2013-12-07, 14:36
Medlem
Det är så att jag skall ställa in mig på kåken nästa vecka, men jag vill såklart fira jul och nyår med familjen. Min fråga är följande;
Hur seriöst letar dom efter en när man inte dyker upp?

Osäker på om jag lagt upp detta prickfritt, aldrig startat en tråd innan, ber hur som helst om ursäkt om så är fallet.

MVH,
Citera
2013-12-07, 14:44
Medlem
Vill börja med att säga att jag inte har någon faktiskt erfarenhet av dessa saker.
Jag tror ju att du skulle kunna lyckas hålla dig undan om du verkligen ville, men att fira jul med familjen lär ju bli svårt. Skulle chansa på att familjemedlemmars hus är bland de första ställena som de letar på.
Citera
2013-12-07, 16:18
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damiano442
Det är så att jag skall ställa in mig på kåken nästa vecka, men jag vill såklart fira jul och nyår med familjen. Min fråga är följande;

Osäker på om jag lagt upp detta prickfritt, aldrig startat en tråd innan, ber hur som helst om ursäkt om så är fallet.

MVH,
Beror alldeles på i vilken ort du bor, troligen så skickar de inte ut nationella insatsstyrkan, helikoptrar och Dog The Bountyhunter före jul men för säkerhets skull så bör du inte vistas i eller runt hemmet före julafton. På julafton kan du dock högst troligen vara i hemmet och fira, Kling och Klang kommer vara upptagna med att hantera alla familjetragedier och ensamma olyckliga människor så en julfirande rymling kommer stå väldigt långt ner på deras önskelista.
Citera
2013-12-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damiano442

MVH,

Håll dig borta fram till Julafton, sen på själva Julafton är du där. De lrä kolla hos dem FÖRE julafton så de borde inte komma dit igen den 24/12.

Ifall de knackar på när du är där får du gömma dig helt enkelt, de bör inte kunna tränga sig på ifall de redan varit där och letat dig.

Du har ju ingen skyldighet att hjälpa dem verkställa straffet så du får ju inte värre straff bara för att du håller dig undan.

Sen är du ju bara traska till anstalten när firandet är klart.
Citera
2013-12-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Håll dig borta fram till Julafton, sen på själva Julafton är du där. De lrä kolla hos dem FÖRE julafton så de borde inte komma dit igen den 24/12.

Ifall de knackar på när du är där får du gömma dig helt enkelt, de bör inte kunna tränga sig på ifall de redan varit där och letat dig.

Du har ju ingen skyldighet att hjälpa dem verkställa straffet så du får ju inte värre straff bara för att du håller dig undan.

Sen är du ju bara traska till anstalten när firandet är klart.
Dåligt förslag du gav där.
Nu tror jag att det beror på vad det är för brott du ska sona. Eftersom du verkar vara på fri fot efter domen så kan det inte vara ett grovt brott. Då borde du prioriteras ganskalågt av en åklagare att utge order om husransakan.

Polislag (1984:387)
20 § För att söka efter en person som med laga stöd skall omhändertas får en polisman bereda sig tillträde till den eftersöktes bostad eller till annat hus, rum eller ställe som tillhör eller disponeras av honom. Detsamma gäller i fråga om en lokal som är tillgänglig för allmänheten. Finns det synnerliga skäl att anta att den eftersökte eljest uppehåller sig hos annan, får polismannen bereda sig tillträde även dit. På motsvarande sätt får en polisman bereda sig tillträde till en bostad eller något annat ställe för att söka efter ett föremål som polisen med stöd av lag eller annan författning skall omhänderta; vad som nyss har sagts om den eftersökte gäller därvid föremålets ägare eller innehavare.
Citera
2013-12-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Dåligt förslag du gav där.
Nu tror jag att det beror på vad det är för brott du ska sona. Eftersom du verkar vara på fri fot efter domen så kan det inte vara ett grovt brott. Då borde du prioriteras ganskalågt av en åklagare att utge order om husransakan.

Polislag (1984:387)
20 § För att söka efter en person som med laga stöd skall omhändertas får en polisman bereda sig tillträde till den eftersöktes bostad eller till annat hus, rum eller ställe som tillhör eller disponeras av honom. Detsamma gäller i fråga om en lokal som är tillgänglig för allmänheten. Finns det synnerliga skäl att anta att den eftersökte eljest uppehåller sig hos annan, får polismannen bereda sig tillträde även dit. På motsvarande sätt får en polisman bereda sig tillträde till en bostad eller något annat ställe för att söka efter ett föremål som polisen med stöd av lag eller annan författning skall omhänderta; vad som nyss har sagts om den eftersökte gäller därvid föremålets ägare eller innehavare.

Ja, men kommer det beviljas flera gånger? De lär ju leta där redan före julafton.
Citera
2013-12-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja, men kommer det beviljas flera gånger? De lär ju leta där redan före julafton.
Finns inga begränsningar gällande antalet husransakningar som får göras på samma adress, dock rävs det en del för att åklagaren ska medge detta, men finns det indikationer på att han befinner sig där efter den första husransakan så är det inte omöjligt att tillstånd medges. Men som sagt, TS kunde kanske delgett oss lite mer info om hur långt straffet är och vad han är dömd för, hade underlättat en hel del.
Citera
2013-12-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Finns inga begränsningar gällande antalet husransakningar som får göras på samma adress, dock rävs det en del för att åklagaren ska medge detta, men finns det indikationer på att han befinner sig där efter den första husransakan så är det inte omöjligt att tillstånd medges. Men som sagt, TS kunde kanske delgett oss lite mer info om hur långt straffet är och vad han är dömd för, hade underlättat en hel del.

Ja, klart det kan, men det beror ju till stor del på hur familjen agerar första gången snuten är där. Om de gör det uppenbart att de har för avsikt att inhysa denne kommer de givetvis få besök igen.

Sköts allting bra tror jag ju inte de kommer åka dit flera gånger, speciellt inte på julafton.

TS verkar ju inte vara dömd för ett grovt brott eftersom han blev försatt på fri fot efter domen.
Citera
2013-12-11, 22:54
Medlem
håller du dig undan verkställighet förlängs verkställighetstiden automatiskt med den tid du inte deltagit i verkställighet (och diverse andra regler), och alla andra tidsfrister förlängs lika automatiskt med den tid som du undanhållit dig verkställigheten.

praktiskt är det förstås möjligt att du kan hålla dig undan "över jul" och längre, men när du väl blir omhändertagen kommer du utan tvekan få sitta av det utdömda straffet.

du får inte ett längre straff än det du dömts för, men strafftiden ska sittas av och straffformerna kan förändras, frivård kan bli fängelse t.ex
Citera
2013-12-29, 12:50
Medlem
Tack för alla svar, det ser ljust ut mina vänner!

Må väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in