2014-01-12, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av krlson
Tack för tips, det ska jag absolut höra efter! Men kanske är egentligen inte adhd mitt problem, då jag reagerar som jag gör på både concerta och ritalin. Svårt detta..
men wtf?? Snälla lilla vän du måste väl för f.n veta om du är diagnostiserad ADHD/ADD iom att du får metylfenidat, eller har jag med min tok höga ADHD missat något i din tråd?
Citera
2014-01-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ritafin
men wtf?? Snälla lilla vän du måste väl för f.n veta om du är diagnostiserad ADHD/ADD iom att du får metylfenidat, eller har jag med min tok höga ADHD missat något i din tråd?

Ja jag är diagnosticerad med adhd då vardagen inte håller och symptomen stämmer in men samtidigt tänker jag att det kanske inte handlar om bristen på dopamin för så hade väll concerta eller Ritalin gett bra resultat som det gör på alla andra, utan att det handlar om någon annan bakomliggande orsak. Ja jag spekulerar bara..
Citera
2014-01-13, 04:02
Medlem
Citat:
Om man knappt aldrig kan vara seriös eller föra ett normalt samtal utan alltid sitter och skrattar, pratar om saker som inte är relevanta till situationen, är ofokuserad och stör andra så är iallafall min skola inte okej med det. Inte föräldrar heller. Tyvärr. Sedan äter jag ständigt för att förmodligen hålla igång energin. Med optimistisk menar jag att jag tror precis allt går, vill jag åka till Thailand imorgon med 0kr på kortet så tror jag att det går. Att få A i betyg och tro livet blir framgångsrikt utan att göra en enda läxa. Lite så! Inte direkt någon verklighetsförankring

Men du vet ju uppenbarligen logiskt att det egentligen inte går att åka till Thailand med 0 kronor. De där idéerna är väl ett sätt att få lite "warm fuzzy feeling" från Gud när han förklarar att det inte kommer att funka, eller från dina föräldrar/medmänniskor när de förklarar samma sak. Det finns mycket enklare sätt att stjäla energi som är allmänt accepterade och ger större utdelning, t.ex. att säga till din flickvän att du "älskar henne" för att få sex, behandla osäkra eller fysiskt underlägsna personer med förakt, titta på nyheterna/uppdrag granskning och klaga på politikerna, gå med i Black Army och få utlopp för din ilska, snacka skit om de grannar som inte klipper gräset lika ofta som dig, osv...
Citera
2016-04-23, 14:52
Medlem
Hahahah, alltså shit vilken allvarlig ADHD jag måste haft alla år när jag läser hur ni utan diagnos reagerar av Ritalin.
Har precis fått min diagnos och fått 40 mg utskriven nu senast. Den effekten jag känner är ett enormt lugn och sansat förhållningssätt till min omvärld och beslut, vilket är underbart.
Hmm, undrar hur det är att vara normal utan diagnos ;P hur är det att kunna tänka igenom sina beslut innan man åtar sig något?
Citera
2016-04-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaLinason
Hahahah, alltså shit vilken allvarlig ADHD jag måste haft alla år när jag läser hur ni utan diagnos reagerar av Ritalin.
Har precis fått min diagnos och fått 40 mg utskriven nu senast. Den effekten jag känner är ett enormt lugn och sansat förhållningssätt till min omvärld och beslut, vilket är underbart.
Hmm, undrar hur det är att vara normal utan diagnos ;P hur är det att kunna tänka igenom sina beslut innan man åtar sig något?

Vem här har inte en diagnos? Tror du en diagnos avgör hur man reagerar på medicin? Tänk om
Citera
2016-04-25, 20:36
Medlem
bananajoe33s avatar
Kört Ritalin flera gånger för att få ett rus, det är rena rävgiftet, blir bara stissig och nojig..
Citera
2016-04-30, 18:37
Medlem
Citat:
Vem här har inte en diagnos? Tror du en diagnos avgör hur man reagerar på medicin? Tänk om

Ja, det gör det. De utan diagnos reagerar stirrigt då de inte har den kemiska obalansen i hjärnan som vi med diagnos har. Läs om, läs rätt.
Citera
2016-04-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaLinason
Ja, det gör det. De utan diagnos reagerar stirrigt då de inte har den kemiska obalansen i hjärnan som vi med diagnos har. Läs om, läs rätt.

Bullshit det där är sjukt individuellt haha jag vet folk med grav adhd som varken klarat skola hem eller jobb och de har inte funkat med medicin heller för det kanske är ämnen man inte tål eller man är känslig eller har olika mängd dopamin osv. Finns ju inte tillräckligt med forskning som bevisar att människor utan diagnos reagerar konstigt på medicin - eftersom man inte kan bevisa vilka som har diagnosen heller. Vissa blir kanske fungerande av ritalin men inte concerta eller tvärtom, andra blir hjälpta av strattera och vissa inte alls. Man kanske får för stor dos dessutom? Kan ta år innan man hittat rätt medicin och dos så please
Citera
2016-05-01, 13:46
Avstängd
En gång för alla - reaktion på ADHD medicin säger INGET om ev. diagnos

Det finns en anledning till att läckaget går varmt hos studenter. Alla människor presterar bättre med ökat dopamin (till en viss gräns). För mycket och du blir snabb att ta beslut och att göra saker men inte nödvändigtvis att det blir rätt. Adhd medicin finns i de koncentrationer de gör för att precis ge den lilla extra dopaminet som ger ökad initiativförmåga samt längre arbetsminne.

Problemet med ADHD mediciner och förväntningar på dessa är att man ska bli en supermänniska. Ja, det ger ett påslag under den första veckan eller vid enskilda doser men när medicinen satt sig så blir man just bara lugn och mer koncentrerad. Ett "normaltillstånd".

-Många som får AD(H)D mediciner och orkar med den första veckan med biverkningar slutar efter någon månad av "normaltillstånd" då man fått tillräckligt mycket insikter om hur andra fungerar och varför man har de problem man upplever

-De som fortsätter gör det för att man uppskattar grundfundamentet som hindrar en att falla igenom när tankarna börjar snurra. Man är som innan medicinen men utan att falla in i impulsiviteten när man agerar på känsla för att "fixa" sina problem. Det är där adhd problematiken finns.

-Själv har medicinen börjat sätta sig och jag är samma person, var livrädd för att jag skulle bli robot. I början blev jag också besviken på att de där timmarna med en berusande effekt försvann.

- Det svåraste med medicinen är att de abstrakta tankar som styr ens val blir kanaliserade. Detta gör att man ofta behöver nya sätt att kanalisera dessa tankar. Många upplever tomhet i detta mellanstadiet. T ex så istället för att kasta sig över droger, slåss, låsa in sig i sina egna tankar, grubbla så börjar man sakta uppskatta det vardagliga och göra övervägda val

Till sist, be en vän eller familjemedlem som känner dig väl tänka på hur du faktiskt förändrar ditt betéende.

Ofta säger man sig själv inte känna någon skillnad och i vissa fall klaga på att medicinen "inte fungerar längre". Det är ofta just det den gör då. Medicinen ska inte kännas, det är inget piller som i filmen "limitless".
Senast redigerad av Tridnod 2016-05-01 kl. 13:51.
Citera
2016-05-01, 13:48
Avstängd
Till TS:

Jag förstår din ångest. Det är sådana tillfällen man vill ge upp. Testa , som föreslaget tidigare i tråden, en extra dos Ritalin. Om inte detta fungerar så jobba för att få elvanse. Lycka till!
Citera
2020-09-15, 15:12
Medlem
Hej!
Jag har en fråga om Ritalin. Fick för ett par veckor sen diagnos add, satte in Ritalin förra veckan men var tvungen att avbryta ca 5 dagar senare pga så jävla obehagliga bieffekter.
Tog sista tabletten i söndags em, nu är det tisdag och jag har fortf ångesttryck över bröstet, ont i huvudet och lätt illamående. Ska det sitta i så länge?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in