2023-01-09, 22:58
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapstan
Tycker det var på tiden att Italien fick ett nytt focus men t.ex Schweiz är ju så jävla onödigt att ha med. Fruktansvärt tråkigt att köra som, du ska egentligen bara suga av alla för att inte bli invaderad.

Hade gärna också sett en skandinavisk DLC. Får bli Road To 56 tills dess. Prova det om du inte gjort det!

Tack för tipset, ska testa! Har mest kört Kaiserredux och the great war redux när det gäller mods.
Citera
2024-04-09, 00:08
Medlem
fluff995s avatar
Lite besviken på det här spelet, om jag ska vara ärlig.
Är ingen expert, men jag har spelat så pass länge att jag fattar en del av de lite mer komplicerade aspekterna som får många nya spelare att lägga av i ett tidigt skede. Jag vet hur man gör amfibiska attacker. Jag vet hur man använder flygvapnet till air superiority och CAS. Jag begriper mig någorlunda på internationella handeln med råvaror och vapen. Osv.

Men det jag tycker mig se efter hand som jag faktiskt lär mig spelet, är att det egentligen inte är avancerat. Bara onödigt krångligt. Ibland på ett så basalt vis som att ett visst kommando kräver en massa fler musklick än vad som egentligen borde behövas. Lite fejk-djup över det. HoI4 känns inte riktigt färdigt, åtminstone inte i samma utsträckning som EU4.

Sen finns det en massa tidskrävande aspekter som känns helt överflödiga. Som att designa tanks, skepp och divisioner. Så vitt jag kan se får man ungefär samma effekt av basic templates eller enkla modeller som du bara mixtrat med lite. Finliret -som man kan lägga timmar på- spelar ingen roll i det större perspektivet. Och de fem miljarderna uppfinningar, doktriner osv -som faktiskt har efffekt- ska vi inte ens prata om. Ingen orkar sitta och planera sånt.

Efter att ha spelat med ett par olika länder känns spelet också väldigt obalanserat. Fascism är bäst, på alla vis. Både för landet du spelar som, och för datorspelarna. HoI4s AI verkar helt inkapabelt att hantera den fascistiska faktionen. Den har i princip fri lejd att slå till var som helst, när som helst, med alla kort på hand. Den vanliga utkomsten när jag spelat är att nazityskland+allierade startar ett storkrig mot UK och Frankrike nånstans runt 1939, och 1941-42 nånstans vinner de en storseger och plockar i princip alla UKs och Frankrikes kolonier samt större delen av deras hemländer. Medans USA sitter med tummen i arslet och inte gör nånting. Sen får USA dras med ett nazistiskt Kanada på sin norra gräns, och ett Sovjetunionen som inte vill samarbeta med det.
Senast redigerad av fluff995 2024-04-09 kl. 00:25.
Citera
2024-08-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Lite besviken på det här spelet, om jag ska vara ärlig.
Är ingen expert, men jag har spelat så pass länge att jag fattar en del av de lite mer komplicerade aspekterna som får många nya spelare att lägga av i ett tidigt skede. Jag vet hur man gör amfibiska attacker. Jag vet hur man använder flygvapnet till air superiority och CAS. Jag begriper mig någorlunda på internationella handeln med råvaror och vapen. Osv.

Men det jag tycker mig se efter hand som jag faktiskt lär mig spelet, är att det egentligen inte är avancerat. Bara onödigt krångligt. Ibland på ett så basalt vis som att ett visst kommando kräver en massa fler musklick än vad som egentligen borde behövas. Lite fejk-djup över det. HoI4 känns inte riktigt färdigt, åtminstone inte i samma utsträckning som EU4.

Sen finns det en massa tidskrävande aspekter som känns helt överflödiga. Som att designa tanks, skepp och divisioner. Så vitt jag kan se får man ungefär samma effekt av basic templates eller enkla modeller som du bara mixtrat med lite. Finliret -som man kan lägga timmar på- spelar ingen roll i det större perspektivet. Och de fem miljarderna uppfinningar, doktriner osv -som faktiskt har efffekt- ska vi inte ens prata om. Ingen orkar sitta och planera sånt.

Efter att ha spelat med ett par olika länder känns spelet också väldigt obalanserat. Fascism är bäst, på alla vis. Både för landet du spelar som, och för datorspelarna. HoI4s AI verkar helt inkapabelt att hantera den fascistiska faktionen. Den har i princip fri lejd att slå till var som helst, när som helst, med alla kort på hand. Den vanliga utkomsten när jag spelat är att nazityskland+allierade startar ett storkrig mot UK och Frankrike nånstans runt 1939, och 1941-42 nånstans vinner de en storseger och plockar i princip alla UKs och Frankrikes kolonier samt större delen av deras hemländer. Medans USA sitter med tummen i arslet och inte gör nånting. Sen får USA dras med ett nazistiskt Kanada på sin norra gräns, och ett Sovjetunionen som inte vill samarbeta med det.
Du får pröva modsen gjorde av fan basen istället. En vanlig och populär mod är Road to 56.
Citera
2024-08-31, 10:25
Medlem
Även Kaiserreich har mycket djup och är fantastiskt. Kan definitivt rekommendera det för mer djup i spelet.
Citera
2024-09-01, 15:19
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Asså kommer det någonsin något hoi5 någon gång? De släpper fjuttiga sketna DLC:s till hoi4 om och om igen men det behövs fan en complete overhaul/nytt årtionde.

Tycker de borde göra typ 1966-1981 - kalla kriget liksom - och utöka med alla nya framtida vapen som fanns då
Citera
2024-09-01, 16:13
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Asså kommer det någonsin något hoi5 någon gång? De släpper fjuttiga sketna DLC:s till hoi4 om och om igen men det behövs fan en complete overhaul/nytt årtionde.

Tycker de borde göra typ 1966-1981 - kalla kriget liksom - och utöka med alla nya framtida vapen som fanns då
Instämmer! Andra Världskriget i all ära, men nu har det redan gjorts fyra spel avhandlandes detta, och det skulle vara fräscht med en ny epok!
Citera
2024-09-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin

Tyvärr, de kommer att släppa nya trailers och hints i oktober om nästa DLC. Av det intryck jag får så handlade den teaser de visade tidigare i somras om die glocke, d.v.s. det tyska atomvapenprogrammet.

Huruvida DET stämmer är osäkert, men det verkar som om det bara blir ytterligare en DLC av mindre sort. Huruvida de gör något radikalt annorlunda som berör spelmekaniken vet jag ej.

Det JAG hade velat se vore förbättring av marina spelfrågor för det är för klumpigt. Varje gång jag spelar försöker vara lite militärtaktiskt "korrekt" och historisk medan AI: tar 50 skepp av varje typ och sätter en death star som seglar över hela havet och dödar allt i sin väg.

Eller den bristande betydelsen som terrängen har för AI:n. AI:n kan sätta 10 pansardivisioner av medium typ mitt i öknen UTAN logistiska problem medan jag själv inte ens kan sätta 2-3 divisioner utan att mina trupper svälter ihjäl. Paradox:s AI är stendum och de löser problemet genom att ge den alla fördelar varvid det inte längre är särdeles kul att spela.

Ska man dock göra som en del av er föreslår, att föra spelet till kalla kriget, så får vi inte längre ett spel av begränsade 10 år utan snarare 50 år vilket gör det svårare och Paradox lär ju aldrig skapa en bättre AI eller göra spelet snyggare, för det finns ju trots allt moddare som har lyckats betydligt bättre både med karta, teknik och fokus i spelet som gör det betydligt roligare. Vanillaspelet rör jag inte med en tång ens. Magna Europa som mod är vad HOI 5 bör bli, en karta som är 3-4 gånger större.
Citera
2024-09-19, 18:30
Medlem
Jag tycker paradox ska göra ett nytt HOI men i modern tid. Moderna vapen, flygplan osv. Sen vill jag även att man kan bomba civila mål. Är väl ingen skillnad mot gta där man kan döda vem som helst.

Jag vet att det finns nåt mod som har kalla kriget men det är inte samma sak, jag vlll ha ett helt nytt spel
Citera
2024-09-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag tycker paradox ska göra ett nytt HOI men i modern tid. Moderna vapen, flygplan osv. Sen vill jag även att man kan bomba civila mål. Är väl ingen skillnad mot gta där man kan döda vem som helst.

Jag vet att det finns nåt mod som har kalla kriget men det är inte samma sak, jag vlll ha ett helt nytt spel
Du kommer inte att få ett nytt spel utan bara en ny dlc. Du får se den 3 oktober då de börjar släppa material om det.
Citera
2024-09-20, 13:57
Medlem
"We begin releasing Developer Diaries October 3rd, so mark the date! But don’t worry—we’ll give you plenty of reminders as it approaches. This time around, we’re trying something different. Compared to last year, our upcoming campaign will be shorter, but we've planned it to be highly intense, with something happening almost every single day. We currently plan to have two developer diaries per week, a weekly feature video, a biweekly stream and Q&A, and, of course, plenty of YouTube Shorts and other fun social media content related to the expansion."
Citera
2024-10-04, 12:36
Medlem
Ny video om Expansion pass, DLC Götterdämmerung, nya sprites pack och ett nytt country pack det kommande året. Götterdämmerung kommer ut 14 november. Sistnämda DLC är den som har mest innehåll. De två övriga är meh.

https://www.youtube.com/watch?v=X35yPqws-vk&t=2s
https://www.youtube.com/watch?v=G5ZvmifBAks&t=553s&pp=ygUWaG9pNCBnw7Z0dGVy ZMOkbW1lcnVuZw%3D%3D
Citera
2024-11-03, 13:14
Medlem
Den nya första DLC:n ute 14 november, Götterdämmerung, innehåller nya fokusträd för Tyskland, Belgien, Östterike, Ungern och belgiska Kongo (av alla jävla platser).

Den innehåller också nya spelmekaniker bl.a. mer avancerade forskningsprojekt för s.k "wunderwaffen" inom flyg, arme och flotta samt byggnationer för dessa projekt. Vidare kommer man även att kunna genomföra s.k. räder mot industrier och forskningsprojekt, så som t.ex. attackerna mot vattenkraftverk och de speciella ställen där forskningen tar plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in