Citat:
Ursprungligen postat av
Telefon
Trådlyft!
Det här hittade jag på Facebook-sidan "Insamling för hemlösa EU-migranter i Högdalen";
M*rina F*rhatović
Mitt namn är M*rina F*rhatovic och jag är dialogredaktör för SVT Debatt. Det innebär bland annat att jag jobbar med kommentarsfält på sidan. Under texter som den som delas här brukar diskussionen innehålla många myter om romer och tiggare och de står oemotsagda. Du som är engagerade i frågan, jag undrar om du har möjlighet att gå in i kommentarsfältet och komma med motargument som kan berika diskussionen. Just nu är det mycket kommentarer av typen: Detta är inte Sveriges problem och så vidare. Vi tycker att kommentarsfält är minst lika viktiga som texten och hoppas någon hos er kan hjälpa oss bredda debatten där.
Hälsningar, M*rina
http://debatt.svt.se/2014/03/13/accepterar-vi-kakstader-vinner-rumaniens-skamliga-politik/
Man raggar alltså debattörer från "den rätta sidan" till SVT debatt...

Se på fan. Det förvånar mig föga, då dialogpolitruken blivit allt mer aggressiv i sin "moderering" och gärna tar ställning. Jag trodde en kvinna vid namn Malin var den ansvariga, har hon bytts ut eller har jag missuppfattat?
På senare tid har jag märkt en del fula knep, som att be om källa till ett icke önskvärt påpekande (invandrares del i brottstatistik etc) men radera ursprungsinlägget efter att en källa angivits så att en läsare inte vet vad de skall leta efter när de klickat sig fram till SCB eller BRÅ…
Har även sett dialogpolitruken vänta med att be om källa tills precis innan kommentarsfältet stänger. Ser inte bra ut när folk kommer hem från jobbet och läser - det första man tänker är naturligtvis "Jaså, vederbörande hade ingen källa" men sanningen är att det inte fanns tid att svara! Tror jag börjar förstå fördelarna med tidsramen, SVT. Bra jobbat…en variant är att dialogpolitruken skriver att hon inte hittat det som efterfrågas, och vips gick det inte att kommentera mer.
Exempel på härskarteknikerna:
Citat:
debattsvt.se
Gärna källor på den statistiken du tar upp.
/dialogredaktören
4 gilla
Heligko debattsvtse
Dom siffror jag redovisar här kommer från Tino Sanandajis blogg. Som i sin tur hämtat dom från SCB.
60 gilla
Susanna Svensson Heligko
http://www.tino.us/
10 gilla
debattsvtse Moderator Heligko
Lägg gärna in en länk till SCB. /dialogredaktören
1 gilla
equinox2000 debattsvtse
Jag tycker det räcker fuller väl med hänvisningen till Tino Sanandaji.
Det här luktar litet trakasseri från din sida!
66 gilla
debattsvtse Moderator equinox2000
Inte meningen att du ska känna dig trakasserad. Förstahandskällor är generellt mer trovärdiga. Men du bestämmer självklart själv hur trovärdig du vill vara. /dialogredaktören
1 gilla
Heligko debattsvtse
För den händelse du missat det så har jag lagt in en länk.
17 gilla
Tack. Du har också fått ett svar. /dialogredaktören
1 gilla
Heligko debattsvtse
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/?publobjid=19289+
12 gilla
Tack. Hittar dock inget om andelen arbetslösa bland människor med utomeuropeisk bakgrund. /dialogredaktören
1 gilla
Och där gick det inte längre att kommentera.
Det tog mig två minuter att hitta följande:
Citat:
Utrikes födda förvärvsarbetar i betydligt mindre utsträckning än inrikes födda. År 2011 förvärvsarbetade 82 procent av de inrikes födda och 57 procent av de utrikes födda i åldrarna 20–64 år. Skill- naden mellan inrikes och utrikes födda kvinnor har ökat något de senaste fem åren och var 27 procentenheter år 2011. Skillnaden mellan inrikes och utrikes födda män ligger kvar på i princip samma nivå som för fem år sedan, 23 procentenheter.
Antalet förvärvsarbetande har ökat med 124 000 personer mellan 2006 och 2011. Antalet utrikes födda som förvärvsarbetar har ökat med 113 000 personer och antalet inrikes födda med 11 000. Det innebär att utrikes födda står för över 90 procent av ökningen i sysselsättning de senaste fem åren. Ökningen av antalet utrikes födda som förvärvsarbetar har inte lett till att förvärvsfrekvensen
14 Statistiska centralbyrån
Integration – en beskrivning av läget i Sverige Sammanfattning
bland utrikes födda ökat nämnvärt. Det beror på att antalet utrikes födda i befolkningen har ökat.
Precis som konstaterades i lägesrapporten för fem år sedan är det stora skillnader mellan olika grupper av utrikes födda (SCB, 2008). De som varit i Sverige en kort tid har den klart lägsta sysselsätt- ningen. Trots lång viselsetid är förvärvsfrekvensen lägre bland utrikes födda än bland inrikes födda. Studerar man olika födelse- regioner är det fortfarande utrikes födda från Afrika och Asien som har lägst förvärvsfrekvenser.
http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/LE0105_2013A01_BR_BE57BR1301.pdf
Behöver jag nämna att inlägg som påpekar dessa knep raderas?
Det senaste är även att lyfta fram ett inlägg som man "valt ut" och sätta det direkt under debattartikeln, med annorlunda bakgrund så det inte skall undgå att läsas först…jag misstänker att vi kommer få se just de kommentarer dialogpolitruken efterfrågar på fejan utvalda.
I går hade man "breddat debatten" med inlägg från Kommunistiska Partiet, som ovanstående replikskifte är hämtat från Det var off topic att påpeka att den ideologin stred mot SVTs värdegrund
http://debatt.svt.se/2014/03/13/viktigt-att-protestera-mot-manniskoforaktet/