Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Varför lever detta tabu om öl och vin, eller snarare alkohol kvar i frikyrkovärlden?
Jag skulle kunna förstå att det kan finnas enstaka församlingar som har ett "förbud" mot att dricka öl eller vin. Men varför i all sin dar lever detta kvar i hela frikyrkovärlden?
Det råder en helt felaktig bild hos många i frikyrkorna att om man tar en öl på krogen ibland så är man i princip alkoholist eller fast i alkoholens bojor.
Jag vet att många som är med i både Pingst och Livets Ord eller Mission dricker öl ändå, fast i hemlighet.
Jag kan uppleva detta som något gammalt och synnerligen förlegat. Dessutom blir det, enligt mitt sätt att se det, ett sätt att försöka styra människors liv, att bestämma vad man får och inte får göra.
Sen kan jag ju tycka att själva kyrkolokalerna kan få vara alkoholfria, dvs man behöver inte servera starköl till fikat.
Då har du inte mött många livets ordare, de tar ett glas vin, det gjorde ju Jesus.
Frikyrkovärlden är det ingen skillad på de övriga i SvK.
Det står visseligen i Bibeln:
1Tess 5
1 Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er. 2 Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten. 3 När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan. 4 Men ni, bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv. 5 Ni är alla ljusets barn och dagens barn. Vi tillhör inte natten eller mörkret. 6 Låt oss därför inte sova som de andra utan hålla oss vakna och
nyktra. 7 Ty de som sover, de sover om natten, och de som berusar sig är berusade om natten. 8 Men vi som hör dagen till, låt oss vara nyktra, iförda tron och kärleken som pansar och hoppet om frälsning som hjälm. 9 Ty Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus. 10 Han har dött för oss, för att vi skall leva tillsammans med honom, vare sig vi är vakna eller insomnade. 11 Uppmuntra därför varandra och uppbygg varandra, så som ni redan gör.
Sen delade Jesus nattvarden och det var knappast rödsaft.