2014-01-29, 19:03
Medlem
Moral och lag är inte samma sak.

Jag har svårt att se att de kan debitera någonting utan stöd i kontrakt.
Det om att hålla utrymningsvägar fria är kanske någonting värden kan hävda.
Men jag tror inte att en domstol skulle gå på det.

Det som kan hända är att beroende på hur allvarligt det är du riskerar hyreskontraktet.
För att jämföra kan man ta "utryckningsavgiften" hyresvärdar gillar att fakturera.
Om man saknar ett avtal om det är det bara att bestrida och man kommer ingenstans med det.

Det som rimligen händer är att om man vägrar betala så jävlas de med en.
Och man har större risk att förlora hyresrätten och bli vräkt.

Risken med det tillsammans med att få dåliga vitsord från före detta hyresvärd är rimligen varför folk som inte är lagligt tvungna ändå betalar både oavtalade "utryckningsavgifter" och "nedskräpningsavgifter".
Citera
2014-01-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shellman
Det om att hålla utrymningsvägar fria är kanske någonting värden kan hävda.
Men jag tror inte att en domstol skulle gå på det.

Nehe, vad sägs om

42 § Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid,

6. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller hyresgästen eller annan, till vilken hyresrätten överlåtits eller lägenheten upplåtits, åsidosätter något av vad som skall iakttas enligt 25 § vid användning av lägenheten eller inte håller den tillsyn som krävs enligt nämnda paragraf och rättelse inte utan dröjsmål sker efter tillsägelse,

I kombination med

2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.
Citera
2014-03-27, 13:40
Medlem
Ledsen att jag väcker liv i en död tråd men jag tror att dem flesta här har missat en väldigt viktig aspekt. TS beskriver att det är hyresgästföreningen som har skickat honom en faktura, och inte hyresvärden.

Hyresgästföreningen har ju ingen som helst rätt att debitera denna avgift såvida inte hyresgästföreningen och TS ingått ett sådant avtal eller om detta är specat på hyreskontraktet att hyresgästföreningen har rätt att ta ut sådana avgifter...

Det låter däremot rimligt att en hyresvärd kan ta ut en sådan avgift, men i ett studentområde finner jag det otroligt att dem skulle lägga ned sådana resurser på det.

Och förresten, släng dina sopor istället, vem fan vill ha sopor i trapphuset ?? En bekant till mig brukar hänga upp folks äckliga sopor på deras handtag så att dem får en rolig överraskning när dem stressar ut på morgonen, kanske något fler borde göra..
Citera
2014-03-27, 14:39
Medlem
Majja81s avatar
Hmm jag gillar iden. Tror jag ska be min hyresvärd att sätta in det i kontraktet så kanske man slipper att grannarna har saker som luktar i trappen
Tack för tipset TS
Citera
2014-03-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ledsen att jag väcker liv i en död tråd men jag tror att dem flesta här har missat en väldigt viktig aspekt. TS beskriver att det är hyresgästföreningen som har skickat honom en faktura, och inte hyresvärden.

Hyresgästföreningen har ju ingen som helst rätt att debitera denna avgift såvida inte hyresgästföreningen och TS ingått ett sådant avtal eller om detta är specat på hyreskontraktet att hyresgästföreningen har rätt att ta ut sådana avgifter...

Det låter däremot rimligt att en hyresvärd kan ta ut en sådan avgift, men i ett studentområde finner jag det otroligt att dem skulle lägga ned sådana resurser på det.

Och förresten, släng dina sopor istället, vem fan vill ha sopor i trapphuset ?? En bekant till mig brukar hänga upp folks äckliga sopor på deras handtag så att dem får en rolig överraskning när dem stressar ut på morgonen, kanske något fler borde göra..
Det är inte hyresgästföreningen som i den förening som hjälper hyresgäster med frågor, hyressättning och juridik m.m. utan det här är en förening som äger fastigheten och således ÄR hyresvärd. Även om så inte är fallet kan föreningen ha en uppgörelse med värden att de skall sköta frågorna så som brandsäkerhet med mera och då kan de debitera.

Sedan måste inte lagen stå specificerad på vartenda hyreskontrakt för att gälla. Det man kan argumentera här är om den här avgiften är skälig eftersom den skyldige själv plockade bort brandfaran. Sedan kan det argumenteras om att det är en helt legitim avgift för nedskräpning och brott mot ordningsreglerna, där ligger det i TS favör att man endast satt upp en lapp om det. För att kunna driva igenom att det numer är uppdaterade ordningsregler finns två alternativ som jag vet om; att man skickar ut information till varje hyresgäst eller, om det är så att varje hyresgäst också är medlemmar i föreningen, då kan det vara ett beslut som klubbats igenom på stämman och man som medlem är skyldig att acceptera detta. Är det som i det senare fallet ligger TS mer pyrt till än det förra. Kanske med undantag om att det står i kontraktet att hyresgästen har en skyldighet att läsa och följa de anslag som sätts upp i trapphusen, då finns det mer lagstöd för föreningen än för TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Majja81
Hmm jag gillar iden. Tror jag ska be min hyresvärd att sätta in det i kontraktet så kanske man slipper att grannarna har saker som luktar i trappen
Tack för tipset TS
Det är redan olagligt att ställa skräp i trapphusen. Det är både en olägenhet för grannarna och en brandfara. Kontakta din hyresvärd och klaga på att grannarna lämnar skräp i trapphuset. Värden är skyldig att se till att lagen efterlevs, och lagen säger att trapphusen inte får innehålla brandfaror. Det handlar dessutom inte bara om att skräpet kan ta eld och sprida brand utan det kan orsaka direkt livsfara vid en eventuell evakuering.
EDIT:
Du kan ju givetvis prata med grannarna först om att det är äckligt och stör innan du kontaktar värden, för grannsämjans skull. Det är helt och fullt lagligt

Försök försvara dig med "Jag skulle ju gå ut med det när jag gick ut nästa gång..." när det tar eld i en lägenhet (kanske rent utav din) och någon (kanske till och med du) snubblar eller halkar på pås-en(/-arna) och trillar huvudstupa ner för trappan. En lägenhet kan vara övertänd på mindre än 20 min om det vill sig illa; brand sprids fort och röken är lika farlig den med. Med andra ord; OM något händer kan det gå väldigt fort och därför skall det ALLTID vara tomt och rent i utrymningsvägar, även om man tycker att "en liten påse är ju inte i vägen..." så kan den faktiskt vara det när 30 pers ska ner för en trappa samtidigt.
Senast redigerad av u53rn4m3 2014-03-27 kl. 21:46.
Citera
2014-03-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
....

Försök försvara dig med "Jag skulle ju gå ut med det när jag gick ut nästa gång..." när det tar eld i en lägenhet (kanske rent utav din) och någon (kanske till och med du) snubblar eller halkar på pås-en(/-arna) och trillar huvudstupa ner för trappan. En lägenhet kan vara övertänd på mindre än 20 min om det vill sig illa; brand sprids fort och röken är lika farlig den med. Med andra ord; OM något händer kan det gå väldigt fort och därför skall det ALLTID vara tomt och rent i utrymningsvägar, även om man tycker att "en liten påse är ju inte i vägen..." så kan den faktiskt vara det när 30 pers ska ner för en trappa samtidigt.

Ett annat bra argument är väl att man tycker att det är äckligt också ? Tycker din granne inte att det är äckligt kan han/hon ju ha den på insidan av sin dörr...
Citera
2014-03-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ett annat bra argument är väl att man tycker att det är äckligt också ? Tycker din granne inte att det är äckligt kan han/hon ju ha den på insidan av sin dörr...
Ja, vilket är precis vad som innefattas i "är en olägenhet för grannarna". Snusk stör. Det är inte tillåtet att störa sina grannar.
Citera
2014-03-28, 19:43
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish

....jag "debiteras 500 kr för sopor utanför dörren". Detta är alltså ett resultat på att jag tidigare den dagen ställt ut en soppåse som jag ämnade att bära ner så fort jag hade möjlighet....

Orkar du ställa ut en soppåse, i avsikt att bära ut den när det passar dig, lär du också få betala för olägenheten att det står en soppåse i korridoren. Ingen vet om det passar dig att bära ner den under dagen eller i nästa vecka. Ha soppåsen innanför dörren tills du har tid att bära ut den, så slipper du bekymmer.
Citera
2014-03-28, 21:00
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Däremot, allt du svamlar om i början om "och för det andra är korridoren ett allmänt utrymme och kan knappast klassifieras som mitt ansvar att hålla rent." är bara dumt att säga. Återigen: Utrymningsvägar och brandteknisk fara. Dessutom, i och med det mailet har du ju så att säga sagt att det var din påse så...

Man är vidare skyldig enligt §25 hyreslagen att väl vårda såväl lägenheten som de utrymmen i fastigheten som hör till den, som tex trapphus. Att lägga sopor i trapphuset omfattas enligt mig ej av "väl vårda", men vad praxis säger vet jag inte.
Citera
2014-03-29, 20:02
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Orkar du ställa ut en soppåse, i avsikt att bära ut den när det passar dig, lär du också få betala för olägenheten att det står en soppåse i korridoren. Ingen vet om det passar dig att bära ner den under dagen eller i nästa vecka. Ha soppåsen innanför dörren tills du har tid att bära ut den, så slipper du bekymmer.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Man är vidare skyldig enligt §25 hyreslagen att väl vårda såväl lägenheten som de utrymmen i fastigheten som hör till den, som tex trapphus. Att lägga sopor i trapphuset omfattas enligt mig ej av "väl vårda", men vad praxis säger vet jag inte.

Kan hälsa att Hyresnämnden inte höll med er och denna faktura avskrevs!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in