2013-12-20, 15:54
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastenGusten
TexasSwede skrev:

och jag svarade med:

Kanske missupfattade jag TexasSwede här? Kanske menar han att formuläret ska skickas som "POST" och sedan returnera en tack-sida med "GET" ? Det kanske är bäst om TexasSwede förtydligar vad han menade. Jag ber om ursäkt om jag drog en förhastad slutsats och vilselett andra i den här tråden.
Jag tror inte du missuppfattade TextasSwede då jag också drar samma slutsats att POST bör användas istället för GET i detta fallet. Det jag inte förstår från din sida är varför en cloud tjänst är nödvändig för att lösa TS problem när han kan uppnå samma resultat lokalt, som på vilken server som helst. Tyckte det var lite irrelevant och undrade varför
Citera
2013-12-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Det jag inte förstår från din sida är varför en cloud tjänst är nödvändig för att lösa TS problem när han kan uppnå samma resultat lokalt, som på vilken server som helst. Tyckte det var lite irrelevant och undrade varför
jag uppdaterade nog mitt tidigare inlägg samtidigt som du postade detta. Hur kan han "uppnå samma resultat lokalt" En användare av den här sidan måste skicka medelandet någonstans. Han eller hon kan inte spara resultatet i sin egen webläsare. Eller vad är det du menar ?
Citera
2013-12-20, 16:48
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
jag förstår inte heller vad du menar, php kan du bara använda på server sidan.
Nej. Aldrig hört talas om XAMPP? (http://www.apachefriends.org/en/xampp.html). Visst, PHP behandlar information på server sidan men om du skickar data via POST (eller dylikt) så kan PHP behandla datan och i detta fall skicka ett mail.

Citat:
jag uppdaterade nog mitt tidigare inlägg samtidigt som du postade detta. Hur kan han "uppnå samma resultat lokalt" En användare av den här sidan måste skicka medelandet någonstans. Han eller hon kan inte spara resultatet i sin egen webläsare. Eller vad är det du menar ?
Som sagt, kör du XAMPP lokalt så kan du uppnå samma resultat som på en server - skillnaden är att bara du kommer åt denna sida genom XAMPP med standardkonfigurering, den är "privat". Om du istället kör din sida på en server så kan du installera PHP och ett email system på samma server, jag utgår från att TS redan har en server om TS vill att andra ska kunna skicka mail. På grund av detta ser jag inte varför det är nödvändigt med en separat mail server.
Citera
2013-12-20, 17:11
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Kanske missupfattade jag TexasSwede här? Kanske menar han att formuläret ska skickas som "POST" och sedan returnera en tack-sida med "GET" ? Det kanske är bäst om TexasSwede förtydligar vad han menade. Jag ber om ursäkt om jag drog en förhastad slutsats och vilselett andra i den här tråden.

Var jag som hade tänkt fel, då jag tänkte på att en tack-sida skulle returneras. Av någon anledning (jag var nog trött) glömde jag bort att saker faktiskt uppdateras på servern (i databasen). Så det är helt rätt att använda POST. Fel av mig.
Citera
2013-12-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Var jag som hade tänkt fel,
det är lätt gjort
Citera
2013-12-24, 01:42
Medlem
Oj allt detta va för avancerat för mig? Jag kör på one.com och har ingen susning om PHP eller javascript. Dock har jag cloud drive som ingår samt en kopplad emailadress.
Citera
2013-12-25, 11:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina112
Oj allt detta va för avancerat för mig? Jag kör på one.com och har ingen susning om PHP eller javascript. Dock har jag cloud drive som ingår samt en kopplad emailadress.

Det går att göra på olika sätt, men jag skulle använda PHP,
delvis för att jag kan det. Det är inte så svårt. Jag gissar
från det du skriver att två PHP-skript med kanske 30-50 rader
vardera skulle räcka väl i ditt fall. Försök hitta någon som kan
hjälpa dig igång.

Du bör också tänka på någon form av CAPTCHA-lösning, för
att inte få inkorgen fylld med mail som suspekta robotar skapat.
Många hoppar över det först, men det brukar inte dröja länge
innan man får tänka om…

/Bo S
Citera
2013-12-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är inte så svårt. Jag gissar
från det du skriver att två PHP-skript med kanske 30-50 rader
vardera skulle räcka väl i ditt fall.
det här är allt annat än enkelt för någon som inte kan php. Jag tog en snabb titt på cloud drive och som jag förstod det så kan det inte användas till detta. Återigen så rekommenderar jag en moln tjänst. Du behöver bara skapa ett konto och sedan inkludera några rader kod i den sida där du vill ha ditt formulär
Citera
2013-12-25, 19:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
det här är allt annat än enkelt för någon som inte kan php. Jag tog en snabb titt på cloud drive och som jag förstod det så kan det inte användas till detta. Återigen så rekommenderar jag en moln tjänst. Du behöver bara skapa ett konto och sedan inkludera några rader kod i den sida där du vill ha ditt formulär

Du har helt rätt i att en molntjänst är ett enklare sätt att komma igång.
OP hade börjat "koda själv" så jag trodde att det fanns någon anledning
till detta.

Med en smula intresse och lite starthjälp tror jag att det inte är så svårt
att komma igång med PHP.

/Bo S
Citera
2013-12-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nina112

Dom har en steg-för-steg guide för formlär här:

http://one-docs.com/tools/formmail/?lang=se

eller:

http://one-docs.com/tools/formmailgen/
Citera
2013-12-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Dom har en steg-för-steg guide för formlär här:

hm, är det här verkligen vad TS efterfrågar? jag tog en snabb titt men förstod inte hur.
Citera
2013-12-27, 02:10
Medlem
Citat:
hm, är det här verkligen vad TS efterfrågar? jag tog en snabb titt men förstod inte hur.

Varför är det inte det TS efterfrågar? Ett enkelt skicka-formulär. Jag uppfattar det inte som något annat..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in