2014-01-14, 21:03
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Aftonbladets krönikör Dr Gormanders "När barnen tog makten" (1976)
brukar framhållas som ett typexempel.
Jag vet inte, har inte vågat läsa den, men säkert hade jag blivit påverkad om jag läst den som barn.
Handlar om barn som tar makten på ett dagis.
Citat:
Ursprungligen postat av Eygadh
Får kolla upp, har inte läst dessa som barn. Är det något man läser till en femåring?
Gormanders bok utkom 1969, men det kvittar. Jag kan bjuda på ett par länkar, först till Kalle Linds blogg och sen till ... en annan blogg.
http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/proggiga-barnbocker-del-16-nar-barnen-tog-makten/
http://bibliotekarieliv.wordpress.com/2013/08/10/nar-barnen-tog-makten/

Annars instämmer jag i uppmaningarna att studera Kalles blogg samt hans bok Proggiga barnböcker. Där finns fler osminkat politiska böcker än vad jag just nu minns. Bland annat Annika Elmqvists Sprätten satt på toaletten från 1970, jämte dess två uppföljare.
http://www.spratten.nu/

Jag måste gå och knyta mej nu, men kom ihåg att politiska barnböcker inte bara är proggiga dito. Väckelserörelserna och frikyrkorna har gett ut mängder av sirapsdrypande böcker om Jesus, djävulen, dryckenskapens vådor och missionens landvinningar bland små neger- och hedningabarn. Och under punschpatriotismens glansdagar gavs det ut litteratur som skulle lära glinen att vörda och kämpa för, och vid behov dö för, Konungen och Fosterlandet.
Senast redigerad av Ördög 2014-01-14 kl. 21:32.
Citera
2014-01-14, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eygadh
Hur menar du angående Narnia? Utvecka gärna!

Menar du att Aslan är en metafor för Jesus? Har böckerna ett kristet budskap eller var det bara en grej han gjorde? Kristendomen är ju trots allt ganska central i västerländsk kultur.
Att hela Narnia-serien är en slags allegori för kristendomen blir uppenbart när man läser den som äldre tonåring/vuxen.

Min morbror trollkarlen handlar om Skapelsen och hur ondskan tog sig in i Narnia.
Häxan och lejonet handlar om korsfästelsen och återuppståndelsen.
Caspian, prins av Narnia handlar om den sanna religionen efter att den blivit "korrupt".
Hästen och hans pojke handlar om att konvertera en hedning (muslimsk sådan).
Kung Caspian och skeppet Gryningen handlar om det spirituella livet.
Silvertronen handlar om det fortlöpande kriget mot ondskans krafter.
Den sista striden handlar om Antikrist, jordens undergång och Domedagen.

Apan (Shift) är Antikrist, Aslan är Jesus (korsfäst på en sten, offrar sig för Edmund [se nedan], återuppstår), ett äpple som ger evigt liv blir stulet från en "helig" trädgård, och så vidare.

C.S. Lewis menade att Narnia inte var en allegori, men förnekade inte likheterna till kristendomen som finns.

"Verily I say unto you, Except ye be converted and become as little children, ye shall not enter into the kingdom of Heaven" Matthew 18:3
Lucy, det yngsta barnet, hittade Narnia och de andra trodde inte på henne till en början.

Edmund förråder de andra och är den syndiga människan, som Aslan dör för - precis som Jesus dog för mänsklighetens synder.

Och så vidare. Jag förstod det inte när jag läste böckerna som ung (sju-åtta år kanske?) men när jag läste dem för några år sedan (gymnasieålder) blev det väldigt uppenbart.

Karl-Bertil Jonssons jul ogillar jag, för att det är så uppenbar propaganda - och det vill inte jag ha på julafton. I allmänhet är jag kritisk till att barn på något sätt ska indoktrineras. När det då sker genom till synes roliga barnböcker är det än värre skulle jag säga.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-14 kl. 21:23.
Citera
2014-01-14, 22:09
Medlem
Propaganda skulle jag kalla ett verk som förutom själva budskapet är väldigt platt, stereotypt och innehållslöst, där berättelsen bara är ett nödtorftigt medel för att sprida ett förenklat budskap. Jag tycker inte att Karl-Bertil Jonsson hör till den kategorin på långa vägar.

Det måste få finnas idéer och budskap i böcker för barn också. Uppmuntra barnen läsa varierande med många olika perspektiv så är det inte indoktrinering. Vad jag inte tycker om är censuriver och idén att barn bara ska få läsa förment neutrala böcker utan kritik, ifrågasättande eller alternativa synsätt. Det skapar i sig grogrunden för verklig indoktrinering.
Citera
2014-01-14, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peelon
Propaganda skulle jag kalla ett verk som förutom själva budskapet är väldigt platt, stereotypt och innehållslöst, där berättelsen bara är ett nödtorftigt medel för att sprida ett förenklat budskap. Jag tycker inte att Karl-Bertil Jonsson hör till den kategorin på långa vägar.

Det måste få finnas idéer och budskap i böcker för barn också. Uppmuntra barnen läsa varierande med många olika perspektiv så är det inte indoktrinering. Vad jag inte tycker om är censuriver och idén att barn bara ska få läsa förment neutrala böcker utan kritik, ifrågasättande eller alternativa synsätt. Det skapar i sig grogrunden för verklig indoktrinering.
Kallar du nedanstående för "idéer och budskap" eller "propaganda"?

"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

Men ja, idéer och budskap måste få finnas - annars blir det svårt att skriva något som inte är intetsägande. Dock betackar jag mig för uppenbar indoktrinering som citatet ovan.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-14 kl. 22:33.
Citera
2014-01-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Kallar du nedanstående för "idéer och budskap" eller "propaganda"?

"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

Men ja, idéer och budskap måste få finnas - annars blir det svårt att skriva något som inte är intetsägande. Dock betackar jag mig för uppenbar indoktrinering som citatet ovan.
Genom att prata med barnen om böcker kan man öka deras förmåga att tänka kritiskt och förstå litteratur. Till exempel att läsa mellan raderna, att förstå satir och ironi. Att det en karaktär i ett litterärt verk säger inte ska förstås som en sanning, inte läsas som författarens intention med verket rakt av. Så småningom kan barnet se stilarter, till exempel att en karaktärs sätt att yttra sig ger uttryck för en viss hållning, kanske med en mjukt ironisk twist ... Har jag svarat på din fråga?
Citera
2014-01-15, 07:06
Medlem
Ördögs avatar
Intressant att Karl-Bertil Jonsson förmår reta upp folk till den här graden. Historien publicerades ju ursprungligen i boken Sagor för barn över 18 år, och den kom ut 1964, alltså flera år före tokvänsterns och proggskäggens stora genombrott.

Titeln på Tage Danielssons bok ska naturligtvis inte uppfattas bokstavligt, men det borde vara uppenbart att historien inte i första hand är avsedd för barn, varken som underhållning eller indoktrinering. Det är en vänlig drift med idealbilden av julen som givandets och samvarons högtid, det bärande temat i så där en sextielvatusen julberättelser och -dikter med början från Charles Dickens' A Christmas Carol från 1843. Karl-Bertil gör högtravande yttranden om arbetets glädje och ger bort tändstickstavlor och andra fullkomligt onyttiga ting. Hans far tillbringar helst familjehögtiden framför TV:n och menar att alla som ger bort något utan orsak är kommunister. I filmversionen har vi dessutom alla anakronismerna, nazistflaggor och gengasaggregat som samsas med TV-apparater och Sartres självbiografi.
Om Danielsson och Åhlin hade velat framföra ett verkligt revolutionärt budskap, hade de nog gjort det på ett mer subtilt vis. Eller vad tror ni?

Jag och Åsa Linderborg är oense om det mesta, men jag tycker hon träffar alldeles rätt i den här kolumnen:

Citat:
Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton är inte ett kommunistiskt manifest, utan ett välgörenhetsepos. H.K Bergdahl och hans klassgelikar förlorar bara saker de egentligen inte vill ha: en handmålad porslinstallrik, en slips, Sartres Les Mots på originalspråk … De avstår inget som kostar dem något och behöver därför inte dra några slutsatser av sin påtvingade givmildhet. De kan fortsätta spela biljard utan att konfronteras med kravet om en total samhällsreformering.

Man kan visserligen le åt Tyko Jonsson som tror att han närt en kommunist vid sin barm, men kommunismens grundbudskap är knappast välgörenhet, utan klassamhällets avskaffande. Det betyder inte att man ska avrätta de rika och ta deras stålar, utan att man inför en radikal arbets- och omfördelningspolitik: Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Om Karl-Bertil Jonsson verkligen menade allvar med sin dröm att efterlikna Robin Hood skulle han i stället för att tjuva paket, ta nyckeln till pappas varuhus och öppna dörrarna på vid gavel: Ta vad ni behöver!

Men okej, om Karl-Bertil Jonssons kommunistlater retar upp en och annan, finns det också de som går i taket med anledning av nazistsymbolerna!

Citat:
Angående ert program "Karl Bertil Jonssons Jul" jag anser att det är högst opassande att visa ett program där huvudrollsinnehavaren blir hyllad och blir tilldelad en banderoll med flaggor där nazistsymbolen eller hakkorset visas upp klart och tydligt!! Dessutom innehåller filmen ett flertal andra anakronismer, man skulle kunna tro att filmen ska ha utspelat sig under andra världskriget. Dock inget jag anser att SVT ska sända särskilt inte som barnprogram i dessa tider när vi försöker eftersträva ett jämlikt samhälle och ta avstånd från situationer som skett i våra förorter som ex. i Kärrtorp!!
Senast redigerad av Ördög 2014-01-15 kl. 07:30.
Citera
2014-01-15, 09:23
Medlem
MasterBaits avatar
Kalle och chokladfabriken är en rasistisk bok som hyllar imperialismen, slavsamhället och kapitalismen.
Citera
2014-01-15, 19:26
Medlem
Eygadhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Kalle Lind har ju gått igenom många proggiga 70-talsbarnböcker på sin blogg.

Tror den bloggen heter en man med ett skägg.

En källa att ösa ur.

Edit: Hittade bloggen http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/

2010 blev det visst en bok av det hela också, den heter Proggiga barnböcker : därför blev vi som vi blev
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Kalle och chokladfabriken är en rasistisk bok som hyllar imperialismen, slavsamhället och kapitalismen.
Det här var precis det jag var ute efter, intressant! Kan du styrka ditt påstående med argument?

Ang. rasism antar jag att du syftar på Oompa Loompierna? Dessa små figurer kommer från ett land långt borta, men sympatiserar man inte med dem i sagan? Man ser knappast ner på dem. De är finurliga, flitiga och improviserar ständigt fram passande sånger mot de bortskämda ungarna som inte kan hålla fingrarna i styr.

Enligt dig är då kanske även sagan om tomten rasistisk; som har små tomtenissar som slavarbetar åt honom?

Du kanske har en poäng, men det skulle vara intressant att få höra mer! Jag skulle säga att den har många andra budskap, t ex att det är den fattige lille pojken som vinner; inte någon av de bortskämda ungarna. Valet mellan fabriken och familjen blir det sistnämnda, vilket snarare är antikapitalism?

Skulle även vara trevligt om du utvecklade det här inlägget!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in