2014-01-04, 19:15
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonas88
Något stämmer inte, för om han nu är papperslös kan han väl inte gå i skolan?

I ett normalt funtat samhälle så skulle inte erbjuda gratis skolgång till människor som uppehåller sig i landet olagligt men det här är Svergie 2014
Citera
2014-01-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Splirreon
Varför skulle inte de vara möjligt att en torped har åkt till Sverige från Balkan? En torped är en betald/lejd mördare som jag antar åker dit pengarna pratar. En torped är en människa och inte en robot som du kanske uppfattar fel genom namnet, och dom kan göra misstag.

Du behöver inte idiotförklara mig, jag vet vad en torped är.
Det kan vara en lejd mördare som är duktigt orutinerad ssom kanske aldrig ens har dödat någon isåfall.
En torped har oftast jobbat inom militär/säkerhetsbranchen och är van med att döda människor och vet hur man gör. En torped hade förmodligen snabbt å smidigt skjutit pojken i huvudet för att vara 99%säker på att pojken dör. Även om han först hade skjutit han i magen och huggit honom med kniven så borde han kontrollskjutit i huvudet för att vara 100. Detta tycker jag tyder ganska mkt att det inte är en såkallad yrkesmördare/torped/assaassin
Citera
2014-01-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Polisen yttrar fortfarande inget och inget verkar heller ha läckt ut vilket är duktigt av polisen för ibland läcker dom som såll (med flit?). Vad polisen förmedlar är dock att ”Det är ett knepigt ärende och då måste vi göra såhär. Med facit i hand sedan så kanske ni förstår varför vi betett oss så här...” (http://www.bt.se/nyheter/boras/polisen-har-annu-ingen-misstankt%284093060%29.gm)

Det som framkommit på olika sätt, via media, viss ”insiderinfo”, fwiw, och posts här är:
  • Pojken skall ha blivit skjuten med två eller tre skott.
    Ett skott skall vara through-and-through och ha passerat ca 1 cm förbi levern, ett skott ska ha varit through-and-through och ha passerat genom en axel, ett kula skall sitta kvar men inte innebära någon risk.
  • Pojken skall ha blivit knivskuren/huggen.
    Knivskador skall finnas vid hals/nacke.
  • Pojken och hans familj skall vara från Balkan.
    Omväxlande uppgivet Kosovo och Albanien.
  • Pojken och hans familj skall vara ”papperslösa” (PK-terminologi), alltså illegal, och gömd under frikyrkors försorg.
  • Pojken och hans familj skall nyligen (i somras?) ha kommit till det sista boendet.

Det polisen har sagt är, på ett tidigt stadium, att GM skall ha någon sorts nära(?) relation till BO, att det inte tidigare förelegat en hotsituation men att det nu gör det.

Det som också tipsats om av nya medlemmar ännu ej tillåtna att posta:
Polisen söker alltjämt(?) ”...mannen är omkring 180 centimeter lång, har kortklippt snaggat hår och har ett sydeuropeiskt utseende. Han var vid tillfället iklädd svarta kläder och bar en reflexväst på överkroppen.”

Man har också tidigt uppgivit att det inte var en slump att BO attackerades. Man hävdade också att detta skall ha varit ett uppsåtligt brott. http://www.bt.se/nyheter/boras/attackerade-pojken-papperslos-flykting%284089343%29.gm

Ett antal personer, inklusive det förmodade BO men inte, av förståeliga skäl, GM, har namngivits i tråden.

Brottet
Var exakt brottet skall ha begåtts är, så vitt jag vet, ännu inte helt känt.

BO skall ha påträffats liggande på marken men vid medvetande och rörlig utanför Bodakyrkan mellan ca 80 – 110 meter från busshållplatsen vid Åsvägen som använts som referens av massmedia. En annan ung pojke samt ett äldre(?) par skall ha anträffat BO.

”– När vi kommer upp mot ingången till själva kyrkan så ser jag att det ligger en kille på marken. Först trodde jag att han var berusad men sedan hörde jag honom ropa: 'Jag har blivit skjuten, hjälp mig', säger mannen till tidningen.” http://www.bt.se/nyheter/boras/slaktfejd-kan-ligga-bakom-attack%284090932%29.gm

BO skall ha bott med hela/delar av sin familj i/i anslutning till Myråskyrkan ca 1.2 km fågelvägen från där han anträffades. Myråskyrkan drivs av Brämhults Missionsförsamling medan Bodakyrkan tillhör Baptisterna.

Bakgrund?
Tidigt uppstod misstanke om att pojkens familj har en historik av blodshämnd i hemlandet (jag var en som gladeligen accepterade detta). Familjen kan, men behöver inte, ha kommit till Sverige av upplevt skyddsskäl. Något som Migrationsverket i så fall dock inte verkar ha accepterat utan man har avslagit familjens asylansökningar. Familjen skall enligt uppgift ha fått avslag och nu vistas illegalt i landet, gömd av olika frikyrkoförsamlingar.

Personer från icke-EU-länder på Balkan har inte asylbehov i Sverige. Skulle familjen ha anfört skyddsbehov har Migrationsverket förmodligen ansett att hemlandets rättsväsende är kapabelt att erbjuda skydd.

Motiv
Blodshämnd ligger nära i trolighet, men för skojs skull:
  • Ensam, psykiskt sjuk GM.
  • Hatbrott 1 – organiserat.
  • Hatbrott 2 – ensam GM.
  • Tidigare händelse mellan BO och GM som ledde till detta brott.
  • Blodshämnd.
  • Misstagen identitet.
  • Familjetragedi.

Ensam, psykiskt sjuk GM
Det finns inget egentligen som talar emot en ensam, psykiskt sjuk GM. Det polisen uppgav på ett tidigt stadium, om en nära(?) relation mellan BO och GM motsäger inte på något vis detta. Det finns inget som hindrar att GM slumpmässigt valt ut BO eller att BO och GM tidigare mötts och fått GM att skrida till handling.

GM kommer i så fall, om vederbörande inte kan identifieras m.h.a. pojkens och andras vittnesmål, fortsätta med våldsdåd till dess att han begår misstag och åker fast.

Hatbrott 1
Det finns inget som talar emot ett hatbrott, utom att BO är väldigt ungt. Normalt så skulle t.ex. inte en organiserad grupp agera mot ett barn. Inte på detta sätt. I så fall skulle snarare vuxna personer och boendet attackeras av en grupp extrema.

I detta fall kommer GM förr eller senare att bli känd via sina egna. Jag tvivlar på att någon ställer upp på att barn attackeras ur principiell synvinkel.

Hatbrott 2
Detta förutsätter en Ausonius-/Mangsperson. En ensam person som inte kan klassas som psykiskt sjuk men heller inte är fullt normal. Detta är inte uteslutet men vore återigen besynnerligt med tanke på BOs låga ålder.

GM kommer förr eller senare att avslöjas genom sina misstag om han fortsätter.

Tidigare händelse mellan BO och GM
Det finns inget som utesluter detta även om här finns en uppsjö av tänk- och otänkbara motiv som sträcker sig från att BO bevittnat något han inte borde, vittnat till polis om något han sett/hört, heder-/skamrelaterad handling, kränkning/förolämpning/förnedring o.s.v.

Den tid som BO och hans familj varit på platsen är förmodligen inte särskilt lång och tillfällen för dylik händelse/händelser kan inte vara alltför många. Om inte BO vistats i ett större geografiskt område men fortfarande gått kvar i t.ex. samma skola. OBS! Detta inkluderar också att BO har provocerat fram dådet. Vi tenderar ofta att se BOn som oskyldiga medan så inte alls nödvändigtvis är fallet.

Häri ryms möjligheten att BO bevittnade något precis i anslutning till dådet och GM valde att försöka sig på snabb uppstädning men att detta gick fel. Detta är mindre troligt.

Häri ryms också möjligheten att BO kan också ha varit involverad i någonting och hotat GM med att avslöja detta. Detta är inte helt otroligt men troligen långsökt.

Det är inte alls säkert att GM kommer att avslöjas. Detta beror helt och hållet på polisens arbete och verifierbara fakta eller att GM faller till föga och anmäler sig.

Blodshämnd
Detta är något som, baserat på de uppgifter, fwiw, som kommit fram, inte är otänkbart. Men det finns heller inget som säger att blodshämnd ligger bakom. Här föreligger endast spekulationer så vitt jag vet (varit med från start och har läst nästan hela tråden).

Spekulationerna baserar sig på hög trolighet av postade uppgifter samt mer eller mindre korrekt spårade namn, personer och händelser.

GM är antingen hitrest (långväga från mindre troligt p.g.a. kostnaderna men inte uteslutet) eller har befunnit sig i landet eller i grannländer. Vederbörande kan, men behöver inte, vara kvar i närområdet eller landet. Det betyder inte att GM finns eller har funnits i närområdet. Chansen att GM avslöjas kan vara mycket stor framför allt om vederbörande funnits i närområdet men avvikit.

Media på Balkan refererar till dådet här och drar sina slutsatser. Är dom korrekta?

Misstagen identitet
Naturligtvis inte en omöjlighet men återigen har vi frågan med BOs låga ålder. Finns det verkligen ett tilltänkt offer i den åldern?

Det är osannolikt att GM avslöjas. Om GM hade för avsikt att bringa en ung pojke om livet lär han inte falla till föga och anmäla sig skälv till polisen för att han har misstagit sig.

Familjetragedi
Detta alternativ skall kanske inte föraktas. Skulle detta vara fallet kan heder-/skamstruktur ligga bakom. Kan också röra sig om sinnessjukdom inom familj eller annan i nära krets.

GM kommer troligen att avslöjas.

Säger precis detsamma. Motiv är mer om det exempelvis skulle finnas en konflikt mellan offret och mördaren om ett arv , pengar eller nåt annat krångligt. Det du beskriver är mer orsaker som ligger hos mördaren själv. Alltså exempelvis psykiska störningar osv.
Citera
2014-01-04, 19:44
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
I ett normalt funtat samhälle så skulle inte erbjuda gratis skolgång till människor som uppehåller sig i landet olagligt men det här är Svergie 2014
Varför missunna barnen skolundervisning? De kan väl knappast hjälpa att de har hamnat här?
Citera
2014-01-04, 19:51
Medlem
Flor-Idas avatar
Det skrivs om detta i flera albanska medier, och bekräftas att det är Tafilis son:

http://www.panorama.com.al/2014/01/04/suedi-plagoset-me-thike-djali-12-vjecar-i-admir-tafilit/

http://24-ore.com/index.php/ekonomia/20966.html

http://www.sot.com.al/aktualitet/q%C3%ABllohet-me-arm%C3%AB-dhe-thik%C3%AB-djali-12-vje%C3%A7ar-i-t%C3%AB-d%C3%ABnuarit-admir-tafili
Citera
2014-01-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
bla, bla...

Citat:
Men en "ensam, psykiskt sjuk gärningsman" är inget motiv.

Jodå, visst är det det. För den personen finns det ett giltigt motiv. Sedan kanske vi andra inte fattar det.

Citat:
Inte heller "misstagen identitet"

Då finns det ett motiv men offret var fel.

Citat:
och inte "familjetragedi".

Visst kan det finnas ett motiv där.

Citat:
Motiv betyder varför gärningsmannen gjorde det. Om resultatet är en "familjetragedi" är det inte motivet. Man måste ändå veta varför.

Visst kan det finnas ett motiv i en familjetragedi .
Citera
2014-01-04, 19:58
Medlem
Hur stor chans är det att familjen blir hemskickade nu? De har trots inte svensktpass.
Citera
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Polisen yttrar fortfarande inget och inget verkar heller ha läckt ut vilket är duktigt av polisen för ibland läcker dom som såll (med flit?). Vad polisen förmedlar är dock att ”Det är ett knepigt ärende och då måste vi göra såhär. Med facit i hand sedan så kanske ni förstår varför vi betett oss så här...” (http://www.bt.se/nyheter/boras/polisen-har-annu-ingen-misstankt%284093060%29.gm)
bla, bla...

Blodshämnd
Detta är något som, baserat på de uppgifter, fwiw, som kommit fram, inte är otänkbart. Men det finns heller inget som säger att blodshämnd ligger bakom. Här föreligger endast spekulationer så vitt jag vet (varit med från start och har läst nästan hela tråden).

Spekulationerna baserar sig på hög trolighet av postade uppgifter samt mer eller mindre korrekt spårade namn, personer och händelser.

GM är antingen hitrest (långväga från mindre troligt p.g.a. kostnaderna men inte uteslutet) eller har befunnit sig i landet eller i grannländer. Vederbörande kan, men behöver inte, vara kvar i närområdet eller landet. Det betyder inte att GM finns eller har funnits i närområdet. Chansen att GM avslöjas kan vara mycket stor framför allt om vederbörande funnits i närområdet men avvikit.

Media på Balkan refererar till dådet här och drar sina slutsatser. Är dom korrekta?

Det är väl självklart att gärningsmannen har funnits i närområdet!? Du kanske menar "har bott" i närområdet. Men funnits har han ju, eftersom han har skurit med kniv och skjutit.
Citera
Medlem
Venators avatar
Citat:

En bra sammanfattning av läget, tack Icecube! Satte spoilertaggar för utrymmets skull, men du skriver "Media på Balkan refererar till dådet här och drar sina slutsatser" och frågar dig om de är korrekta? Jag har själv ställt mig undrande till uppgifterna och framför allt till vilken familj som berörs - med 5500 familjer inblandade i blodshämnd är frågan högst giltig. Som framgår av Flor-Idas inlägg nedan finns det flera albanska medier som skriver om det. Nu kan jag inget om albanskt mediaklimat och deras versioner av Aftonhoran men skulle de verklige välja att gå ut med detta i denna omfattning om de inte hade egna källor, framför allt till vilka familjer som är inblandade och till vem som är far till BO? Jag börjar känna att detta spår är det absolut hetaste.

Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det skrivs om detta i flera albanska medier, och bekräftas att det är Tafilis son:

http://www.panorama.com.al/2014/01/04/suedi-plagoset-me-thike-djali-12-vjecar-i-admir-tafilit/

http://24-ore.com/index.php/ekonomia/20966.html

http://www.sot.com.al/aktualitet/q%C3%ABllohet-me-arm%C3%AB-dhe-thik%C3%AB-djali-12-vje%C3%A7ar-i-t%C3%AB-d%C3%ABnuarit-admir-tafili
Citera
2014-01-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det är väl självklart att gärningsmannen har funnits i närområdet!? Du kanske menar "har bott" i närområdet. Men funnits har han ju, eftersom han har skurit med kniv och skjutit.

Funnits längre tid än för att ha begått brottet? Inte nödvändigtvis.
Citera
2014-01-04, 20:05
Medlem
Venators avatar
Vi lär i alla fall inte få en albansk medborgare som flytt hem till Albanien utlämnad till svensk domstol, i synnerhet som Sverige inte utelämnar misstänkta mördare till Albanien eftersom de anses finnas risk för tortyr.
Citera
2014-01-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En bra sammanfattning av läget, tack Icecube! Satte spoilertaggar för utrymmets skull, men du skriver "Media på Balkan refererar till dådet här och drar sina slutsatser" och frågar dig om de är korrekta? Jag har själv ställt mig undrande till uppgifterna och framför allt till vilken familj som berörs - med 5500 familjer inblandade i blodshämnd är frågan högst giltig. Som framgår av Flor-Idas inlägg nedan finns det flera albanska medier som skriver om det. Nu kan jag inget om albanskt mediaklimat och deras versioner av Aftonhoran men skulle de verklige välja att gå ut med detta i denna omfattning om de inte hade egna källor, framför allt till vilka familjer som är inblandade och till vem som är far till BO? Jag börjar känna att detta spår är det absolut hetaste.

Jag håller med. Jag har nog trott på detta sedan ganska tidigt. Men, fortfarande finns det tvivel om GM. Allt har en kostnad. Är "belöningen" i form av en död 12-åring värd kostnaden? Return on investment? Någonstans måste den konflikt som återges här och i media på Balkan motivea den kostnaden. Finns poliser inblandade, och det vekar dom ju göra, så kanske kostnaden inte är fullt så hög kontra belöningen.

EDIT: Mitt tangentbord är fullt av cigarettaska och vitt vin! Därför saknas ibland några bokstäve och t.ex. finns det ibland för många 'v' i det jag postar.
Senast redigerad av icekube 2014-01-04 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in