Såg i relationsforat att någon klagade på smeknamnet Dick (av uppenbara skäl

).
Det är dock inte det jag vill diskutera, utan jag undrar lite hur engelska smeknamn är uppbyggda för de verkar inte logiskt sammansata för mig?
Jag tänker t ex på Dick, som är ett smeknamn för Robert. Var i namnet Richard passar Dick?
Det finns ju varken ett K-ljud (som i svenskans Rikard.), ett "ick"-ljud eller ens ett d förutom i slutet? Hur får de Richard till Dick? "Rich", "Richie" eller liknande hade jag förstått men Dick?
Samma med Bob, som är en variant av Robert (?), var kommer det extra B:et ifrån? Varför inte Rob?
Jämför sedan med svenskan som ändå bara verkar göra om ursprungsnamnet, fast på ett logiskt sätt;
Karl = Kalle
Nils = Nisse
Bo = Bosse
Lars = Lasse
Mattias/Mats = Matte
Alexandra/Alexander = Alex
Där får namnets stam vara och enbart ändelsen ändras.
Sen har ju engelskan givetvis logiska smeknamn också, t ex. Mike för Michael eller Jake för Jacob, men jag kan ärligt talat inte komma på något svenskt smeknamn som är lika ologiskt byggt som Bob och Dick är.