2013-12-08, 14:37
Medlem
Kraftiga stimulansåtgärder har pressat upp börserna både på hemmaplan och över Atlanten. Riskkapitalbolagen passar på att casha in och slänger ut bolag ur sin portfölj på börsen, detta sker inte av en slump.

Vad tror Du om 2014? Kommer vi att fortsätta denna konstgjorda återhämtning eller är ''festen'' nära sitt slut?
Citera
2013-12-08, 16:04
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Jag tror på konsolidering hela året, eventuellt svagt utför om inte bolagen visar tendens av större tillväxt än väntat. Det brukar inte vara lönsamt att fortsätta köpa aktier när vinsterna kvarstår men P/E ökar. Jag ligger relativt defensivt redan nu och kommer fortsätta så under 2014, men vara berädd på säljknappen i dem bolag som kommer drabbas mer av en mildare börstemperatur. Jag tror det kommer krävas mer för liknande utförsbacke som vi såg under 2011, men 5-10% neråt bidrar nog inte till några speciella haktappningar. Stiger börsen över 10% blir jag dock mer förvånad, om P/E fortsätter att öka somsagt.

Några nya, mer långsiktiga, inköp kommer inte ske för min del under kommande år. Däremot ett och annat kortsiktigt, beroende på volatiliteten.
Citera
2013-12-08, 20:40
Medlem
Tror att företagens vinster inte riktigt kommer motsvara den höga aktiekurs som vi har just nu. Ingen krasch men nedgång på 10-15 % under våren som återhämtar sig under sommaren och hösten 2014. Skulle tro att helåret blir kring nollan +-5%
Citera
2013-12-08, 22:19
Medlem
DividendChamps avatar
Så länge mina företag fortsätter att höja utdelningar, visar ökande försäljning och ett stigande "book value" så bryr jag mig inte om vad som händer med aktiepriset. En liten nedgång är nästan välkommet så man kan köpa fler aktier till billigare pris.

Bara företaget fortsätter att växa så vet jag att i längden kommer jag få en fin vinst. Vad som händer om 1, 2 eller 3 år med aktiepriset bryr jag mig inte om. Enda rollen det har för min investeringssyn (som är långsiktiga investeringar på 20+ år) är att jag kan köpa fler om priset går ner, eller kanske får pausa mina återinvesteringar i X företag och investera de på andra håll vid ännu högre aktiepris.
Citera
2013-12-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Så länge mina företag fortsätter att höja utdelningar, visar ökande försäljning och ett stigande "book value" så bryr jag mig inte om vad som händer med aktiepriset. En liten nedgång är nästan välkommet så man kan köpa fler aktier till billigare pris.

Bara företaget fortsätter att växa så vet jag att i längden kommer jag få en fin vinst. Vad som händer om 1, 2 eller 3 år med aktiepriset bryr jag mig inte om. Enda rollen det har för min investeringssyn (som är långsiktiga investeringar på 20+ år) är att jag kan köpa fler om priset går ner, eller kanske får pausa mina återinvesteringar i X företag och investera de på andra håll vid ännu högre aktiepris.

Nu vill jag inte låta dryg eller något, men tanken med tråden var att diskutera börsåret 2014 och inte din investeringsstrategi
Citera
2013-12-08, 22:57
Medlem
Trillskes avatar
Jag tror på bromsarna. Men gå all-in på allt som ämnar göra ett rimligt försök att lösa de långsiktiga (nåja) problem som varenda kotte stör sig på idag. När det gäller miljö eller i allmänhet mindre slöseri kan man säkert göra något fullständigt meningslöst och ändå generera goda vinster och växa år 2014.

Den konstgjorda andningen möter inte bara det självklara, "naturliga" motstånd den själv skapar, utan nu även ett globalt växande motstånd av medborgare/människor som tycker att det är tillräckligt befängt för att faktiskt låta bli.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-08 kl. 23:17.
Citera
2013-12-08, 23:24
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Nu vill jag inte låta dryg eller något, men tanken med tråden var att diskutera börsåret 2014 och inte din investeringsstrategi

Hehe, nej det har du helt rätt i. Men att fundera på hur 2014 kommer gå är nästan omöjligt . Därför påpekade jag bara att sålänge mina företag fortsätter öka vinsterna så är det
Citera
2013-12-08, 23:40
Medlem
Personligen tror jag att börsen går upp under 2014, dels på grund av att börsen inte har nått upp till samma nivåer som innan finanskrisen.. Men det är ju svårt att säga...

Finns ju pessimisterna som hela tiden tror på ett börsras, men det kan väl stämma efter det starka börsåret 2013..

Finns ju även folk som säger att börsen är undervärderad och äntligen börjar återhämta sig efter finanskrisen..
Citera
2013-12-09, 00:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Kraftiga stimulansåtgärder har pressat upp börserna både på hemmaplan och över Atlanten. Riskkapitalbolagen passar på att casha in och slänger ut bolag ur sin portfölj på börsen, detta sker inte av en slump.

Vad tror Du om 2014? Kommer vi att fortsätta denna konstgjorda återhämtning eller är ''festen'' nära sitt slut?
De verkar ju bara vilja ta bort den om den inte längre behövs.

Känns rätt meningslöst att försöka spå något över börsen. Skall man gå med facit i hand är det ju att vi fick tokuppgång på QE1, tokuppgång på QE2 och tokuppgång på QE3. Vi fick även ras efter QE1, ras efter QE2.

Om man istället såg till den verkliga ekonomin verkar ju de som kan tro att 2014 blir rätt mycket bättre än 2013.

Undra hur många hundratals miljarder / biljoner (euro?) man skall slänga över grekerna från övriga Europa innan man tröttnar på det.

http://www.bloomberg.com/quote/GGGB10YR:IND

Rejäl nedgång där, 8,87%. ECB har väl fortfarande inte gjort något med sina OMT bara givit sitt löfte?

Fast man kan ju kanske tycka att prissättningen bara är helt fel tack vare det men egentligen kanske den är rätt med tanke på att de faktiskt har lovat .. Så att säga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in