Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Dom flesta chilenare åkte ju hem igen såfort dom bara kunde så det är väl inte så konstigt att man inte hör mycket av dom nu?
Källa på det? sökte upp lite snabbt för att se om detta stämde, skulle inte bli överasskad om det gjorde, men på
denna
publikation, om du ser på diagram 8.12 så ser det ut som om du har fel, invandringen verkar vara MYCKET större än utvandringen, så de flesta chilenare verkar inte ha åkt hem så fort de kom hit. Sen räknas ju peruaner och colombianer med, men dessa hör vi ju inte mycket ifrån heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
trickydick
Fast balkanfolket var vita med en hyfsad utbildning och är vana att kliva upp på morgonen och göra rätt för sig. Dom var kristna och de som var muslimer var sekulära och tvingade inte på kärringen ett huckle och kunde äta fläsk.
Ändå så var dom något av en problemgrupp. Tänk dagens analfabets negrer och fundamentalistska araber, Jag byter gärna tillbaka till juggarna.
Det är sant att balkanfolket var mer utbildade, att du sen försöker pracka på din personliga fobi för mörk hud och koppla in det till huruvida invandring är bra eller inte behöver vi inte prata mer om, det är ju något man inte kan styra över, folk har ibland mörkare och ljusare hy och så är det.
Min poäng är att om vi då tittar på balkangruppen så sågs ju dom som en problemgrupp i början och fick ta ganska mycket skit, även fast dom var utbildade, det sket de flesta människor i. De var ändå en problemgrupp i början, alltså en högljudd puckad minoritet som får resten av juggarna att se dåliga ut. Tror samma sak gäller nu också, har träffat på muslimer som har ganska starka åsikter som jag inte tycker om, men aldrig träffat på någon som prackat dessa på mig, mina vänner eller familj.
Sen finns det såklart de puckon som ballar ur och är skadade i skallen pga av sin religion eller uppväxt, men tycker inte man ska dra alla över en kam på grund av den lilla majoriteten.
Sydamerikaner var ju inte jätte utbildade när de kom till sverige, ändå är de inget problem idag verkar det som.
Kommer flashbackare(eller liknande) om 20 år ha samma problem med invandringen som dom har idag? Det tror jag inte, iallafall inte om man tittar på historian, då kommer det vara en annan grupp som är ogillad. De som idag gärna vill byta tillbaka till juggarna skulle säkert velat byta från juggarna till något annat för 20 år sedan.