Citat:
Ursprungligen postat av
belphi
Men hallå? Är din kompis allergisk så är hon! Klart hon inte ska tvingas hem till dig pga du tycker hon kommer med "ursäkter". Att vara allergisk är inte samma sak som att vara lite snuvig vetu.
Dessutom finns det olika sorters allergier, och olika grader. T.ex kanske nakenkatter funkar för en person men andra är allergiska ändå. Vet du vad det är din vän reagerar på? (Pälsen? Saliven?) Jag lever ihop med två allergiska personer, (pappa och bror) varav den ena klarar sig på antihistamin, men som ändå får lite hosta och kli i halsen. Den andra klarar knappt ens att klappa en katt. Och detta är då utomhus. Tänk dig då en katt som är inne, på en liten yta. Hela ditt ställe är ju täckt utav dessa katthår, utav dess saliv, lukt, you name it.
Jag tycker du borde visa lite respekt... Är din vän allergisk så är hon. Det kanske är så att antihistaminen inte verkar på henne längre? Kanske vill hon inte utsätta sig för det för att i sin tur råka bli än mer allergisk?
Tycker du ska ge henne lite andrum och sluta pressa henne.
Jag har aldrig vetat om exakt hur är det är att vara allergisk, så det du berättade gav mig ett litet "wake-up call" eller hur man ska säga. Självklart vill jag inte tvinga hit henne, jag kände bara att hon mer använde det som en ursäkt (varje gång vi har pratat om att hon ska komma hit, så nämner hon först sin allergi och när det inte funkar längre, tex om jag säger att det går att lösa, så kommer hon med tusentals andra ursäkter).
Det skulle säkert vara väldigt jobbigt för henne med allergin om hon är här, men samtidigt så vet jag att hon tycker att det är en lättnad att kunna använda allergin som en ursäkt (även när vi inte hade katt så kunde man inte få hit henne).
Men tack för att du berättade, och jag ska tänka på det i fortsättningen när jag pratar med henne om det!