2013-12-26, 19:23
Medlem
Jag har gjort en utredning på ett spretigt och stort material men den är inte bra strukturerad än och det är det jag undrar över hur man gör på ett överskådligt vis. Materialet består av ett stort antal e-mejl, SMS, bilder, facebookinlägg, kontoutdrag, verifikationer, räkenskaper o. dyl. Ett resonemang eller kanske snarare en analys av hur allt hänger samman är en mycket central komponent, som mycket står och faller med. I själva analysen hänvisar jag ganska frekvent till de olika beståndsdelarna (e-mejl, citat, SMS, bilder etc) för att visa att slutsatserna grundas på fakta och inte är gripna ur luften. Det hela har lätt för att bli tungrott och ett av de sätt jag kan tänka, som gör det överskådligt och lättillgängligt, är att ha ett bra referenssystem eller vad man nu skall kalla det för. Så vad finns det för vedertagna regler för att strukturera och ordna så att man både får god överblick och samtidigt med lätthet kan hitta detaljerna?
Citera
2013-12-26, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt
Jag har gjort en utredning på ett spretigt och stort material men den är inte bra strukturerad än och det är det jag undrar över hur man gör på ett överskådligt vis.

Din text ovan är även den i behov av struktur. Det enkla svaret på din fråga är: Disposition.

1. Lägg upp en grov struktur över vilka delar som ingår.

2. Lägg materialets olika delar under rätt rubrik i dispositionen.

3. Fundera över om den grova strukturen kan finfördelas.

4. Flytta över de ingående delarna från den grova till den finfördelade strukturen.

Ovanstående är enkelt om man bara vill få ordning på delar och helhet.

Lycka till!
Citera
2013-12-27, 16:07
Medlem
Jonassons avatar
Klistra in källorna i slutet på utredningen, spara filen som en webbsida och gör så att när man klickar på en slutsats länkas man till dess källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in