2014-01-22, 15:44
Medlem
Otto Flicks avatar
Årets sportjournalist: Ingen röst
Årets programledare: André Pops
Årets expert/bisittare: Jens Fjellström
Årets sportkommentator: Roberto Vacchi
Årets sportkrönikör: Ingen röst
Årets sportbloggare: Kalle Karlsson
Årets sporttwittrare: Ingen röst
Årets sportpodd: Ingen röst

Saknade mina egna favoritalternativ på vissa av kategorierna och visar mitt uppenbara missnöje med att rösta blankt.
Citera
2014-01-22, 20:34
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Johanna Frändén.

Vem i hela helvete utser finalisterna?

Blankade givetvis samtliga förutom David Fjäll.

Är det inte svenska folket som röstat fram finalisterna också?

Tragikomiskt hur som helst med Frändén. Men visst gillar man att kolla på SVT med en tjackad Nannskog och en tafatt Frändén så är det väl en värdig vinnare. Dom kompletterar kanske varandra på ett bra sätt med det speedade blandat med det lite tröga.

"Eeeh... Xavi är snäll... Eeeeh... Messi är bra... Eeeeh... Bacelåna spelar fin fotboll... Eeeeh... Jag håller med Daniel... Eeeh..."

Nu var hon visserligen nominerad i kategorier som lyfter fram hennes kunskaper skriftligt. Hon kanske skriver bättre än hon pratar. Vad vet jag.

Annars hade ju Johanna Garå varit ännu mer skevt. Snudd på vidrigt.

Ska man tvunget kvotera in kvinnor även i sådana här omröstningar så är Johanna Reimers den enda kvinna i Sverige som är kunnig inom det hon pratar och skriver om.

Heter alla fotbollsfeminister Johanna förresten? Någon jävla modefluga att heta Johanna och vara intresserad av fotboll?
Citera
2014-01-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.

Tragikomiskt hur som helst med Frändén. Men visst gillar man att kolla på SVT med en tjackad Nannskog och en tafatt Frändén så är det väl en värdig vinnare. Dom kompletterar kanske varandra på ett bra sätt med det speedade blandat med det lite tröga.

"Eeeh... Xavi är snäll... Eeeeh... Messi är bra... Eeeeh... Bacelåna spelar fin fotboll... Eeeeh... Jag håller med Daniel... Eeeh..."

Nu var hon visserligen nominerad i kategorier som lyfter fram hennes kunskaper skriftligt. Hon kanske skriver bättre än hon pratar. Vad vet jag.

Ska man tvunget kvotera in kvinnor även i sådana här omröstningar så är Johanna Reimers den enda kvinna i Sverige som är kunnig inom det hon pratar och skriver om.

Heter alla fotbollsfeminister Johanna förresten? Någon jävla modefluga att heta Johanna och vara intresserad av fotboll?
Svårt att få tjejer?
Citera
2014-01-22, 21:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.

Det finns ju andra sporter utanför fotbollen. Utmärkta kvinnliga sportjournalister är Lotta Fahlberg, Annika Greder Duncan, Malena Johansson, Maria Wallberg, Maria Strandlund Tomsvik och Marit Nybelius för att nämna dem jag kom på lite snabbt.
Citera
2014-01-22, 21:59
Medlem
P.Gs avatar
Årets sportjournalist: Erik Niva. Brukar alltid vara läsvärd, även om jag inte på rak arm kan namnge en enda artikel av honom som jag läst under 2013

Årets programledare: David Fjäll. Balanserar bra mellan avspändhet och seriositet, fördelar ordet bra och kommer själv med intressanta inpass.

Årets expert/bisittare: Lars Lagerbäck. Viasats fotbollsstudio lyfter alltid ett antal nivåer Lagerbäck är med. Brädar till och med allas favorit Niva som förvisso är extremt kunnig, men vars anekdoter stundtals blir för obskyra för forumet.

Årets sportkommentator: Lasse Granqvist. Ingen kan fånga en matchs puls som Granqvist. Många försöker, men med fruktansvärda resultat.

Årets sportkrönikör: Ingen röst. Läser inga krönikörer regelbundet.

Årets sportbloggare: Ingen röst. Vad är skillnaden mellan en bloggare och krönikör i dagsläget?

Årets sporttwittrare: Ingen röst. Va?

Årets sportpodd: Ingen röst. Nej.

P.G.s tröstpris: Snygg-Frida.
Senast redigerad av P.G 2014-01-22 kl. 22:12.
Citera
2014-01-22, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det finns ju andra sporter utanför fotbollen. Utmärkta kvinnliga sportjournalister är Lotta Fahlberg, Annika Greder Duncan, Malena Johansson, Maria Wallberg, Maria Strandlund Tomsvik och Marit Nybelius för att nämna dem jag kom på lite snabbt.
Även inom fotboll är Malena Johansson riktigt, riktigt vass. En av de mer kunniga inom Calcio i Sverige skulle jag gissa.
Citera
2014-01-22, 22:22
Medlem
Cruachans avatar
Niva, Fjäll och Vacchi. Resten blankt.

Blev många glada sommartimmar med en GT i handen och Vacchi i vardagsrummet, detta trots att jag egentligen inte bryr mig ett spår om cykelsporter. Ett geni.
Citera
2014-01-23, 04:26
Medlem
qhz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Svårt att få tjejer?

Vad har det med saken att göra? Du briljerar på den här forumdelen som vanligt...

Inte ens värd att svara på. Alltid lika givande inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Absolut finns det kunniga kvinnor inom en massa områden som kan sin sak och vet vad dom pratar om.

Men nu snackar jag Guldskölden och de nominerade till den!

Vad Annika Greder Duncan säger om ditten och Maria Wallberg om datten intresserar mig föga.

Jag är intresserad av fotboll och bedömer dom som snackar om fotboll på daglig basis runt om i mediasverige. Johanna Garå och Johanna Frändén är, enligt mig, dåliga inom sitt yrke och har förmodligen kvoterats in i SVT respektive TV4-gruppen på grund av att man vill ha jämnare könsfördelning. Jag blir i varje fall inte imponerade när jag hör dom snacka och inser varje gång hur otroligt lågt ribban måste ligga för att bli sportjournalist i Sverige.

Lika lite imponerad som jag blir när jag hör Lasse Anrell och Robert Laul prata eller när jag läser deras texter. Fast det kanske är fel att tycka av mig. Då kanske jag har svårt att få kompisar...

Johanna Reimers är bra.

Sedan finns det några andra som jag tycker är både intressanta att lyssna på och läsa.
Citera
2014-02-17, 17:18
Medlem
snillet_1s avatar
Resultaten kom i fredags:

Citat:
Årets sportjournalist:

Erik Niva (Aftonbladet) 49,4 procent
Johanna Fränden (Aftonbladet) 13,9
Lasse Granqvist (C More) 13,6
Kalle Karlsson (Aftonbladet) 13,0
Simon Bank (Aftonbladet) 10,1

Årets programledare:

Ola Wenström (Viasat) 31,3 procent
André Pops (SVT) 22,4
David Fjäll (SVT/FanTV) 21,2
Lasse Granqvist (C More) 14,1
Anna Brolin (TV4) 11,0

Årets expert/bisittare:

Erik Niva (Aftonbladet) 32,2 procent
Glenn Strömberg (Viasat/SVT) 24,7
Jens Fjellström (C More) 19,8
Lars Lagerbäck (Viasat) 14,0
Martin Åslund (TV4) 9,3

Årets sportkommentator:

Lasse Granqvist (C More) 29,3 procent
Niklas Holmgren (Viasat) 20,4
Robert Vacchi (Eurosport) 19,5
Chris Härenstam (SVT) 18,0
Niklas Jarelind (TV4) 12,8

Årets sportkrönikör:

Erik Niva (Aftonbladet) 53,9 procent
Simon Bank (Aftonbladet) 18,2
Johanna Fränden (Aftonbladet) 11,1
Kalle Karlsson (Aftonbladet) 9,3
Olof Lundh (TV4) 7,5

Årets sportbloggare:

Bank och Niva (Aftonbladet) 38,9 procent
Kalle Karlsson (Aftonbladet) 33,8
Per Bjurman (Aftonbladet) 12,2
Patrick Ekwall (TV4) 7,6
Robert Laul (Aftonbladet) 7,4

Årets sporttwittrare:

Johanna Fränden (Aftonbladet) 29,8 procent
Erik Niva (Aftonbladet) 23,0
Thomas Wilbacher (TV4/Expressen) 20,8
Patrik Sjögren (Aftonbladet) 14,4
Kalle Karlsson (Aftonbladet) 11,9

Årets sportpodd:

DIFpodden (Järnkaminerna) 30,3 procent
Premier League-podden (Aftonbladet) 26,8
Ledley Kings Knä (SvenskaFans) 19,1
Calciomania (Expressen) 12,3
Agendasättarna (Expressen) 11,4

http://www.svenskafans.com/fotboll/guldskolden-2013-fyra-ganger-niva-500840.aspx

Niva blev alltså årets journalist, expert, krönikör och bloggare. Varför fick Frändén så många röster? Ett skämt att hon kommer före Bank i "Årets sportjournalist".
Senast redigerad av snillet_1 2014-02-17 kl. 17:25.
Citera
2014-02-17, 17:26
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Resultaten kom i fredags:

http://www.svenskafans.com/fotboll/guldskolden-2013-fyra-ganger-niva-500840.aspx

Niva blev alltså årets journalist, expert, krönikör och bloggare. Varför fick Frändén så många röster? Ett skämt att hon kommer före honom i "Årets sportjournalist".

Hypen av Niva har tagit alldeles för stora proportioner. Det är nästan så att jag anar en underton av att han skäms när han intervjuades. Frändén får nog röster utifrån att hon är ensam tjej.

På expert/bisittare hade jag varit helnöjd om resultatet vändes. Helt tvärtom alltså.
Citera
2014-02-17, 17:30
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hypen av Niva har tagit alldeles för stora proportioner. Det är nästan så att jag anar en underton av att han skäms när han intervjuades. Frändén får nog röster utifrån att hon är ensam tjej.

På expert/bisittare hade jag varit helnöjd om resultatet vändes. Helt tvärtom alltså.

Vad gäller Niva diskuterades hans vinst som "Årets expert" i kommentarsfältet, där får jag nog hålla med. Han är alltid kul att lyssna på men inte är det för hans spelöga man gillar honom? Där får jag hålla med dig om Åslund eller varför inte Lagerbäck.

Som krönikör håller jag Bank högst.
Citera
2014-02-17, 18:25
Medlem
Ja, det är väl ingen hemlighet att dyrkandet av Erik Niva nästan är på religiös nivå. Blir bara fånigt när folk skriver att de gråter när de läser hans texter. Typiskt svensk pöbelmentalitet, den verkar åt båda hållen.

Han är duktig på att skriva, absolut. Hans texter är dock alltid skrivna på samma sätt och från samma perspektiv. Det är romantiserande snyfthistorier om någon fotbollsspelare som gått igenom tuffa tider och kämpat sig upp i livet osv. Hade det inte stått Erik Niva längst ned på sidan hade inte hälften brytt sig. Det hade synnerligen varit intressant att se hur folk reagerade om alla skrev anonymt
Senast redigerad av Sebbe89 2014-02-17 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in