2005-07-31, 03:19
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
Om jorden helt plötsligt skulle upphöra. Låt oss säg att norra halvklotet har sol, och södra har natt. Vad skulle hända först? Skulle det bli som i en frysbox där det är natt? Och super hett där det är sol? Hur skulle haven påverkas av detta? Naturen? Skulle vi känna på oss att jorden slutat snurra, även fast vi inte gör det nu men. Skulle det märkas?

Den mörka halvan skulle frysa inom några dygn och den upplysta skulle förvandlas till en öken efter några veckor.
Livet, som vi kännder det, skulle dö ut inom några månder. Ja det skulle märkas, jordens rotation övervakas av hundratals system, satelliter, seismografer etc som ger utslag även vid mycket små förändringar.
Citera
2005-07-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
EDIT:
Tänkte lite om där, visst tusan har du rätt.
Tack! Ett tag trodde jag att jag druckit trälim under hela skoltiden och missat allt!

Du är välkommen att fördjupa dej i Keplers andra lag och räkna ut skillnaden mellan de halva omloppstiderna, själv orkar jag inte utan konstaterar att det regnar mitt i sommaren och är 15 grader men att lite växthuseffekt skulle kunna rädda min sommar och på köpet får jag sjötomt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in