2014-02-06, 19:12
Medlem
Varför ser islam olika ut i olika delar av världen, liksom kristendomen inte set likadan ut i Sverige som i USA? skulle sverige sett likadant ut om islam varit vår religion under nästan tusen år? skulle islam ha påverkats av "svenskheten" och formats till en svensk variant?

vad tror ni??
Citera
2014-02-06, 19:17
Medlem
j4was avatar
Nej, det hade inte sett likadant ut. Mest för att alla faktorer spelar in till att forma den värld vi lever i idag.
Citera
2014-02-06, 19:17
Medlem
olasvenssons avatar
Självklart. Det spelar ingen roll om Sverige hade varit islamskt eller inte. Vi hade fortfarande haft våra kyrkor och kvinnor hade fått gå i kort-kort. Sverige är alltid Sverige.
Citera
2014-02-06, 23:27
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronjah95
Varför ser islam olika ut i olika delar av världen, liksom kristendomen inte set likadan ut i Sverige som i USA? skulle sverige sett likadant ut om islam varit vår religion under nästan tusen år? skulle islam ha påverkats av "svenskheten" och formats till en svensk variant?

vad tror ni??

Om Sverige hade varit muslimskt så hade nog större delen av Europa varit muslimskt (förmodligen hade islam spridits från Portugal och Spanien till Frankrike, därefter till Tyskland och vidare till Norden). Förmodligen hade Sverige inte sett exakt likadant ut, men ifall Europa hade gått igenom upplysningen på ungefär samma sätt som faktiskt skedde så hade den europeiska varianten av islam förmodligen sett ut ungefär som kristendomen ser ut i Europa idag.
Citera
2014-02-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronjah95

vad tror ni??

Frågorna du ställer är luddiga, du får skriva om så man förstå vad du menar.

1. USA är ett annat land, och vad beträffar deras reformation under 1527 och framåt vill inte jag inte utala mig om, men Sverige är ett mindre land, ( än USA ) och bor mycket mindre folk här åxå, sen har vi en kultur som går tillbaka till medeltiden.
USAs kultur till medeltiden ? tja, vet inte.

2. Nej, Sverige det du ser idag år 2014 hade inte sett likadan ut med Islam. Vi hade inte haft kloster, inga helgeandshus, kanske ingen religionsfrihet.... vad vet jag.

3. skulle islam har påverkats av svenskheten och format en variant. Absolut !
Islam har åxå kultur, traditioner. etc.

Men våran kultur bygger på kristendomen, massor av vår historia bygger kyrkan.
Tillex Heliga Birgitta, Kungarna och reformationen, religionsfrihet, utvandring pga religion, kyrkor i varje stad, präster, kloster, helgeandshus, det finns spår av Bibelns lagar i Sveriges lagar. etc.

Det är bara att läsa Sveriges historia men att jämföra med USA, nej, det går inte.
Citera
2014-02-08, 01:48
Medlem
lighteneds avatar
Islam och kristendomen är två olika typer av idéströmningar, två olika sätt att tänka. Det ena sättet behöver nödvändigtvis inte utesluta det andra sättet. Sverige är i grunden format efter det kristna sättet att tänka, skapa ordning, samhällen, lagar. Resultatet ser vi genom den kristna historien in i nutiden. En människa med kristen begreppssfär känner igen sig mycket väl i en annan människa med kristen begreppssfär och detta skapar enhet i samhällena. Splittringarna inom kristendomen är världens splittringar och detsamma gäller för islam. Både kristendomen och islam har en kärna varifrån all ideologi härstammar. Kristendomen uppfostrar människan till att vara defensiv medan islam uppfostrar människan till att vara offensiv. Kristendomen strävar efter att bevara, medan islam strävar efter att förändra.

Kristendomen har idéer som islam saknar och islam har idéer som kristendomen saknar.
Det är ingen slump att just den kristna världen vacklar i tro, medan islam står fast i sin tro och till och med sprider sitt frö mitt under materialismens tidevarv. Islam är skapad för att stå emot allt som kommer i dess väg, medan kristendomen i sin renaste tro är oerhört stark, men ändå ger utrymme för människan att vika ifrån sin tro då hon erbjuds ett dukat bord med sinnlig njutning.

Vissa riktningar av islam ger nästan sken av att vara den fromma kristendomens försvarare mot den yttersta ondskan, medan andra riktningar ger sken av att vara kristendomens absoluta motpol. Allting är en fråga om tolkning och den riktiga tron sitter inom människan allena. Människan är den kraft varur tron sätts på prov och genomgår sin prövning. I slutändan spelar det ingen roll vilken religion man är medlem av, det som spelar roll är hur stor kontakt man har med den universella sanningen. Ju längre bort från världens sinnlighet man kommer desto närmare sanningen kommer man då sinnligheten blockerar kontakten med det inre.
Senast redigerad av lightened 2014-02-08 kl. 01:50.
Citera
2014-02-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Frågorna du ställer är luddiga, du får skriva om så man förstå vad du menar.

1. USA är ett annat land, och vad beträffar deras reformation under 1527 och framåt vill inte jag inte utala mig om, men Sverige är ett mindre land, ( än USA ) och bor mycket mindre folk här åxå, sen har vi en kultur som går tillbaka till medeltiden.
USAs kultur till medeltiden ? tja, vet inte.

2. Nej, Sverige det du ser idag år 2014 hade inte sett likadan ut med Islam. Vi hade inte haft kloster, inga helgeandshus, kanske ingen religionsfrihet.... vad vet jag.

3. skulle islam har påverkats av svenskheten och format en variant. Absolut !
Islam har åxå kultur, traditioner. etc.

Men våran kultur bygger på kristendomen, massor av vår historia bygger kyrkan.
Tillex Heliga Birgitta, Kungarna och reformationen, religionsfrihet, utvandring pga religion, kyrkor i varje stad, präster, kloster, helgeandshus, det finns spår av Bibelns lagar i Sveriges lagar. etc.

Det är bara att läsa Sveriges historia men att jämföra med USA, nej, det går inte.

Men hallå? Svensk kultur är en blandning av gamla sedvänjor blandat med kristna influenser och europeisk kultur i en salig röra.

USA byggdes upp av europeiska invandrare om det är det moderna USA du menar, alltså är det europeisk kultur som råder där! USA har ingen medeltidshistoria då landet bara är ca 200 år! Vad gjorde du i skolan på historielektionerna? Vad beträffar den amerikanska ursprungsbefolkningen, indianerna så fanns det mängder med kulturer där som de europeiska invandrarna som vanligt utrotade.
Citera
2014-02-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Men hallå? Svensk kultur är en blandning av gamla sedvänjor blandat med kristna influenser och europeisk kultur i en salig röra.

USA byggdes upp av europeiska invandrare om det är det moderna USA du menar, alltså är det europeisk kultur som råder där! USA har ingen medeltidshistoria då landet bara är ca 200 år! Vad gjorde du i skolan på historielektionerna? Vad beträffar den amerikanska ursprungsbefolkningen, indianerna så fanns det mängder med kulturer där som de europeiska invandrarna som vanligt utrotade.

"1. USA är ett annat land, och vad beträffar deras reformation under 1527 och framåt vill inte jag inte utala mig om, men Sverige är ett mindre land, ( än USA ) och bor mycket mindre folk här åxå, sen har vi en kultur som går tillbaka till medeltiden.
USAs kultur till medeltiden ? tja, vet inte."

Du har missuppfattat mig totalt. Jag skriver " USA är ett annat land " men det kanske du inte läste, Benny Hedin. Sen hugger jag raskt på reformationen i Sverige, som inträdde 1527.
Det enda du skriver om är USA.
Jag skriver inget om " amerikanska urbefolkningen " eller " indianerna " eller " europeiska invandrare " som du gör.

Läs om och försök förstå att jag skriver om Sverige !
Citera
2014-02-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
"1. USA är ett annat land, och vad beträffar deras reformation under 1527 och framåt vill inte jag inte utala mig om, men Sverige är ett mindre land, ( än USA ) och bor mycket mindre folk här åxå, sen har vi en kultur som går tillbaka till medeltiden.
USAs kultur till medeltiden ? tja, vet inte."

Du har missuppfattat mig totalt. Jag skriver " USA är ett annat land " men det kanske du inte läste, Benny Hedin. Sen hugger jag raskt på reformationen i Sverige, som inträdde 1527.
Det enda du skriver om är USA.
Jag skriver inget om " amerikanska urbefolkningen " eller " indianerna " eller " europeiska invandrare " som du gör.

Läs om och försök förstå att jag skriver om Sverige !

Skriv så folk begriper då! Du verkar ha missat historielektionerna och att skriva förståeligt på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in