2014-01-08, 12:41
Bannlyst
i tilbaka till framtiden 2 så är det 2012 eller 2015 tror ja. riktigt kul att se deras flygbilar och superprecisa väderleksrapporter vilket vi inte har ett skit av idag.
Citera
2014-01-08, 14:03
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym44e
Inte riktigt passerat än, men snart;

http://en.wikipedia.org/wiki/Back_to_the_Future_Part_II

Utspelar sig 2015.
Härligt. Ska bli grymt att glida omkring med sin hooverboard nästa år
Citera
2014-01-08, 15:07
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Och efterföljaren 'Escape From L.A.' utspelas 2000
Nej, den utspelas 2013. Men det året passerade vi ju alldeles nyligen.
Citera
2014-01-08, 19:27
Medlem
P.Gs avatar
The Postman (1997) utspelar sig 2013.
Citera
2024-05-09, 01:25
Medlem
Då jag suttit och kollat på dom två senaste Alien-filmerna från 2012 och 2017 och funderade lite på under vilka årtal dom olika filmerna skulle föreställa utspela sig, så blev jag nyfiken på om det fanns någon tråd på denna tråds tema, och mycket riktigt. Bra tråd, som tyvärr inte fylldes på mer efter 2014, varvid jag fyller på den lite nu med både missade sevärda filmer som utspelade sig före 2014, och några sevärda vars handling utspelade sig mellan 2015 till 2024.

Stumfilms-versionen av The Last Man on Earth (1924) utspelade sig under 1960. Har inte sett denna men blev sugen nu, då jag gillar trådens tema.

www.imdb.com/title/tt0015051

Den tidigare filmatiseringen av H.G. Wells time travel-roman, The Time Machine (1960) utspelar sig inledningsvis bara 6år fram i tiden under 1966 vilket gör att den klassar in i tråden, men sen tar den ett rejält skutt till året 802,701. Gillar man tidsrese-filmer är den ett måste.

www.imdb.com/title/tt0054387

Trots samma titel som första nämnda filmen ovan är The Last Man on Earth (1964) en helt annat story, som utspelar sig under 1968. Vincent Price i huvudrollen.

www.imdb.com/title/tt0058700

Första Planet of the Apes (1968) måste nämnas då den knasigt nog utspelar sig bara sex år in i framtiden under inledningen, 1972, det var ingen dålig tro på rymdfarkosternas kapacitet så kort in i framtiden. Men sen tar filmen ett OffTopic-skutt till året 3978 vilket även är det året där uppföljaren Beneath the Planet of the Apes (1970) utspelar sig.

www.imdb.com/title/tt0063442
www.imdb.com/title/tt0065462

Återigen Charlton Heston i The Omega Man (1971) som även den tar ett ganska kort hopp in i framtiden, till 1977.

www.imdb.com/title/tt0067525

Klassikern Westworld (1973) utspelar sig 10år in i dåtida framtiden, 1983. Återigen en överdrivet stark tro på vad den dåtida tekniska utvecklingen skulle hinna med på blott 10år. Då den inte innehåller speciellt mycket dåtida nutidsteknik hade man likaväl kunnat förlagt filmen lite längre in i framtiden.

www.imdb.com/title/tt0070909

Finns även en sequel, Futureworld (1976) där handlingen hoppar till 1985.

www.imdb.com/title/tt0074559

En av historiens bästa och otäckaste katastroffilmer någonsin, Colossus: The Forbin Project (1970) ska enligt boken utspela sig under 1990-talet, men jag är osäker på om årtalet nämns i filmen. Oavsett ett mästerverk på temat katastroffilmer och filmen bör i synnerhet ses av Terminator-fans. Skynet var inte det första otäcka försvarssystemet.

www.imdb.com/title/tt0064177

Runaway (1984) med Tom Selleck och saknade Kirstie Alley utspelar sig under 1991, en av mina scifi-favoriter från 80-talet men vid release bleknade den kraftigt i jämförelse med mästerverket Terminator (1984) som OffTopic var fräck nog att utspela sig i exakt dåtida nutid, plus OffTopic framtida 2029, även om det där kärnvapenkriget börjar närma sig tack var globalisternas hetsande mot Ryssland.

www.imdb.com/title/tt0088024

Roger Corman-klassikern Death Race 2000 (1975) med David Carradine och Sylvester Stallone utspelar sig under år 2000. Även om filmens förutspåelser inte slagit in fullt ut än så är den ändå ganska pricksäker, gällande hur västerländska samhällen består av hjärntvättade får som knarkar realityserier och osund besatthet av mediakändisar, helt oförmögna att se vad som pågår i samhället.

www.imdb.com/title/tt0072856

Den första RoboCop (1987) ska väl föreställa utspela under bara några år in i framtiden under 1990-talet.

www.imdb.com/title/tt0093870

Van Damme-klassikern Time Cop (1994) utspelar sig delvis under samma år vilket är vågat med tanke på att det ska föreställa uppfinnas tidsresor redan samma år, sen utspelar filmen sig även delvis 10år senare under 2004 vilket är det intressanta sett till tråden, och där är väl den anmärkningsvärda detaljen pistolerna och bilarna, speciellt att bilarna har full self driving, som Musk ännu inte fulländat 20år senare, ligger väl kanske ännu 1år bort. Vill även minnas att huvudrollen använder någon teknisk gizmo i en telefonkiosk, men har glömt av vad den gör nu.

www.imdb.com/title/tt0111438

Freejack (1992) har fallit i glömska rätt så rejält, jag hade glömt av den ens existerade, vilket är iögonfallande sett till rollistan som består av Emilio Estevez, Mick Jagger, Rene Russo och Anthony Hopkins. Utspelar sig udner 2009. Den här ska jag ta och se om snarast.

www.imdb.com/title/tt0104299

En annan jag blev sugen på att se är italilenska scifi-rullen I Criminali della Galassia / The Wild, Wild Planet (1966) med bl a Franco Nero i rollistan. Utspelar sig likt redan nämnda BTTF2 under året 2015, så den kan bli intressant att dissekera. Faktiskt samma år som The 6th Day (1997) med Arnold utspelar sig under, så jag tar med den här i samma stycke.

www.imdb.com/title/tt0059914
www.imdb.com/title/tt0216216

Serietidningsfilmen Barb Wire (1996) med Pam Anderson utspelar sig under 2017.

www.imdb.com/title/tt0115624

Filmen har en egen tråd men The Running Man (1988) utspelar sig under 2017 och 2019, och den har förutspått nästan allting i framtiden korrekt. Finns just nu på Netflix.

www.imdb.com/title/tt0093894
www.netflix.com/title/924712

Finska Iron Sky (2012) där man bl a lär sig skratta åt USB-portar utspelar sig under 2018. Till skillnad från i filmen så har väl Tredje Rikets hemliga månbas ännu inte upptäckts i nutid.

www.imdb.com/title/tt1034314

Klassikern Rollerball (1975) med James Caan utspelar sig under 2018, såg den för bara några veckor sedan. Hur dom som styr från bakom kulisserna vill kontrollera sportkändisars utspel kändes väldigt nutida relevant. Yttrar man en fritänkade egen åsikt i nutid som går emot budskapen i MSM-hjärntvätten så ryker reklam- och klubbkontrakten snabbare än fort.

www.imdb.com/title/tt0073631

Klassikern Blade Runner (1982) med underbara Rugter Hauer och nån närmast senildement sömngångare i huvudrollen passerade nyligen då handlingen är förlagd till 2018. Själv blir jag sugen på nudlar bara jag tänker på filmen. Hade även en gammal skolkamrat som höll på och vek origami-figurer dagarna i ända.

www.imdb.com/title/tt0083658

Italienska I nuovi barbari / The New Barbarians / Warriors of the Wasteland (1983) utspelar sig under 2019.

www.imdb.com/title/tt0084424

Det börjar bli dags att se om Johnny Mnemonic (1995) för första gången på en massa år, då den utspelar sig under 2021, och hjärntvättade får har på fullaste allvar börjat operera in NFC-chip i sig i nutid.

www.imdb.com/title/tt0113481

Återigen Charlton Heston i Soylent Green (1973) som utspelar sig under 2022, och även den har börjat pricka in vissa saker lite oroväckande väl, gällande hur globalisterna och MSM-medierna vill man ska stoppa i sig skadlig smörja istället för att äta det som faktiskt är nyttigt.

www.imdb.com/title/tt0070723

Avslutar med tre filmer som alla utspelar sig just i år, 2024.

Amerikansk scifi i form av Beyond the Time Barrier (1960) som jag inte tror jag har sett, detta måste åtgärdas i år.

www.imdb.com/title/tt0053651

Klassikern A Boy and His Dog (1975) med Don Johnson i rollen som en pilsk husse.

www.imdb.com/title/tt0072730/

Sist Highlander II: The Quickening (1991) med Christopher Lambert och Sean Connery. För dom som bara har tålamod att se en film en gång så är frågan om ni ska se theatrical-versionen som var ganska så rejält kritiserad, eller Renegade-version som är klart bättre. För att uppskatta skillnaden bör man dock se båda två, och först och främst originalet Highlander (1984)

www.imdb.com/title/tt0102034

Finns många fler än dessa, men var tvungen att börja fylla på tråden nånstans.
Citera
2024-05-09, 20:30
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Då jag suttit och kollat på dom två senaste Alien-filmerna från 2012 och 2017 och funderade lite på under vilka årtal dom olika filmerna skulle föreställa utspela sig, så blev jag nyfiken på om det fanns någon tråd på denna tråds tema, och mycket riktigt. Bra tråd, som tyvärr inte fylldes på mer efter 2014, varvid jag fyller på den lite nu med både missade sevärda filmer som utspelade sig före 2014, och några sevärda vars handling utspelade sig mellan 2015 till 2024.

Stumfilms-versionen av The Last Man on Earth (1924) utspelade sig under 1960. Har inte sett denna men blev sugen nu, då jag gillar trådens tema.

www.imdb.com/title/tt0015051

Den tidigare filmatiseringen av H.G. Wells time travel-roman, The Time Machine (1960) utspelar sig inledningsvis bara 6år fram i tiden under 1966 vilket gör att den klassar in i tråden, men sen tar den ett rejält skutt till året 802,701. Gillar man tidsrese-filmer är den ett måste.

www.imdb.com/title/tt0054387

Trots samma titel som första nämnda filmen ovan är The Last Man on Earth (1964) en helt annat story, som utspelar sig under 1968. Vincent Price i huvudrollen.

www.imdb.com/title/tt0058700

Första Planet of the Apes (1968) måste nämnas då den knasigt nog utspelar sig bara sex år in i framtiden under inledningen, 1972, det var ingen dålig tro på rymdfarkosternas kapacitet så kort in i framtiden. Men sen tar filmen ett OffTopic-skutt till året 3978 vilket även är det året där uppföljaren Beneath the Planet of the Apes (1970) utspelar sig.

www.imdb.com/title/tt0063442
www.imdb.com/title/tt0065462

Återigen Charlton Heston i The Omega Man (1971) som även den tar ett ganska kort hopp in i framtiden, till 1977.

www.imdb.com/title/tt0067525

Klassikern Westworld (1973) utspelar sig 10år in i dåtida framtiden, 1983. Återigen en överdrivet stark tro på vad den dåtida tekniska utvecklingen skulle hinna med på blott 10år. Då den inte innehåller speciellt mycket dåtida nutidsteknik hade man likaväl kunnat förlagt filmen lite längre in i framtiden.

www.imdb.com/title/tt0070909

Finns även en sequel, Futureworld (1976) där handlingen hoppar till 1985.

www.imdb.com/title/tt0074559

En av historiens bästa och otäckaste katastroffilmer någonsin, Colossus: The Forbin Project (1970) ska enligt boken utspela sig under 1990-talet, men jag är osäker på om årtalet nämns i filmen. Oavsett ett mästerverk på temat katastroffilmer och filmen bör i synnerhet ses av Terminator-fans. Skynet var inte det första otäcka försvarssystemet.

www.imdb.com/title/tt0064177

Runaway (1984) med Tom Selleck och saknade Kirstie Alley utspelar sig under 1991, en av mina scifi-favoriter från 80-talet men vid release bleknade den kraftigt i jämförelse med mästerverket Terminator (1984) som OffTopic var fräck nog att utspela sig i exakt dåtida nutid, plus OffTopic framtida 2029, även om det där kärnvapenkriget börjar närma sig tack var globalisternas hetsande mot Ryssland.

www.imdb.com/title/tt0088024

Roger Corman-klassikern Death Race 2000 (1975) med David Carradine och Sylvester Stallone utspelar sig under år 2000. Även om filmens förutspåelser inte slagit in fullt ut än så är den ändå ganska pricksäker, gällande hur västerländska samhällen består av hjärntvättade får som knarkar realityserier och osund besatthet av mediakändisar, helt oförmögna att se vad som pågår i samhället.

www.imdb.com/title/tt0072856

Den första RoboCop (1987) ska väl föreställa utspela under bara några år in i framtiden under 1990-talet.

www.imdb.com/title/tt0093870

Van Damme-klassikern Time Cop (1994) utspelar sig delvis under samma år vilket är vågat med tanke på att det ska föreställa uppfinnas tidsresor redan samma år, sen utspelar filmen sig även delvis 10år senare under 2004 vilket är det intressanta sett till tråden, och där är väl den anmärkningsvärda detaljen pistolerna och bilarna, speciellt att bilarna har full self driving, som Musk ännu inte fulländat 20år senare, ligger väl kanske ännu 1år bort. Vill även minnas att huvudrollen använder någon teknisk gizmo i en telefonkiosk, men har glömt av vad den gör nu.

www.imdb.com/title/tt0111438

Freejack (1992) har fallit i glömska rätt så rejält, jag hade glömt av den ens existerade, vilket är iögonfallande sett till rollistan som består av Emilio Estevez, Mick Jagger, Rene Russo och Anthony Hopkins. Utspelar sig udner 2009. Den här ska jag ta och se om snarast.

www.imdb.com/title/tt0104299

En annan jag blev sugen på att se är italilenska scifi-rullen I Criminali della Galassia / The Wild, Wild Planet (1966) med bl a Franco Nero i rollistan. Utspelar sig likt redan nämnda BTTF2 under året 2015, så den kan bli intressant att dissekera. Faktiskt samma år som The 6th Day (1997) med Arnold utspelar sig under, så jag tar med den här i samma stycke.

www.imdb.com/title/tt0059914
www.imdb.com/title/tt0216216

Serietidningsfilmen Barb Wire (1996) med Pam Anderson utspelar sig under 2017.

www.imdb.com/title/tt0115624

Filmen har en egen tråd men The Running Man (1988) utspelar sig under 2017 och 2019, och den har förutspått nästan allting i framtiden korrekt. Finns just nu på Netflix.

www.imdb.com/title/tt0093894
www.netflix.com/title/924712

Finska Iron Sky (2012) där man bl a lär sig skratta åt USB-portar utspelar sig under 2018. Till skillnad från i filmen så har väl Tredje Rikets hemliga månbas ännu inte upptäckts i nutid.

www.imdb.com/title/tt1034314

Klassikern Rollerball (1975) med James Caan utspelar sig under 2018, såg den för bara några veckor sedan. Hur dom som styr från bakom kulisserna vill kontrollera sportkändisars utspel kändes väldigt nutida relevant. Yttrar man en fritänkade egen åsikt i nutid som går emot budskapen i MSM-hjärntvätten så ryker reklam- och klubbkontrakten snabbare än fort.

www.imdb.com/title/tt0073631

Klassikern Blade Runner (1982) med underbara Rugter Hauer och nån närmast senildement sömngångare i huvudrollen passerade nyligen då handlingen är förlagd till 2018. Själv blir jag sugen på nudlar bara jag tänker på filmen. Hade även en gammal skolkamrat som höll på och vek origami-figurer dagarna i ända.

www.imdb.com/title/tt0083658

Italienska I nuovi barbari / The New Barbarians / Warriors of the Wasteland (1983) utspelar sig under 2019.

www.imdb.com/title/tt0084424

Det börjar bli dags att se om Johnny Mnemonic (1995) för första gången på en massa år, då den utspelar sig under 2021, och hjärntvättade får har på fullaste allvar börjat operera in NFC-chip i sig i nutid.

www.imdb.com/title/tt0113481

Återigen Charlton Heston i Soylent Green (1973) som utspelar sig under 2022, och även den har börjat pricka in vissa saker lite oroväckande väl, gällande hur globalisterna och MSM-medierna vill man ska stoppa i sig skadlig smörja istället för att äta det som faktiskt är nyttigt.

www.imdb.com/title/tt0070723

Avslutar med tre filmer som alla utspelar sig just i år, 2024.

Amerikansk scifi i form av Beyond the Time Barrier (1960) som jag inte tror jag har sett, detta måste åtgärdas i år.

www.imdb.com/title/tt0053651

Klassikern A Boy and His Dog (1975) med Don Johnson i rollen som en pilsk husse.

www.imdb.com/title/tt0072730/

Sist Highlander II: The Quickening (1991) med Christopher Lambert och Sean Connery. För dom som bara har tålamod att se en film en gång så är frågan om ni ska se theatrical-versionen som var ganska så rejält kritiserad, eller Renegade-version som är klart bättre. För att uppskatta skillnaden bör man dock se båda två, och först och främst originalet Highlander (1984)

www.imdb.com/title/tt0102034

Finns många fler än dessa, men var tvungen att börja fylla på tråden nånstans.
Tack för att du ger mig beröm för den här tråden.

Jag orkar inte kommentera allt som du tog upp, men jag väljer att svara på några punkter.

1. Prometheus utspelar sig 2089 och 2093. Alien: Covenant utpelar sig 2104 under nästan hela filmen, och flera decennier tidigare under förtexterna. Utav alla åtta Alien-filmer som släppts ut hittills, är dessa två, samt Alien vs. Predator, de enda där det i början tydligt står vilket årtal som det föreställer.

2. Blade Runner utspelar sig 2019, inte 2018.

3. Highlander kom ut 1986, inte 1984.
Citera
2024-05-10, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Jag orkar inte kommentera allt som du tog upp, men jag väljer att svara på några punkter.
Schyssta klubben, du kommenterar bara dom grejer där jag skrev fel årtal. Iofs är det en årtalstråd så stryk ska jag ha.

Men fel kan det bli när man slinter.

Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
1. Prometheus utspelar sig 2089 och 2093. Alien: Covenant utpelar sig 2104 under nästan hela filmen, och flera decennier tidigare under förtexterna. Utav alla åtta Alien-filmer som släppts ut hittills, är dessa två, samt Alien vs. Predator, de enda där det i början tydligt står vilket årtal som det föreställer.

2. Blade Runner utspelar sig 2019, inte 2018.

3. Highlander kom ut 1986, inte 1984.
Highlander's årtal kan jag i huvudet men måste haft Terminator's i huvudet när jag skrev årtalet. När jag sökte fram mina gamla inlägg nu så har jag skrivit fel förut också faktiskt, två ggr som 1985, men flest ggr rätt som 1986.

Jag har velat se om Highlander (1986) ... ...under två-tre års tid nu sedan den nämndes i nån tråd här på forumet, och påbörjade en Russell Mulcahy-plöjning häromåret, men fastande på Razorback (1984), kom halvvägs in men grisen skrek så förbannat högt(det var mitt i natten) och jag blev så sjukt sugen på stekt vildsvin och fick Asterix & Obelix på hjärnan(varvid jag skapade en Asterix & Obelix-mapp på hårddisken och började dra ner deras äldre filmer, ännu en röd filmtråd jag inte hunnit påbörja än), och sedan dess står det still, Netflix stora klassikerarkiv är oftast prioritet #1, även om jag försöker tvinga mig se en nerladdad film om dagen(men då blir det oftast en med nån nyligen avliden eller nåt aktuellt tema, nu senaste filmer med sol/månförmörkelser, fyra kvar i den plöjningen). Razorback ligger kvar i en Mulcahy-mapp på datorn och väntar.

Ska dock försöka påbörja grisjakten igen, för jag blev än mer sugen nu pga det nära årtalet i Highlander II (1991) men måste ju se dom före först. Ordning och reda ska det vara.

Blade Runner's årtal kunde jag halvt uselt inte i huvudet, så kollade upp det, men skrev ändå fel.

OffTopic så blev jag besviken på Covenant, trodde man skulle få följa dom två från första filmen direkt efteråt, men så blev inte fallet, och att den andre(eller förste) spårat ur fullständigt drog ett löjets skimmer över det hela, t.o.m. plåtniklas RoboCop lyckades dom programmera in stenhårda direktiv i.

Jag trodde det fanns en till tråd på forumet med filmer som utspelar sig under kommande ännu inte infallna år, men hittar inte den nu. Funderar på om man ska starta en till eller bredda denna tråden till att även innehålla filmer som utspelar sig inom kort, och begära en justering av rubriken. Både denna trådens tema och snart infallna är skoj.

Som om jag behöver mer filmer att se på. Men dom tre sista jag nämnde som utspelar sig under 2024 och en drös till närliggande ska börja fyllas på i en mapp så jag har dom redo när jag får tid över. Ha - ha - ha.

Edit: OffTopic, AVP-filmerna är jag också sugen på att se om, men det har inte heller blivit av.

Ivarjefall, nu är det två år kvar, men 2026 blir det storfirande, året då mästerverket Metropolis (1927) påstås utspela sig, åtminstone enligt Giorgio Moroder-versionen från 1984. Hade väl innan påståtts utspela sig runt år 2000. I Paramount's äldsta pressmaterial påstås den utspela sing under år 3.000, men så länge orkar jag tusan inte vänta att se om den, även om jag hoppas få uppleva det årtalet genom någon form av livsförlängande teknik al a Source Code (2011).

Är överlag inte så intresserad av future-filmer inspelade denna sidan sekelskiftet, men nästa år blir det till att ta sig en titt på Joe D'Amato's italienska Bronx lotta finale / Endgame (1983) med bl a Laura Gemser som utspelar sig under 2025.

www.imdb.com/title/tt0089091

Håller bl a att plöja filmer med Ray Liotta som trillade av pinn nyligen, han är ju med i Escape from Absolom (1994) som utspeler sig under 2022, den har jag inte sett sedan den kom ut, så nu har jag två anledningar att se den.

www.imdb.com/title/tt0110678

Även Fortress (1992) med redan nämnda Christopher Lambert ska jag ta med, utspelade sig under 2017 ser jag nu. Ytterligare en film jag velat se om under väldigt många år, men det blir aldrig av. Uppföljaren Fortress II - Re-Entry (2000) som jag också bara sett en gång utspelar sig under 2027, och rent spontant undrar jag om det någonsin funnits en mainstream film med lika porrfilms'aktig titel som den. Minns även att man blev frustrerat distraherad av Pam Grier i den. Vanligt fenomen med ca 100% av hennes filmer.

www.imdb.com/title/tt0106950
www.imdb.com/title/tt0179183
Senast redigerad av pumahunter 2024-05-10 kl. 01:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in