Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-07, 11:48
  #1
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder, jag har satt upp en PPTP vpn server på en windows server 2012 burk.

Två problem.

1. Jag får en ip adress, jag kan browsa och pinga andra maskiner på nätverket som har VPN servern.
Men, jag kan inte surfa eller pinga externa enheter.
Sätter jag upp en proxy på Windows server 2012 och ansluter mot denna så fungerar det, dock förlorar jag extremt mycket i hastighet.
Någon som har en aning hur jag kan tillåta att Windows gör att jag kan surfa?
Detta är ifrån en MAC

2. Exakt samma anslutning fungerar ej på Windows, får fel att den tycker att en brandvägg är i vägen.

Några synputer?

Ha nu en riktigt fantastiskt helg hörni!

Mvh
Nawks
Citera
2014-02-07, 13:05
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Du får ingen standard gatewayadress när du kopplar upp dig via vpn vilket medför att du inte kommer ut på internet. Kolla med ipconfig får du se.

Antigen måste du lägga en route till internet i din brandvägg eller kryssa i att din vpn klient bara skall tunnla lokala ip adresser.
Citera
2014-02-07, 14:00
  #3
Medlem
Irrelevantnames avatar
1. Verkar ha någonting med ip routes att göra. Testa lite med tracert osv vilken väg du tar och vart du hamnar. Felsök därifrån.
Öppna portar. Routes. GW.

2. Stäng av alla brandväggar vid test. inkl windows egna.
Citera
2014-02-11, 22:12
  #4
Medlem
Hej, jag är ny på fb vet inte vilken tråd jag ska använda. Jag har börjat med att göra hemsidor med c++ jag vill även kunna läga upp mina sidor jag gör så att andra kan se dom online. Jag har provat att installera windows server 2008 R2 men fick inte något nätverk? har provat köpt 3s olika nätverks kort samt 3 veckors sökande efter en BRA lösning. Jag vet att svaret finns i windows server men som jag skrev så vägrar den att ta emot nätverk. min server vill inte installera några drivrutiner heller? jag har förövrigt ett asus v formula-Z bräda, jag har provat gå in på intels hemsida och letat efter driver samt på asus hemsida jag hittar drivare! men den vägrar att läsa dom.. tack på förhand!
Citera
2014-02-11, 23:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kkaarlsson
Hej, jag är ny på fb vet inte vilken tråd jag ska använda. Jag har börjat med att göra hemsidor med c++ jag vill även kunna läga upp mina sidor jag gör så att andra kan se dom online. Jag har provat att installera windows server 2008 R2 men fick inte något nätverk? har provat köpt 3s olika nätverks kort samt 3 veckors sökande efter en BRA lösning. Jag vet att svaret finns i windows server men som jag skrev så vägrar den att ta emot nätverk. min server vill inte installera några drivrutiner heller? jag har förövrigt ett asus v formula-Z bräda, jag har provat gå in på intels hemsida och letat efter driver samt på asus hemsida jag hittar drivare! men den vägrar att läsa dom.. tack på förhand!
Ett tips är att du köper ett webbhotell istället för att hosta sidan själv. Binero är bra, där kan du även köpa domän. Känns som du inte har tillräcklig kompetens för att hosta sidan hemma. Det är egentligen väldigt enkelt men lyckas du inte installera drivrutiner för ditt nätverkskort så kommer det nog att köra ihop sig.
Citera
2014-02-12, 02:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cr0ush
Ett tips är att du köper ett webbhotell istället för att hosta sidan själv. Binero är bra, där kan du även köpa domän. Känns som du inte har tillräcklig kompetens för att hosta sidan hemma. Det är egentligen väldigt enkelt men lyckas du inte installera drivrutiner för ditt nätverkskort så kommer det nog att köra ihop sig.


Det är just det jag inte vill. Jag vet att man kan köpa det. Har vart ute och tittat på det men vill inte lägga pengar på ett webbhotell, när man kan göra ett eget. har hållt på med webbdesign i snart 2 mån samt att jag har läst en del om webbhotell och domän. Och är rätt insyltad i det nu. (Känns som du inte har tillräcklig kompetens för att hosta sidan hemma.) Jag har datorvana samt Datakunskap. När jag trycker i skivan så står det ( Detta operativsystem läser inte dom här drivrutinerna nåt i den stil) Kan logga servern och titta mer exakt vad det står om det hjälper? när det kommer till nätverks kortet. så säger den lika dant. Det lyser en grön lampa på nätverks kortet som talar om att jag har 100/100 Så det är inte min kompetens det är fel på utan något annat. Skulle uppskatta någon som vet vad problemet kan vara eller om det finns någon annan server för just webbhotell samt domän.

Tack på förhand.
Citera
2014-02-12, 08:57
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Visst kan du hosta din egen site (om du får det för din ISP)

Windows Server 2012 kanske är lite overkill för en privatperson, bättre att lägga pengarna på något annat tycker jag. Finns ett otal gratisalternativ som är minst lika bra eller bättre.

Har du nu valt att använda MS Visual och MS Server 2012 som plattform så brukar det inte vara några problem att få till det.

Konstigt att ditt Intelnätverkskort känns igen av MS 2012. Intel brukar vara det mest kompatibla kortet. Har du testat att ladda hem Complete Intel LAN drivers CD'n och installera därifrån?

Kommer du åt din testsida via localhost?
Har du öppnat portarna i brandväggen?
Har du gjort portforward i din router till din webserver?
Citera
2014-02-12, 14:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Visst kan du hosta din egen site (om du får det för din ISP)

Windows Server 2012 kanske är lite overkill för en privatperson, bättre att lägga pengarna på något annat tycker jag. Finns ett otal gratisalternativ som är minst lika bra eller bättre.

Har du nu valt att använda MS Visual och MS Server 2012 som plattform så brukar det inte vara några problem att få till det.

Konstigt att ditt Intelnätverkskort känns igen av MS 2012. Intel brukar vara det mest kompatibla kortet. Har du testat att ladda hem Complete Intel LAN drivers CD'n och installera därifrån?

Kommer du åt din testsida via localhost?
Har du öppnat portarna i brandväggen?
Har du gjort portforward i din router till din webserver?

Jag har provat det mesta. Jag har en "ful verition" av win server kan det vara det som spökar? Jag har ringt till komplett där jag köpte moderkortet samt nätverks kortet typ 12 gånger ingen av dom kommer med en bra lösning. Jag har ringt till microsoft fast dom ville ha typ 2500 kroner för att dom ska titta det så det var bara att utesluta + att jag har ringt till asus och dom sa att jag skulle tanka ner drivarna och ta dom via ett usb minne men den säger samma sak ( windows stöder inte drivaran) Jag har en win server 2012 ligger hemma om det kanske skulle funka bättre? (Har du gjort portforward i din router till din webserver?) tror du att det kan vara problemet?
Citera
2014-02-12, 14:50
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Windows 2008 R2 eller 2012 spelar mindre roll vad gäller nätverkskoret
Portforward har inget med nätverkskortet att göra hellre mer sedan när du skall göra din hemsida publik

Vad får du för felmeddelande när du kör installationen av drivrutinerna till nätverkskortet?
Har du testat att installera dom från Complete Intel Networks driver cd'n ?

Intel och MS 2008 R2 brukar vara det som är enklast att få igång.
https://downloadcenter.intel.com/Det...?DwnldID=18720
Citera
2014-02-12, 14:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Windows 2008 R2 eller 2012 spelar mindre roll vad gäller nätverkskoret
Portforward har inget med nätverkskortet att göra hellre mer sedan när du skall göra din hemsida publik

Vad får du för felmeddelande när du kör installationen av drivrutinerna till nätverkskortet?
Har du testat att installera dom från Complete Intel Networks driver cd'n ?

Intel och MS 2008 R2 brukar vara det som är enklast att få igång.
https://downloadcenter.intel.com/Det...?DwnldID=18720

Det du linka var just det jag prova men får samma fel medelande Kan titta mer exakt vad det står när jag ska installera drivarna när jag kommer hem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback