar
Det finns olika typer av epilepsi (olika kraftiga anfall) Om man delar upp det i tre steg så kan man säga.

1. lätt - Ofta små korta anfall. Ibland bara ett lätt frånvarande i några sekunder, typ som att man fastnar i blicken på ett ställe, är medvetslös under en mycket kort tid och sedan blir vid medvetande igen. Denna typen av anfall kan uppstå flera gånger om dagen och ibland kanske man inte ens märker av den.

2. medel - (den typen jag har haft) Du har ca ett anfall om dagen och de varar i ca 1 minut. Ett lite kraftigare anfall som gör så att du tappar medvetandet under en period men du blir ändå fullt förberedd på anfallet några sekunder innan. Förberedelsen är ofta i form av en igenkännande smak eller känsla.
Eftersom man inte kan kontrollera sig själv så kan man utsöndra saliv eller urin. Man blir helt medvetslös men du kan fortfarande t.ex. stå upp eller ha öppna ögon osv.

3. kraftig - (den typen som min farfar har) Dessa anfaller sker oftast bara några gånger om året. Eller som i i min farfars fall någon gång vart annat år. Detta eftersom han äter mediciner som hjälper någorlunda. Du blir helt medvetslös och bara typ "faller ihop". Här ligger du troligast ner på marken och krampar och utsöndrar massor av saliv. Man kontaktar oftast ambulans eftersom det finns risk för att man kan svälja sin egen tunga och kväva sig själv. Det är också farligt om du står upp för oftast så kan du bara falla ihop och kanske slå huvudet i något. (som min farfar har gjort) och då uppstår en till fara.

Detta är inte vetenskaplig fakta utan mina erfarenheter och vad läkare och farfar har berättat. Jag opererade bort min epilepsi sommaren 2009 så jag har inga fler anfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in