2005-07-29, 10:52
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Jovars, Åland har ju ett självstyre men är ett landskap till finland?

Åland tillföll Finland någon gång på 20-talet har jag för mig. Det förklarades militärt neutralt och har i stott sett självstyre..
Citera
2005-07-29, 23:11
Medlem
RMPs avatar
Jag tror det är detta med Alaskas och Hawaiis relativt sena upphöjande till stater som spökat. Att många har hört talas om 50 stater, något om att Alaska och Hawaii är de senast tillkomna staterna, och av någon anledning har det då varit en vanlig missuppfattning att man har utgått ifrån att det var 50 stater innan Alaska och Hawaii tillkom.

Men så är det alltså inte. Det blev 48 när de två sista fastlandsterritorierna New Mexico och Arizona blev stater 1912, 3 januari 1959 blev Alaska den 49:e staten och 21 augusti samma år blev Alaska den 50:e.

Filmtiteln 51st state anknyter rätt duktigt till att det givetvis är 50 idag, men ändå kan folk här och var - utanför USA, givetvis - få för sig att det är 52. Typiskt svensk borde väl inte denna missuppfattning vara, troligare är nog att den förekommer här och var världen runt - bara knappast just i USA...

När jag nämnde det där med 52 stater för en amerikansk släkting jag hade mailkontakt med och passade på och frågade om Puerto Rico skrev hon att PR hade tackat nej tills vidare att bli den 51:a staten. Men det är tydligen en ständigt aktuell fråga.

Läste en spännande thriller förra sommaren där temat var att starka krafter i USA och deras allierade i Storbritannien verkade för att Storbritannien skulle ansluta sig till USA. Fascinerande upplägg om något sådant verkligen skulle inträffa...
Citera
2005-07-29, 23:23
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Åland tillföll Finland någon gång på 20-talet har jag för mig. Det förklarades militärt neutralt och har i stott sett självstyre..

Stämmer nog rätt bra. 1922 tror jag. En folkomröstning hölls där 94% ville höra till Sverige, och 6% till Finland. Nationernas Förbund, NF, den misslyckade föregångaren till FN, beslöt sedan i sann folkrättslig anda att besluta till finländsk fördel.

Annars är ju inte Åland ett dugg mer finskt än Gotland eller Öland. Skillnaden är ju bara att ryssarna händelsevis erövrade Finland och Åland av Sverige 1809, och betraktade Åland som en del av det finländska storfurstendömet när man gav Finland självständighet 1917... Tänk om det hade gällt Gotland och/eller Öland också...

Fast vi svenskar har tjänat mycket billig taxfree-handel på att Åland blev finskt i stället, onekligen...
Citera
2005-07-30, 07:52
Medlem
spoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
när man gav Finland självständighet 1917...

Finland rättare sagt tog den.

OnT: Farsan som är finländare trodde samma sak att usa hade 52 delstater.
så det är nog inte bara i sverige man tror det.
Citera
2005-07-30, 12:20
Medlem
Ak3s avatar
å när vi ändå är igång med denna debatt så kan ni ju lära er vart skiten ligger med!
http://www.sheppardsoftware.com/states_experiment_drag-drop_Intermed_State15s_500.html
hoppas ni gillar detta urtuffa spel

EDiT:
Sorry men det kanske blev lite OT
Citera
2005-07-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Finns det några som bryr sig om vilka stater som ingår i EU? Både EU och Amerikas Förenta Stater är unioner av mer eller mindre självbestämmande stater.

Kan du vara snäll o INTE jämföra USA med Europa.
Citera
2005-07-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Kan du vara snäll o INTE jämföra USA med Europa.

Ja det är ett i så fall ett hån mot USA.
Citera
2005-08-01, 01:41
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ak3
å när vi ändå är igång med denna debatt så kan ni ju lära er vart skiten ligger med!
http://www.sheppardsoftware.com/states_experiment_drag-drop_Intermed_State15s_500.html
hoppas ni gillar detta urtuffa spel

EDiT:
Sorry men det kanske blev lite OT

Skitläckert!
Citera
2005-08-02, 03:27
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
Skitläckert!

Det är officiellt. Jag har varit i det här landet alldeles för länge. Beviset? Kunde placera ut alla 50 staterna utan problem...
Citera
2005-08-20, 11:16
Bannlyst
Guam, anyone?
Citera
2005-08-20, 11:42
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Guam, anyone?

Guam är väl en av de där "övriga" som inte räknas som självstyrande eller administrativa delstater utan styrs generellt från USA och lyder under amerikansk lag osv. Svalbard, Gibraltar och Pitcairn är väl andra exempel på dylika områden. Vet inte hur många som bor på Guam men vad jag förstått är det mest amerikanska militärer där.
Citera
2005-08-20, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Guam är väl en av de där "övriga" som inte räknas som självstyrande eller administrativa delstater utan styrs generellt från USA och lyder under amerikansk lag osv. Svalbard, Gibraltar och Pitcairn är väl andra exempel på dylika områden. Vet inte hur många som bor på Guam men vad jag förstått är det mest amerikanska militärer där.

Jo, jag vet... Men jag tyckte det var konstigt att folk räknade in Puerto Rico, och inte Guam...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in