2005-07-26, 16:48
Medlem
xaragorns avatar
Vad hände? Gick allt enligt planerna eller? Jag missade den med drygt 5 minuter iiiih ... var det ingen som lyckades spela in den =P
Citera
2005-07-26, 16:51
Medlem
Sujoks avatar
Allt ser bra ut, färjan har kopplat loss sig nu. Starten kommer de säkert visa på aftonbladet och nyheterna på tv kommer visa det.
Citera
2005-07-26, 16:52
Medlem
tokens avatar
Detta såg ju bra ut.
Citera
2005-07-26, 16:53
Medlem
Subb[a]s avatar
Riktigt riktigt brutalt! Fan vilket tryck det ska vara... måste åka måste åka

RUNS OFF TO BE A F****** ASTRONAUT

edit: nån som har länk till reprisen av själva uppskjutningen?
Citera
2005-07-26, 18:11
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Riktigt riktigt brutalt! Fan vilket tryck det ska vara... måste åka måste åka

RUNS OFF TO BE A F****** ASTRONAUT

edit: nån som har länk till reprisen av själva uppskjutningen?

Repris: http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?catID=10&clipID=1910
Citera
2005-07-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Fan va lack jag blev, satt och kolla i 30 min allt var bra, 10 sek innan lyft så börjar den buffra, när jag kommer tillbaka har den redan lyft :/

Fan samma sak hände mig.
Citera
2005-07-26, 18:59
Medlem
De Larges avatar
Läckert, så jävla snyggt när dom kopplade loss tanken och man såg rymdskeppet glida iväg, synd bara att dom slutade visa från tanken, hade velat sett hur det såg ut tills den och kameran brann upp i atmosfären.
Citera
2005-07-26, 19:28
Medlem
M2ks avatar
Ain't that nice. Måste briljera lite, var där och åsyna vittne på Kennedy Space Center, vid live-uppskjutningen den 29 oktober 1998, då John Glenn gjorde sin andra rymdresa, 77 år gammal. En strålande dag, och när 'tomteblosset' drog iväg var det en magisk stämning bland de hundratusentals som vistades i närområdet. Har egentagna bilder från evenemanget, som var en folkfest av gigantisk karaktär. Folk var oerhört exalterade, man fick ta sig dit 7-8 timmar tidigare för att få plats. Alla umgicks, vi blev intervjuade av ett lokalt TV-bolag ifrån Orlando, som gick runt och gjorde inslag. När jag berättade att vi rest till US enbart för att se uppskjutningen, och beskrev var Sverige låg, blev han klart impad. En sanning med viss modifikation, but... all for the show.
Citera
2005-07-26, 19:30
Medlem
-luftwaffe-s avatar
coolt, va

såg uppskjutningen på bbc men det är coolt att man kan fortsätta kolla nu efteråt...undrar hur länge dom fortsätter streama
Citera
2005-07-26, 20:58
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Ain't that nice. Måste briljera lite, var där och åsyna vittne på Kennedy Space Center, vid live-uppskjutningen den 29 oktober 1998, då John Glenn gjorde sin andra rymdresa, 77 år gammal. En strålande dag, och när 'tomteblosset' drog iväg var det en magisk stämning bland de hundratusentals som vistades i närområdet. Har egentagna bilder från evenemanget, som var en folkfest av gigantisk karaktär. Folk var oerhört exalterade, man fick ta sig dit 7-8 timmar tidigare för att få plats. Alla umgicks, vi blev intervjuade av ett lokalt TV-bolag ifrån Orlando, som gick runt och gjorde inslag. När jag berättade att vi rest till US enbart för att se uppskjutningen, och beskrev var Sverige låg, blev han klart impad. En sanning med viss modifikation, but... all for the show.

FYfan det måste ha varit grymt. Beskriv lite mer hur det var. Lät det mycket? HUr långt bort står man på ett ungefär? Kunde man känna några vibbar i marken
Citera
2005-07-26, 21:34
Medlem
M2ks avatar
Live från en uppskjutning

Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
FYfan det måste ha varit grymt. Beskriv lite mer hur det var. Lät det mycket? HUr långt bort står man på ett ungefär? Kunde man känna några vibbar i marken
Kom in från Orlando, och köerna/specialskyltarna började redan 3-4 mil före ankomsten. Men, som alltid i US, så är man minutiöst organiserade. Höll på att köra in via en väg som var avsedd för speciellt inbjudna. Kallades åt sidan, MP:s med dragna vapen och stram uppsyn o mörka solglasögon stoppade mig, och snabbförhör om syftet följde. Men dom är samtidigt mkt artiga, och vi hamnade rätt till slut. Avstånd? Bästa 'scenery' är på en halvö, gissar att det rör sig om någon mil eller så. Men sikten är obruten, luften klar, och man ser hur det pyser svag rök ur raketrampen, hela tiden tills take-off. Det finns massor av privatfotografer, med kikarsikte som räcker till månen, man blev generöst erbjuden att kolla när man så ville.

Folkfesten runt evenemanget är svårt att beskriva. Där finns allt - Tv, radio, tidningar, media-what'so'ever - polis, militär, helikoptrar, privatplan, fotografer, filmare, allehanda ambulerande försäljare (öl, läsk, donuts, tingel-tangel, t-shirts, anything). Havsområdet/air space, runt själva uppskjutningsplatsen är avspärrad, inom x antal sjömil har man krigsbevakning. Det låg massor av båtar strax nära linjen, påpassade av patrullbåtar. När vi var där, råkade ett privatplan av misstag kommer innanför 'restricted zone'. Vilket liv det blev.

Jag hade då bekantat mig med ett par killar som stod med sin sändnings-van, med paraboler och antenner på biltaket, för ett floridianskt radiobolag. Dom kunde avlyssna säkerhetspådraget, som jag hörde ifrån deras mottagare, och det planet kan skatta sig lyckligt att det inte blev nedskjutet.

Nåväl, när raketen lyfte, efter all uppladdning och nedräkning, så blev det ett jättesus bland folkmassorna. Ljudet kommer en stund efteråt, och kombinationen var fantastisk, jag tänkte så här... att människan kan åstadkomma detta...

Sen följde man accelerationen uppåt, den enorma, gråa röksvansen ser till slut helt oproportionerlig ut, i förhållande till raketen, som efter någon minut eller lite mera inte syns, man ser bara spåren. Synintrycket är No 1, därefter ljudet#dånet (kommer med viss fördröjning), och inte minst ljudet från alla stolta amerikaner. Dom jublar och kramas, tjoar och gläds, för en amerikan är det höjden av lycka att lyckas.

F-n, sitter ju och skriver en uppsats, upptäcker jag. Får kanske rota fram bilderna och lägga upp en slideshow, kanske.
Citera
2005-07-26, 21:37
Medlem
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,677358,00.html

Discovery kan ha skadats vid uppskjutningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in