2013-12-23, 17:54
Medlem
Hej,

Jag har fått i uppgift att ordna ett intranät eller vad man nu vill kalla det på kontoret. Problematiken är att jag borde veta hur man gör men inte direkt vet vad jag ska göra.

Inköp av hårdvara finns det givetvis möjlighet till samt så finns redan en domän (som jag utgår ifrån att de vill koppla detta till), webhotell med stöd för PHP etc.

Det jobbet vill ha ordnat är i princip att alla ska få en egen användare med viss behörighetsnivå som de enkelt kan komma åt via ett webbinterface (hemma/jobbet) och lägga upp och ta del utav information.

Min fråga är helt enkelt vart fan jag ska börja? vilken mjukvara är bra? finns det färdiga lösningar man kan använda sig utav istället för att krångla med detta skit för en rimlig slant?

All hjälp är jag tacksam för.
Citera
2013-12-23, 17:59
Medlem
pickledonions avatar
På mitt jobb är det ett par anställda som utvecklar intranätet från grunden. Finns resurser och kunskap kan du väl köra på det? Utgå från ett befintligt cms-sysyem som wordpress, drupal eller joomla så blir det kanske lite enklare.
Citera
2013-12-23, 19:24
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
En säker och enkel inloggning från Internet får du i t.ex. Mobilityguard eller Portwise.

http://www.mobilityguard.com/sv

http://www.nexusgroup.com/sv/losningar/BYOD/portwise-access-manager/

Vilket gör att dina användare endast behöver dator med Java och internetåtkomst. Tidigare versioner av båda systemen hade krav på Internet Explorer också.
Citera
2013-12-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
En säker och enkel inloggning från Internet får du i t.ex. Mobilityguard eller Portwise.

http://www.mobilityguard.com/sv

http://www.nexusgroup.com/sv/losningar/BYOD/portwise-access-manager/

Vilket gör att dina användare endast behöver dator med Java och internetåtkomst. Tidigare versioner av båda systemen hade krav på Internet Explorer också.

tack ska kolla på båda
Citera
2013-12-23, 23:27
Medlem
christerys avatar
Tja, jag skulle fundera på var maskinen ska ligga åxå. I domänen men nåbar utifrån är inte helt optimalt, i DMZ eller ute på nätet och med separat inloggning för anställda (och kanske kunder, då är det mer ett extranät eller vad man nu kallar såna) är alternativ.

Sharepoint om den skall ligga internt och resten av servrar är Windows kan underlätta. IISen finns väl kvar som (gratis, redan betalt för) alternativ men den kräver lite mer om man vill att användarna skall kunna ändra i intranätet.

Som nämnts så finns det andra mjukvaror att köra åxå. Men jag tror att man skall börja med en kravspec och kika på vilka produkter som erbjuder en OTS lösning för det, samt vilken kompetens som krävs inhouse för att driva servern.

En konsultbaserad lösning eller nåt som kan hanteras helt med befintlig personal ger olika löpande kostnader.

Såklart skall maskinen passa in i befintlig backuplösning eller ha en egen, men man bör även fundera på om det ska vara en tjänst som man helt enkelt köper in och som då ligger i det vissa kallar "molnet" även om jag ogillar det uttrycket men vi kan väl kalla det outsourcat som åxå är ett jäkla ord när man kan använda verksamhetsutläggning.

Ta reda på kraven, fundera kring intern kompetens, undersök vilka produkter/tjänster som löser detta och till vilket pris samt vad det kostar att skräddarsy lösningar. Vilken säkerhet krävs, uptime, backup, behövs en testsite, vilken utbildning av användare/administratörer krävs, initialkostnader och den löpande kostnaden för drift.

Men visst, ska man bara ha en enkelt hemsa så kan du köra med en Rasberry Pi och låta en 15åring hacka ihop sidan på lunchrasten. Är det ett helt PA (personal administrativt) system som skall hantera löner, närvaro/frånvaro/semester-planering blandat med erat ISO140001 system för kvalitetssäkring så krävs det lite mer. Har det kopplingar till andra system (ekonomi/lönesystem) osv så måste man fundera lite på hur detta ska gå till.

Det är inte helt lätt att svara, frågeställningen är ganska vid.
Citera
2013-12-24, 18:07
Medlem
lasternassummas avatar
Två frågor till OP:

1. Ska besökarna identifieras i intranetservern, så att dom kan behandlas olika?
T.ex. startsidan är olika beroende på vilken avdelning besökaren tillhör.
I så fall kan det vara lämpligt med inlogging (kanske som "varar" länge).
Om inte kan t.ex. interna IP-adresser vara det som ger access, under
förutsättning att servern finns internt eller på DMZ.

2. Finns någon lämplig server som kan användas? Plattform?
Om det finns en lämplig server (eller annan dator som alltid är igång),
Windows, Linux eller Mac, i så fall vad. Något som någon AMP-variant
(AMP=Apache, MySQL, PHP) eller liknande kan installeras på, passar
att köra de vanliga CMSen (Drupal, Wordpress eller Jomla) som nämndes
ovan, på.

Med svar på dessa frågor, och kanske en indikation på projektets
budgetramar, blir det lättare att ge OP bra råd.

/Bo S
Senast redigerad av lasternassumma 2013-12-24 kl. 18:08. Anledning: korr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in