Citat:
Ursprungligen postat av
Eygadh
Hur menar du angående Narnia? Utvecka gärna!
Menar du att Aslan är en metafor för Jesus? Har böckerna ett kristet budskap eller var det bara en grej han gjorde? Kristendomen är ju trots allt ganska central i västerländsk kultur.
Att hela Narnia-serien är en slags allegori för kristendomen blir uppenbart när man läser den som äldre tonåring/vuxen.
Min morbror trollkarlen handlar om Skapelsen och hur ondskan tog sig in i Narnia.
Häxan och lejonet handlar om korsfästelsen och återuppståndelsen.
Caspian, prins av Narnia handlar om den sanna religionen efter att den blivit "korrupt".
Hästen och hans pojke handlar om att konvertera en hedning (muslimsk sådan).
Kung Caspian och skeppet Gryningen handlar om det spirituella livet.
Silvertronen handlar om det fortlöpande kriget mot ondskans krafter.
Den sista striden handlar om Antikrist, jordens undergång och Domedagen.
Apan (Shift) är Antikrist, Aslan är Jesus (korsfäst på en sten, offrar sig för Edmund [se nedan], återuppstår), ett äpple som ger evigt liv blir stulet från en "helig" trädgård, och så vidare.
C.S. Lewis menade att Narnia inte var en allegori, men förnekade inte likheterna till kristendomen som finns.
"Verily I say unto you, Except ye be converted and become as little children, ye shall not enter into the kingdom of Heaven" Matthew 18:3
Lucy, det yngsta barnet, hittade Narnia och de andra trodde inte på henne till en början.
Edmund förråder de andra och är den syndiga människan, som Aslan dör för - precis som Jesus dog för mänsklighetens synder.
Och så vidare. Jag förstod det inte när jag läste böckerna som ung (sju-åtta år kanske?) men när jag läste dem för några år sedan (gymnasieålder) blev det väldigt uppenbart.
Karl-Bertil Jonssons jul ogillar jag, för att det är så uppenbar propaganda - och det vill inte jag ha på julafton. I allmänhet är jag kritisk till att barn på något sätt ska indoktrineras. När det då sker genom till synes roliga barnböcker är det än värre skulle jag säga.