2014-01-22, 21:53
Medlem
Hej
Jag har lite frågor om någon kunnig skulle kunna hjälpa mej här inne...
1: Jag vet att man måste ha 100 000 i tillgångar för att starta eget åkeri MEN gäller det även om man bara köra Lätt Lastbil och hyr den istället för att köpa den?
2: Jag vet också att man inte får ha skulder hos kronofogden men om man inte har skulder men betalningsanmärkningar då?
Citera
2014-01-22, 22:24
Medlem
också, om man kör med enskilld firma, blir det någon skillnad på någon av dom 2 reglerna då?
Citera
2014-01-22, 22:28
Bannlyst
Du menar tydligen att du tänker ge dig in i en branch som redan går på knä och har en lönsamhet så man vill gråta.
Citera
2014-01-22, 22:29
Medlem
heheheh ja

Citat:
Ursprungligen postat av lipitor
Du menar tydligen att du tänker ge dig in i en branch som redan går på knä och har en lönsamhet så man vill gråta.
Citera
2014-01-22, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeonardoLindberg
heheheh ja
Få då beklaga ditt val.
Citera
2014-01-23, 00:30
Medlem
sebastian66s avatar
Hade du startat åkeri för 5 år sedan då hade det kunnat fungera bra.
Men idag är det otroligt svårt med tanke på alla utlandsförare som finns i vårat land
all korruption konkurrens olika villkor.
Jag kör själv på 1 större åkeri med över 150 bilar inkl släp och tro mig dom har det inte lätt,
Innan fanns det massa svenska chaufförer utomlands//Dom är lätträknade idag.
Idag blir det mindre svenska chaufförer pga den orättvisa konkurrensen.
Referingens flathet förstör för dom svenska åkerierna,
Dom kunde vaknat och satt stopp för alla illegala transporter som förekommer i sverige.
Dom håller på att undersöka men det tar ca 3 år innan tummen åker ut
Citera
2014-01-23, 08:09
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Varför måste man ha 100 000 kr i tillgångar för att starta ett åkeri?
För att starta ett svenskt aktiebolag behöver man bara ha 50 000 kr idag.

Som många skriver här. Konkurrensen är stenhård. Konkurser är inte direkt ovanliga i branschen.
Många får arbeta jävligt mycket och ändå går det knappt ihop. En lastbil är dyr och när den står still så kostar det pengar. Man binder helt enkelt upp sig på väldigt mycket kapital. Dessutom är lastbilar dyra att reparera osv.

Kan du inte starta en liten budfirma eller något istället, till att börja med alltså...
Citera
2014-01-23, 17:22
Avslutad
Citat:
Hej
1: Jag vet att man måste ha 100 000 i tillgångar för att starta eget åkeri MEN gäller det även om man bara köra Lätt Lastbil och hyr den istället för att köpa den?
2: Jag vet också att man inte får ha skulder hos kronofogden men om man inte har skulder men betalningsanmärkningar då?

Starta ett bemanningsföretag som tillhandahåller chaufför. Det finns massor av åkerier som "kör slut på sin tid" och behöver extragubbar titt som tätt.
Citera
2014-01-24, 20:20
Medlem
Tack för era svar men ingen utav er svarar på någon av mina frågor.. Finns det någon annan som vet?
Citera
2014-02-11, 08:27
Medlem
ericors avatar
Ska du använda den i yrkesmässig trafik behöver du ha 100.000. Inte nödvändigtvis på ett konto, men du ska alla dagar i månaden kunna vissa upp att du har 100 k i skillnad skulder/tillgångar.

100k är ett vilkor för att få trafiktillstånd, vilket behövs för att ta betalt för transporttjänster. Spelar ingen roll hur du finansierar bilen, leasing eller avbetalning, kravet gäller ändå. Betalningsanmärkning ska inte vara något problem för trafiktillståndet. Behöver du däremot låna pengar på banken kam det ju vara en käpp i hjulet.

Finns F.ö. 3 krav för att få trafiktillstånd.
1. Yrkeskunnande - 2 prov på trafikverket, typ som körkortsteori
2. 100 k i tillgångar
3. Gott anseende - inga anmärkningar hos kronofogden, och inga allvarliga brott.
Senast redigerad av ericor 2014-02-11 kl. 08:35.
Citera
2014-02-11, 09:39
Medlem
Citat:
Hej

1: Ja, du måste ha kapital och reserver på minst 9000 € för ett fordon och 5000 € för varje fordon därefter. Spelar ingen roll vilken typ av fordon.

2: Transportstyrelsen hämtar uppgifter bl.a. från kronofogdens register när dom gör sin bedömning om du är lämplig.

Har du inte stålarna så har du inte råd att starta åkeri, tro mig.

I övrigt finns det grenar inom åkeribranschen där utländska förare är i minoritet om dom ens existerar.
Citera
2014-02-11, 15:04
Medlem
Du får konkurrera med rumäner och bulgarer som jobbar för ingenting. Kommer bli tufft, du får nog ta dig en allvarlig funderare på det här. Se om du kommer på någon annan idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in