2014-01-04, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det här brottet kan handla om rasism eller om en frånskild pappa som vill döda sin fru och barn. Ge mig bevis på att det här handlar om blodsfejd mellan Tafili och Pjetrushi. Då kan jag ge er någonting.

Det finns en hel del som talar för att det stämmer.
Namnet på offersläkten kom alltså som PM-tips från lokalsamhället och som av en slump har just den släkten en blodsfejd med en annan släkt.

Uppgifterna om blodsfejden mellan familjerna stämmer mycket väl överens med vad tidningarna rapporterar.
Dom har dessutom daglig kontakt med polisen och hade dom varit på ett spår som inte stämmer hade polisen snabbt dementerat och sagt att det helt enkelt inte stämmer.

Så jag är rätt säker på att det är korrekta uppgifter.
Dock föreslår jag att du ringer till berörd polismyndighet och frågar specifikt om man vill ha uppgifter om släkt P.
Tackar man ja har du fått din bekräftelse.
Citera
2014-01-04, 03:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
GP kontaktades. De gillade dock inte min rubriksättning. Tyckte den for med osanning.

Förklara nu istället varför du envisas med att tycka att massmedia ska undanhålla oss sanningen av det som folk med något slags nyhetsvärde säger.. Så kan vi ju lämna detta som är lite OT.

Att fadern säger att han tror det är en torped = sanning

Att fadern tror att det är en torped = behöver inte vara sanning

Att det är en torped = väldigt osannolikt om det är en blodsfejd det gäller

GP ger oss att fadern säger att han tror det är en torped = sanning

Där har du pedagogiken.

OnT:

Trådens gärningsman har förmodligen för länge sedan lämnat landet. Reflexvästen har han ramat in på väggen hemma och myser när han låter sin blick vandra över den, småkåt över sin otäcka genialitet i att försöka mörda en tolvåring utklädd till joggare.

Detta tenderar att bli trådens mest OffT, men det är du som envisas med att demonstrera att svenska kan vara minst lika besvärligt som gheg resp tosk, dvs språken som talas i norra resp södra Albanien. (-Ja, jag har varit en del i Albanien..)

Du har nu visat att det finns folk som är pedagogikens "svarta hål", dvs hur mycket information man än häller på dem så händer det ingenting, det blir aldrig upplyst och något klassens ljus blir vederbörande aldrig..

Att GP tackade nej till att få dig som rubriksättare förstår jag mer än väl, för även om tidningen skriver slarvigt, både vad gäller Sanningen och grammatikaliskt, så tillämpar förstås GP en lägsta godtagbar standard på sitt skrivande folk.

Att i ett och samma inlägg lyckas prestera två så klart lysande syftningsfel som du gör i det citerade, är nästan en prestation.

Fast du kanske menar att det är folket som är nyhetsvärdet? (#1 av det av mig fetade)

Eller du kanske verkligen menar att 12-åringen var utklädd till joggare? (#2 av det av mig fetade)

Ta ev fortsatt diskussion i PM, tack!
Citera
2014-01-04, 04:27
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Hvem er G*rsi?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=625102807552128&set=a.1232535977370 54.19341.100001572446903&type=1&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=614478048614604&set=a.5985263535431 07.1073741826.100001572446903&type=1&theater

Artikel från en albansk sporttidning. Gersi (Rigers Pjetrushi) var en fotbollsdomare som dog i en bilolycka 2012.
Citera
2014-01-04, 05:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns inga personer med efternamnet Pjetrushi folkbokförda i Sverige. Däremot finns det 44 personer över 16 år som heter Petrušić. Vad jag kan förstå, kan efternamnet Petrušić dels vara en serbifierad form av Pjetrushi, och dels ett kroatiskt efternamn.

Av någon anledning används stavningsformen Pjetrushaj på en del websidor som handlar om de mördade bröderna Nike och Gjovali.
Citera
2014-01-04, 05:38
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Av någon anledning används stavningsformen Pjetrushaj på en del websidor som handlar om de mördade bröderna Nike och Gjovali.
Jag har sett det på en annan kille med, i en vänlista för en Pjetruchi.

Kan det vara att de är ogifta, unga eller någon -son-variant?
Kanske skrivs ibland som det uttalas i talspråk?

Det verkar uppskattas att det endast finns något 10-tal i världen, som har det som efternamn? Främst i engelskspråkiga länder?
http://www.locatemyname.com/uk/Pjetrushaj

Det var denna snubben jag såg i "Göteborgsalbanens" vänlista.

https://facebook.com/mikel.pjetrushaj.10?fref=none&__user=1109764069
Senast redigerad av Tomato 2014-01-04 kl. 05:43.
Citera
2014-01-04, 06:10
Medlem
Segelmorots avatar
Kan det varit någon i den egna familjen som gjort detta för att resten av familjen skulle få stanna i Sverige?
Citera
2014-01-04, 06:29
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelmorot
Kan det varit någon i den egna familjen som gjort detta för att resten av familjen skulle få stanna i Sverige?
Nej, den familj som sist har fått en familjemedlem dödad har inget skyddsbehov. Dör pojken så kan de tryggt åka hem och sikta in sig på att döda en i den andra familjen. Den familjen kanske då bedöms ha asylskäl.
Citera
2014-01-04, 09:16
Medlem
-albanerna är duktig inblandade i narkotika,vapen och människosmuggling samt trafficking.
-sedan tillkommer en del illgärningar som begick av albaner under Balkankriget.
-tråden har fastnat i blodsfejd men det finns flera andra relevanta orsaker till mordförsöken.
- faddern kan ha förstört tidigare någon annans barns liv och detta är en vedergällning.
-fadder kan har gjort otäcka saker mot någon annans barn under Balkankriget.
-bilder på albanska männen på tråden visar att de tycker om att posera som maktfulla män, gärningen kan vara en pick till faddern:du är inte en riktig man,du kan inte försvara dina barn!
-det kan vara så enkelt att faddern gjorde narkotikaberoende "fel"persons barn. du förstörde mitt barns liv,jag förstör ditt barns liv.
- det sista skulle sända avskräckande signaler till narkotikahajar,om du ger narkotika till mina barn då får dina barn lida!! öga för öga!!!
Citera
2014-01-04, 09:42
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
"Att det är en torped = väldigt osannolikt om det är en blodsfejd det gäller"

Vi kanske inte alla definierar ordet "torped" i detta sammanhanget på samma sätt. För mig betyder det att det är någon utsänd att döda och har någon i släkten fått det uppdraget så stämmer det bra med en blodsfejd. Om du menar att bara en betald oberoende utomstående mördare kan kallas "torped" stämmer det sämre.
Exakt min uppfattning. Vad den intervjuade menade var sannolikt att han inte trodde att det var någon helt okänd förövare som valt sitt offer slumpmässigt, utan att pojken attackerats av en person som var utsänd för att döda just honom, dvs en "torped" (som isåfall tillhörde "fiendefamiljen").

Själv tror jag inte att polisförhören med pojken kommer att ge mycket. Även om förövaren tillhörde en släkt man ligger i blodsfejd med så är sannolikheten att pojken känner igen honom väldigt liten. Särskilt om killen själv tvingats leva instängd sedan många år tillbaka och kanske aldrig sett en enda medlem av "fiendefamiljen". Dessutom kan en familj/släkt vara väldigt stor.
Citera
2014-01-04, 10:23
Medlem
ergosum-42s avatar
[quote=Viktim|46874272]Ominus svarade väl på det tidigare i tråden?

(FB) Borås 2013-12-31: 12-åring utsatt för mord/dråp-försök

Hmm... nja... det känns inte som om det är det enda hon får fram på alla de ställen hon uttalar sig, samt att även Behris änka uttalar sig på flera ställen under längre sekvenser.
Jag var ute efter lite bättre återgivning, och svar på några frågor jag ställde.
Det ominus skrev var mer ett grovt referat.
Men jag förstår att det kräver lite, så ditt avböjande är helt okej med mig.
Tack ändå.
Citera
2014-01-04, 10:43
Medlem
För det första så stämmer inte namnet. För det andra så finns det inga uppgifter om att A. Tafili skulle ha en 12-årig son. För det tredje så sitter väl A. Tafili i ett fängelse i Albanien medan den här pojkens pappa tycks vara i Sverige och uttalar sig i tidningar. För det fjärde finns det inga uppgifter om att den andra familjen, alltså Pjetrushi, skulle vilja hämnas. Om så vore fallet så finns det vuxna män i Tafili-familjen att hämnas på i närmare håll. Exempelvis A. Tafili själv. Eller hans bröder, kusiner med mera. Man behöver inte åka till Sverige för att försöka döda en 12-åring. Det här PM som diskuterats här kan vilken tokstolle som helst ha skickat, med tanke på att rättsfallet är mycket känt i Albanien. Även den svenska polisen känner sannolikt till detta rättsfall och om det har något samband med det här fallet så känner polisen säkert redan till vilka som vistas i Sverige från Pjetrushi- familjen. Mig veterligen har polisen tillgång till register över asylsökande oavsett om de fått tillstånd eller inte. Summa summarum- om det är som ni hävdar kommer brottet vara löst inom en vecka.
Citera
2014-01-04, 11:06
Medlem
ergosum-42s avatar
Jag prövar igen då, för det känns inte som om det enda de båda kvinnorna får fram är att det var Pjetrushis fel.
Handlar inte dokumentären om mer än enbart polismordet och mordet på Behri?
Är det inte upptakten till fejden det handlar om? Så har jag fattat det som på andra skribenter.

En fråga till. Inslaget om bombdådet är också intressant att få veta vad Behris änka säger.

http://www.youtube.com/watch?v=ltWF-6wC3fQ

Om någon av kvinnorna uttalar sig om denna fejd som faktiskt kan utrota deras släkt, och som riskerar försegla ett mörkt och dystert öde för sin avkomma.
Ett högst onaturligt beteende för i princip alla arter på jorden.

Jag är alltså ute efter översättningar. Inte referat av översättarens tolkning av vad som är viktigt.
Mycket begärt, jag vet! Men jag är oerhört nyfiken på inställningen till hämnden hos de som sedan flytt och anser att andra ska gå in och skydda.
Vad tyckte de om Behris söners agerande?

Citat:
Ursprungligen postat av ergosum-42
Angående "efterlystrepotaget" så vore det väldigt intressant att få veta vad F*utura säger.
Om någon som kan albanska skulle kunna översätta det kan det ge hur hon ser på saken.
Det finns för övrigt flera klipp om detta så om någon gör sig besväret så kolla gärna igenom hela!
Stort tack på förhand till den som känner sig manad

(......)

Citat:
Ursprungligen postat av ergosum-42
Hej! Jag har förstått att du pratar albanska. Jag ställde en fråga tidigare i tråden om att översätta vad F*utura säger i "dokumentären" om konflikten. Även Bahris änka uttalar sig.
Det vore intressant att veta om de säger något om vad de anser om vad Admir och Genc senare gjorde.

De uttalar sig på olika ställen, alltså inte bara en gång.
Åååh vad jag skulle vilja ha en babelfisk så jag fattade alla språk!

Det vore väldigt, väldigt snällt.
(....)
http://www.youtube.com/watch?v=B8ahJaYMSKc

http://www.youtube.com/watch?v=vdpkpJTqt4w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här