2014-01-07, 09:55
Medlem
Nihennas avatar
Såg i relationsforat att någon klagade på smeknamnet Dick (av uppenbara skäl ).

Det är dock inte det jag vill diskutera, utan jag undrar lite hur engelska smeknamn är uppbyggda för de verkar inte logiskt sammansata för mig?

Jag tänker t ex på Dick, som är ett smeknamn för Robert. Var i namnet Richard passar Dick?
Det finns ju varken ett K-ljud (som i svenskans Rikard.), ett "ick"-ljud eller ens ett d förutom i slutet? Hur får de Richard till Dick? "Rich", "Richie" eller liknande hade jag förstått men Dick?

Samma med Bob, som är en variant av Robert (?), var kommer det extra B:et ifrån? Varför inte Rob?

Jämför sedan med svenskan som ändå bara verkar göra om ursprungsnamnet, fast på ett logiskt sätt;

Karl = Kalle
Nils = Nisse
Bo = Bosse
Lars = Lasse
Mattias/Mats = Matte
Alexandra/Alexander = Alex

Där får namnets stam vara och enbart ändelsen ändras.

Sen har ju engelskan givetvis logiska smeknamn också, t ex. Mike för Michael eller Jake för Jacob, men jag kan ärligt talat inte komma på något svenskt smeknamn som är lika ologiskt byggt som Bob och Dick är.
Citera
2014-01-07, 10:11
Medlem
schizophrenias avatar
Svar hittar du här, eller i citaten därifrån givna här nedan.

Se även här.

Att Richard blir Dick, via smeknamnen Rich och Rick, och att Robert blir Bob, via smeknamnet Rob, är egentligen inte konstigare än att Klas blir Klabbe i Sverige, via omvägen Klasse. Största skillnaden är att engelska smeknamn har en tendens att bli kortare än originalet, medan svenska smeknamn ofta är längre än det riktiga namnet. Så i engelskan kan Rickard bli Rich eller Rick, och ett konsonantbyte gör att Rick blir Dick. Samma sak med Robert. En förkortning ger smeknamnet Rob, som via konsonantbyte blir Bob. Klas blir Klasse enligt typiskt svenskt mönster, som t.ex. att Lars blir Lasse, Bo blir Bosse, o.s.v., och sen ger ett konsonantbyte skiftet från Klasse till Klabbe. Hans kan via omvägen Hasse bli Hatte. O.s.v.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-01-07 kl. 10:45.
Citera
2014-01-07, 10:41
Bannlyst
Conny kan inte vara roligt att heta om man åker till Iran

Con=rumpa
con-i=rump-ig

Conni=Bög
Citera
2014-01-07, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Svar hittar du här, eller i citaten därifrån givna här nedan.

Se även här.

Att Richard blir Dick, via smeknamnen Rich och Rick, och att Robert blir Bob, via smeknamnet Rob, är egentligen inte konstigare än att Klas blir Klabbe i Sverige, via omvägen Klasse. Största skillnaden är att engelska smeknamn har en tendens att bli kortare än originalet, medan svenska smeknamn ofta är längre än det riktiga namnet. I engelskan förkortas namn ofta, så att Rickard blir Rich eller Rick, och ett konsonantbyte gör att Rick blir Dick. Samma sak med Robert. En förkortning ger smeknamnet Rob, som via konsonantbyte blir Dick. Klas blir Klasse enligt typiskt svenskt mönster, som t.ex. att Lars blir Lasse, Bo blir Bosse, o.s.v., och sen ger ett konsonantbyte skiftet från Klasse till Klabbe. Hans kan via omvägen Hasse bli Hatte. O.s.v.

Kan Hasse bli Blatte?
Citera
2014-01-07, 12:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jämför sedan med svenskan som ändå bara verkar göra om ursprungsnamnet, fast på ett logiskt sätt;

Karl = Kalle
Nils = Nisse
Bo = Bosse
Lars = Lasse
Mattias/Mats = Matte
Alexandra/Alexander = Alex
Är svenskan så logisk egentligen? Hur är det med logiken när det gäller följande namn:
Gustav - Gurra
Fredrik - Frippe
Sven - Svempa

Gurra som smeknamn till Gustav har möjligen ett släktskap med följande varianter av syster, fisk och flaska:
syster - syrra
fisk - firre
flaska - flarra

Och varför brukar inte Pål bli Pårre när Per blir Pelle?
Citera
2014-01-07, 13:18
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Är svenskan så logisk egentligen? Hur är det med logiken när det gäller följande namn:
Gustav - Gurra
Fredrik - Frippe
Sven - Svempa

Gurra som smeknamn till Gustav har möjligen ett släktskap med följande varianter av syster, fisk och flaska:
syster - syrra
fisk - firre
flaska - flarra

Och varför brukar inte Pål bli Pårre när Per blir Pelle?

Faktiskt aldrig hört dem.

Iofs känner jag ingen Gustav (trodde det var Gusten som gällde där.), men vi har en Fredrik som vi kallar Freddie, eller Fredde om vi inte vill köra alltför internationellt.
Sven trodde jag hade smeknamnet Svenne, där ser man .
Citera
2014-01-07, 15:43
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Faktiskt aldrig hört dem.

Iofs känner jag ingen Gustav (trodde det var Gusten som gällde där.), men vi har en Fredrik som vi kallar Freddie, eller Fredde om vi inte vill köra alltför internationellt.
Sven trodde jag hade smeknamnet Svenne, där ser man .
Kung Gustaf V, svensk kung till 1950, fick i folkmun smeknamnet V-Gurra.

Den som heter Sven kan förstås även kallas Svenne.
Citera
2014-01-07, 19:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns ju en mängd klassiska exempel på etablerade smeknamn i engelskan, med långsökta samband med originalnamnet:

John -> Jack
James -> Jim
William -> Bill
Edward -> Ted
Margaret -> Peggy

Kommer jag på på rak arm.

Intressant fenomen, helt klart. I svenskan har vi, som TS noterar, inte lika dunkla ursprung till de vanligaste smeknamnen. Hur ser det ut i andra språk?
Citera
2014-01-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Intressant fenomen, helt klart. I svenskan har vi, som TS noterar, inte lika dunkla ursprung till de vanligaste smeknamnen. Hur ser det ut i andra språk?

I södra Nigeria är det enkelt. Namnen tenderar att vara ganska långa så man kortar oftast ner dem till två stavelser oavsett hur många det var från början. Men man förändrar dem inte mer:

Obinna -> Obi
Oluwafemi -> Femi
Tiwaloluwa -> Tiwa
Ugochukwu -> Ugo
Adegbemisola -> Gbemi
Citera
2014-01-08, 17:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns ju en mängd klassiska exempel på etablerade smeknamn i engelskan, med långsökta samband med originalnamnet:

John -> Jack
James -> Jim
William -> Bill
Edward -> Ted
Margaret -> Peggy

Kommer jag på på rak arm.

När det gäller
William -> Will -> Bill
Edward -> Ed -> Ted
så känns inte de smeknamnen mer "dunkla" eller "långsökta" än till exempel
Gustav -> Gurra
Klas -> Klabbe
Hans -> Hatte, Hampus
Sven -> Svempa
Fredrik -> Frippe
Cecilia -> Cissi
Ingeborg -> Bojan
Maurits -> Moje
Katarina, Karin -> Kajsa
Har träffat ett flertal ickesvenskspråkiga personer som är mycket förundrade över svenska smeknamn, och hur de bildas.
Citera
2026-05-22, 22:03
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:

Att Richard blir Dick, via smeknamnen Rich och Rick, och att Robert blir Bob, via smeknamnet Rob, är egentligen inte konstigare än att Klas blir Klabbe i Sverige, via omvägen Klasse. Största skillnaden är att engelska smeknamn har en tendens att bli kortare än originalet, medan svenska smeknamn ofta är längre än det riktiga namnet. Så i engelskan kan Rickard bli Rich eller Rick, och ett konsonantbyte gör att Rick blir Dick. Samma sak med Robert. En förkortning ger smeknamnet Rob, som via konsonantbyte blir Bob. Klas blir Klasse enligt typiskt svenskt mönster, som t.ex. att Lars blir Lasse, Bo blir Bosse, o.s.v., och sen ger ett konsonantbyte skiftet från Klasse till Klabbe. Hans kan via omvägen Hasse bli Hatte. O.s.v.
Glöm inte att engelsmännen har en förkärlek för att även ta hjälp av rim när de konstruerar smeknamn (Rhyming nicknames).
Richard -> Rick -> Dick -> Hick

https://www.mentalfloss.com/article/24761/origins-10-nicknames#inline-text-2
Citera
2026-05-23, 20:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fukaeri
Kan Hasse bli Blatte?

Nej, men Musse är en Blatte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera