2026-07-25, 08:57
Medlem
avcs avatar
72% LF Global Index
28% DNB Global Emerging Markets
Ca 75 000 kr

Precis gått över från:
Spiltan räntefond 34%
LF Bekväm Fond Balans 30%
LF Global Index 36%

Allt på Savr, Copilot AI ritade portföljen. Den har varit stabil och försiktig, förutom ca 800 minus i februari. Men totalt sett runt 5000 plus sedan januari.

Står nu i valet och kvalet om man ska plöja 15 till på global efter veckans börskrasch. Känns som så vaga argument till fluktueringarna, "spänningar i mellanöstern" och "övervärderad ai" sen vänder det nästa dag igen 😅

Var korkad nog att låsa 30t på Zaver till 3.1% i 3 år parallellt som jag vågade mig på fonder för första gången i livet.
Senast redigerad av avc 2026-07-25 kl. 09:24.
Citera
2026-07-25, 14:00
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
72% LF Global Index
Ca 75 000 kr

Precis gått över från:
Spiltan räntefond 34%
LF Global Index 36%

Jag har gjort tvärtom och sålt globalfonder och köpt korta räntefonder.

USA-börserna kommer att krascha med -10 % i augusti enligt min analys 😰🥊🐻
Citera
2026-08-01, 18:22
Medlem
Swingexpertens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Jag har gjort tvärtom och sålt globalfonder och köpt korta räntefonder.

USA-börserna kommer att krascha med -10 % i augusti enligt min analys 😰🥊🐻

Sådär ja, nu har US Tech 100 rasat med -20 % ner till stödet 27 000 och dragit med sig globalfonderna ner. Emerging Markets är ner -15 %. Jag börjar skala in mig igen på rean.
Citera
2026-08-08, 05:24
Medlem
alienfins avatar
Prickade in galant botten på guld, silver och tech. Har varit en helfestlig vecka på börsen 👌
Citera
2026-08-08, 13:41
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
72% LF Global Index
Ca 75 000 kr

Precis gått över från:
Spiltan räntefond 34%
LF Global Index 36%

Allt på Savr, Copilot AI ritade portföljen. Den har varit stabil och försiktig, förutom ca 800 minus i februari. Men totalt sett runt 5000 plus sedan januari.

Står nu i valet och kvalet om man ska plöja 15 till på global efter veckans börskrasch. Känns som så vaga argument till fluktueringarna, "spänningar i mellanöstern" och "övervärderad ai" sen vänder det nästa dag igen 😅

Var korkad nog att låsa 30t på Zaver till 3.1% i 3 år parallellt som jag vågade mig på fonder för första gången i livet.
1) Vad är Zaver för strunt. Var hittar folk sådan skit. Om man är ny, varför inte börja med något standard som Avanza/Nordnet eller Savr som du använder nu. Sådan som rekommenderas av alla. Istället hittade du någon skitplattform som ingen har hört talas om.

2) Du tänker för mycket. Du är fattig och har närmast inga pengar. Du hör ju själv, du gick minus 800 kr en månad och plus totalt 5000 kr. Det är ju småpotatis för vilken vuxen som helst. Även 75 000 kr som du totalt har investerat är ju närmast ingenting. Det tjänar man ju tillbaka på nolltid även om du skulle sumpa allt.

Tänk på all tid och energi du lägger på att oroa dig över att du har förlorat 800 kr vid någon tidpunkt. Att du håller på och ombalanserar och allt vad du gör.

Tips: Köp, glöm och titta inte på det. Allokeringen du har nu i globala aktier och emerging market låter ju bra. Låt det vara. Logga inte in. Om du behöver logga in månadsvis för månadssparande, så tänk inte så mycket på saken. Följ bara din plan.

Skit i Mellanöstern och övervärderad AI och allt det där. Du ska ju äga aktierna långsiktigt ändå. Så vad spelar det för roll på 10-20-30-40 år sikt. Samt med allokeringen du har så investerar du ju extremt brett.

Så: Lägg din tid på något mer produktivt, som att tjäna mer pengar. Så behöver du inte oroa dig över några 800 kr hit eller dit.
Citera
2026-08-11, 20:39
Medlem
Korta räntefonder i Euro och USD (Fidelity Euro Cash A-Dis-EUR och SEB korträntefond C USD - Lux) som valutahedge.
Citera
2026-08-13, 16:39
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Prickade in galant botten på guld, silver och tech. Har varit en helfestlig vecka på börsen 👌

Idag ökar vi i blackrock gold 💪
Citera
2026-08-15, 18:56
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Idag ökar vi i blackrock gold 💪

Minskade förresten..
Citera
2026-08-18, 21:54
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Här är några av de fondinnehav jag har på ett av mina ISK+ konton!

BGF World Gold A2 - 15 339

Handelsbanken USA Index (A1 SEK) - 13 233

Au Ag Silver Bullet A - 13 459

/Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här