2013-12-24, 09:51
Medlem
FarbrorBerits avatar
Hej,

Som helt nybakad medlem postar jag för första gången här efter att ha läst reglerna och tittat på tidigare frågor. Min fråga är i gränslandet mellan polisrutiner och juridik och jag hoppas det blev rätt.

För ungefär en och en halv månad sedan blev jag påkörd på en trottoar som fotgängare. Bilen kom från en utfart och föraren är känd. Det blev en tibiaplatåfraktur, titanplatta, skruvar, lång sjukskrivning på tre och en halv månad och hela svängen så jag har hävdat “vållande av kroppsskada”.

Jag har hört av mig till polisen nyligen för att få reda på hur ärendet fortgår och enligt dem så ligger mitt ärende i "balanskorgen i avvaktan på utredning". Jag har “googlat” för att lista ut vad denna “balanskorg” är för rutin men det är väldigt tunnsått med uppgifter. Bara någon syrlig kommentar om att det är där man dumpar fall i avvaktan på avskrivning.

Så nu till mina fråga; Kan någon beskriva “balanskorgen” och dess funktion?
Citera
2013-12-24, 10:22
Moderator
Gordon Blixts avatar
"Balans" är byråkratspråk för oavgjorda ärenden. Ditt ärende ligger således på hög med andra oavgjorda ärenden och väntar på sin tur.
Citera
2013-12-24, 10:26
Bannlyst
Du bör bevaka ditt ärende noga, annars är det stor risk att ditt ärende förpassas till "slasken" det är inte så lång väg mellan korgen och slasken.
Citera
2013-12-24, 10:57
Medlem
RuleBritannias avatar
Vill inte göra dig besviken, men chansen att ärendet kommer leda till åtal är mer eller mindre minimal.
Precis samma situation där en bekant blev påkörd och föraren smet, fanns flera vittnen på platsen som identifierade mannen. Efter att inte ha hört något från polisen på ett antal månaden kontaktade hen dem och då hade de tydligen lagt ner utredningen i brist på bevis...
Personen i fråga tog dock kontakt med advokat och då blev det fart på dem igen. Det svenska polisväsendet är ett genomruttet, sjunkande skepp.
Citera
2013-12-24, 12:08
Medlem
FarbrorBerits avatar
Tack för era svar.

Jag kommer att följa era förslag och bevaka mitt ärende aktivt. Det skulle kännas alltför surt om polisen/åklagaren fick för sig att avskriva ärendet. Trotts allt så sitter jag mer eller mindre i “husarrest” på grund av ett förstört knä och två trappor utan hiss.

För den delen, ett förtydligande. Med att föraren var känd menade jag att polisen tog personuppgifterna på olycksplatsen. Det var alltså inte tal om någon smitning.
Citera
2013-12-25, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RuleBritannia
Vill inte göra dig besviken, men chansen att ärendet kommer leda till åtal är mer eller mindre minimal.
Precis samma situation där en bekant blev påkörd och föraren smet, fanns flera vittnen på platsen som identifierade mannen. Efter att inte ha hört något från polisen på ett antal månaden kontaktade hen dem och då hade de tydligen lagt ner utredningen i brist på bevis...
Personen i fråga tog dock kontakt med advokat och då blev det fart på dem igen. Det svenska polisväsendet är ett genomruttet, sjunkande skepp.

Ja tyvärr så ligger det en hel del sanning i det du säger, ibland blir man mäkta förvånad över hur slappt myndigheterna agerar.
Citera
2013-12-25, 11:32
Moderator
Gordon Blixts avatar
Och där drar vi ett streck för anekdoter om myndigheternas arbetssätt. Det får ni fortsätta diskutera någon annanstans.

/Mod
Citera
2013-12-30, 09:55
Medlem
FarbrorBerits avatar
Bara som lite information. Hoppas någon har nytta av den. Jag fick nedan förklaring av "balanskorgen" via en vän som har kontakter inom polisen:

"Balanskorg är ett begrepp som används inom rättsväsendet.

Kort: Man lägger ärendet åt sidan. I en korg. Arbetar inte aktivt i ärendet, med att förhöra vittnen, misstänkt, teknisk undersökning, etc.

Man prioriterar ärenden som kommer in till rättsväsendet i 2 grupper: Akuta och mindre akuta ärenden. Akuta ärenden ligger ute på handläggare.

Mindre akuta ärenden läggs i balans, en sk balanskorg och delas ut till handläggare/utredare när han/hon inte har så många akuta ärenden.

En utredningsgrupp kan ha tex 50 ärenden som ligger på utredare och 100 ärenden i balans. (Balanskorg) Eller tvärt om.

Akut ärende är tex att man har en person frihetsberövad i ärendet, brottet har högt straffvärde, våld i hemmet etc.

Trafikbrotten är ganska många per år. Akuta ärenden inom trafikbrott är tex rattfylleri +vållande till annans död. I mina ögon tycker jag att trafikolycka med personskada bör ligga ganska högt i prioritet och kopplat till en handläggare som arbetar i ärendet.

Men aktuellt polisdistrikt har kanske många “grövre” brott att utreda nu, eller så har man få utredare på gruppen. Eller annan prioritering.

Det bästa vore att ringa o be att få prata med den som är ansvarig för trafikutredningar i Västerort så får man svar på allt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in