2005-07-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
På engelska: "Exceeder" .
Var har du fått det ifrån? dom uttalar "i" ganska annorlunda där borta. "ecksajder"
Citera
2005-08-01, 19:59
Medlem
20Qs avatar
Intressant att personer i språkforumet faktiskt väljer att tro på ett företag när det gäller grammatiska regler, när det faktiskt är snarare mer regel än undantag att de stavar fel och skriver isär mest hela tiden. Givetvis känner jag därför en stark dragning mot att uttala det precis som man uttalar den vanliga stavningen av cider, då ett lurigt alkoholföretag inte borde få ändra uttalsreglerna.
Citera
2005-08-01, 20:11
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Intressant att personer i språkforumet faktiskt väljer att tro på ett företag när det gäller grammatiska regler, när det faktiskt är snarare mer regel än undantag att de stavar fel och skriver isär mest hela tiden. Givetvis känner jag därför en stark dragning mot att uttala det precis som man uttalar den vanliga stavningen av cider, då ett lurigt alkoholföretag inte borde få ändra uttalsreglerna.

Jag håller med till 100%!
Citera
2005-08-01, 20:29
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Mycket klokt sagt. Jag uttalar själv dyckens namn precis som vanlig cider. Den enda nackdelen är att folk sällan förstår vilken dryck man talar om när man bara säger "cider". Många av mina vänner säger "ecksajder", men det är ett ruskigt fult sätt att uttala det på tycker jag personligen.
Citera
2005-08-03, 22:17
Medlem
Millencolins avatar
Jag säger [X] sen Cider :P
Citera
2005-08-03, 22:25
Medlem
MrOranges avatar
Citat:

Men, det är väl ändå företaget bakom produkten som "bestämmer" hur det ska uttalas - oavsett stavning?

Om Coca-Cola plötsligt får för sig att Coca-Cola ska uttalas "kokosmjölk" så är det väl det som är det "rätta", även om det vore osedvanligt besvärligt för deras kunder...
Citera
2005-08-03, 22:29
Medlem
ariers avatar
EckCider och för guds skull. Ha en Amerikansk accent på cider!
Citera
2005-08-03, 22:31
Medlem
20Qs avatar
Mr.Orange,
Ja, visst kan man resonera så, men så som jag skrev menade jag egentligen att det är konstigt att låta dem göra det.
Citera
2005-08-05, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Men, det är väl ändå företaget bakom produkten som "bestämmer" hur det ska uttalas - oavsett stavning?

Om Coca-Cola plötsligt får för sig att Coca-Cola ska uttalas "kokosmjölk" så är det väl det som är det "rätta", även om det vore osedvanligt besvärligt för deras kunder...
Saab skriver SAAB, men man skriver Saab.
Citera
2005-08-07, 04:27
Bannlyst
Ja.
Citera
2005-08-07, 04:35
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Heter Xander "Sander" heter Xider "Cider". Basta.
Citera
2005-08-07, 04:37
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderJerusalem
Heter Xander "Sander" heter Xider "Cider". Basta.
word
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in