Tja, jag skulle fundera på var maskinen ska ligga åxå. I domänen men nåbar utifrån är inte helt optimalt, i DMZ eller ute på nätet och med separat inloggning för anställda (och kanske kunder, då är det mer ett extranät eller vad man nu kallar såna) är alternativ.
Sharepoint om den skall ligga internt och resten av servrar är Windows kan underlätta. IISen finns väl kvar som (gratis, redan betalt för) alternativ men den kräver lite mer om man vill att användarna skall kunna ändra i intranätet.
Som nämnts så finns det andra mjukvaror att köra åxå. Men jag tror att man skall börja med en kravspec och kika på vilka produkter som erbjuder en OTS lösning för det, samt vilken kompetens som krävs inhouse för att driva servern.
En konsultbaserad lösning eller nåt som kan hanteras helt med befintlig personal ger olika löpande kostnader.
Såklart skall maskinen passa in i befintlig backuplösning eller ha en egen, men man bör även fundera på om det ska vara en tjänst som man helt enkelt köper in och som då ligger i det vissa kallar "molnet" även om jag ogillar det uttrycket men vi kan väl kalla det outsourcat som åxå är ett jäkla ord när man kan använda verksamhetsutläggning.
Ta reda på kraven, fundera kring intern kompetens, undersök vilka produkter/tjänster som löser detta och till vilket pris samt vad det kostar att skräddarsy lösningar. Vilken säkerhet krävs, uptime, backup, behövs en testsite, vilken utbildning av användare/administratörer krävs, initialkostnader och den löpande kostnaden för drift.
Men visst, ska man bara ha en enkelt hemsa så kan du köra med en Rasberry Pi och låta en 15åring hacka ihop sidan på lunchrasten. Är det ett helt PA (personal administrativt) system som skall hantera löner, närvaro/frånvaro/semester-planering blandat med erat ISO140001 system för kvalitetssäkring så krävs det lite mer. Har det kopplingar till andra system (ekonomi/lönesystem) osv så måste man fundera lite på hur detta ska gå till.
Det är inte helt lätt att svara, frågeställningen är ganska vid.