2015-09-08, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syfant
Kan man använda Wifog o vara anonym för wifog eniro hitta osv?

Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem
Naturligtvis inte! Wifog är ju helt reklamfinansierad. Kan du tänka dig anonym reklam? De delar ju också med sig av kundernas data till andra.

För Wifog kan man inte vara anonym, men de lämnar inte ut uppgifter till Upplysningssajter per automatik.
Citera
2015-09-08, 21:27
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
För Wifog kan man inte vara anonym, men de lämnar inte ut uppgifter till Upplysningssajter per automatik.

Kanske inte per sutomatik, men man har ju accepterat reklam från deras "samarbetspartner" och det kan ju vara vilka som helst och hur många som helst. Alla dessa måste ju rimligtvis ha fått informationen.
Citera
2015-09-08, 22:58
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Kanske inte per sutomatik, men man har ju accepterat reklam från deras "samarbetspartner" och det kan ju vara vilka som helst och hur många som helst. Alla dessa måste ju rimligtvis ha fått informationen.
Knappast.
Reklam riktas ytterst sällan till personnivå, istället är det målgrupper man riktar reklamen till. Ex. kvinnor 15 - 45 år, eller män 15 - 45 år. Alltså behöver Wifog egentligen bara hålla reda på kön och ålder i de flesta fall. Det är med all säkerhet inte heller så att annonsörerna direkt ser till vilka Wifog skjuter ut reklamen. Annonsörerna köper helt enkelt bara en kampanj som ska ses av x personer i en viss målgrupp och Wifog sköter distributionen.

Fast egentligen tror jag Wifog skjuter ut reklam rätt onyanserat avseende mottagarens målgruppstillhörighet. Jag har sett så mycket reklam som uppenbarligen inte är riktad till mig eller min målgrupp så att de skulle göra någon sortering verkar osannolikt.

Summa sumarum, Wifog behöver absolut inte lämna ut användarinformation (annat än på övergipande gruppnivå) till annonsörerna.
Citera
2015-09-09, 02:14
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Knappast.
Reklam riktas ytterst sällan till personnivå, istället är det målgrupper man riktar reklamen till. Ex. kvinnor 15 - 45 år, eller män 15 - 45 år. Alltså behöver Wifog egentligen bara hålla reda på kön och ålder i de flesta fall. Det är med all säkerhet inte heller så att annonsörerna direkt ser till vilka Wifog skjuter ut reklamen. Annonsörerna köper helt enkelt bara en kampanj som ska ses av x personer i en viss målgrupp och Wifog sköter distributionen.

Då har du inte läst sekretesspolicyn ser jag.

Citat:
Fast egentligen tror jag Wifog skjuter ut reklam rätt onyanserat avseende mottagarens målgruppstillhörighet. Jag har sett så mycket reklam som uppenbarligen inte är riktad till mig eller min målgrupp så att de skulle göra någon sortering verkar osannolikt.

Summa sumarum, Wifog behöver absolut inte lämna ut användarinformation (annat än på övergipande gruppnivå) till annonsörerna.

Jag citerar bara ett par bitar, en liten del av policyn:

"Vi kan dela dina personuppgifter med vårt moderbolag, våra dotterbolag och närstående bolag eller med behöriga tredje parter som behandlar personuppgifter för oss för de syften som beskrivs i denna policy."

"Om vi skulle besluta att sälja, köpa, slå samman eller på annat sätt omorganisera våra företag i vissa länder, kan detta innebära att vi lämnar ut personuppgifter till potentiella eller faktiska köpare och deras rådgivare eller tar emot personuppgifter från säljare och deras rådgivare."

Läs gärna resten innan du "tror" nåt mer i fallet Wifog.

https://www.wifog.com/sekretesspolicy/

Naturligtvis "behöver" Wifog dela med sig av sina insamlade uppgifter! Det är ju en av deras inkomstkällor.
Citera
2015-09-09, 08:02
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
Då har du inte läst sekretesspolicyn ser jag.

Jag citerar bara ett par bitar, en liten del av policyn:

"Vi kan dela dina personuppgifter med vårt moderbolag, våra dotterbolag och närstående bolag eller med behöriga tredje parter som behandlar personuppgifter för oss för de syften som beskrivs i denna policy."

"Om vi skulle besluta att sälja, köpa, slå samman eller på annat sätt omorganisera våra företag i vissa länder, kan detta innebära att vi lämnar ut personuppgifter till potentiella eller faktiska köpare och deras rådgivare eller tar emot personuppgifter från säljare och deras rådgivare."

Läs gärna resten innan du "tror" nåt mer i fallet Wifog.

https://www.wifog.com/sekretesspolicy/

Naturligtvis "behöver" Wifog dela med sig av sina insamlade uppgifter! Det är ju en av deras inkomstkällor.
Och du behöver nog lära dig mer om PUL innan du tolkar Wifogs användaravtal. Det där är en friskrivning för att Wifog internt och med närstående företag, i detta fall högst sannolikt teknikleverantörer, skall kunna hantera de uppgifter man lämnat vid registreringen.

Annonsörer är däremot inte intresserade av vem du är på personnivå och det är inte heller den informationen de får av Wifog. Annonsörerna köper en viss ålder, visst kön, visst regionalt område, vissa konsumtionsmönster osv. Om det är Bill eller Bull, Tommy eller Annika eller Drutten eller Gena som verkligen ser reklamen är i det sammanhanget ointressant. För att förstå det kanske du måste veta lite mer om hur reklambranschen funkar.
Citat:
Vi hjälper dig att hitta rätt målgrupp och bli relevant med målstyrning på ålder, kön, bostadsort, typ av plattform med mera. Välj mellan klickbar video eller traditionell bannerannonsering. Du får full insyn och en detaljerad analys av din målgrupp.
(https://www.wifog.com/annonsera/)
Citera
2015-09-09, 08:14
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santaman10
.
Ja sålänge du befinner dig inom ett annat nät än Wifog, dvs om du sitter på ett Wifi-nät, ELLER om du har några megabyte surf kvar för påfyllningen.

Har du helt kört slut med 2GB så kan du altså inte fylla på med Wifog Plus på springande fot.
Anledningen är att Wifogs "Mina sidor" är låst när du inte har surf så att säga. När jag skulle logga in på Mina sidor i den nya appen så blev jag redicad till reklamen, vilket tyder på att Wifog inte lagt något undantag för sin egna sida.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-09 kl. 08:22.
Citera
2015-09-09, 16:06
Medlem
gsminfos avatar
Citat:
Och du behöver nog lära dig mer om PUL innan du tolkar Wifogs användaravtal. Det där är en friskrivning för att Wifog internt och med närstående företag, i detta fall högst sannolikt teknikleverantörer, skall kunna hantera de uppgifter man lämnat vid registreringen.

Annonsörer är däremot inte intresserade av vem du är på personnivå och det är inte heller den informationen de får av Wifog. Annonsörerna köper en viss ålder, visst kön, visst regionalt område, vissa konsumtionsmönster osv. Om det är Bill eller Bull, Tommy eller Annika eller Drutten eller Gena som verkligen ser reklamen är i det sammanhanget ointressant. För att förstå det kanske du måste veta lite mer om hur reklambranschen funkar.

Du är optimist du, ser jag.

"Vi hjälper dig att hitta rätt målgrupp och bli relevant med målstyrning på ålder, kön, bostadsort, typ av plattform med mera. Välj mellan klickbar video eller traditionell bannerannonsering. Du får full insyn och en detaljerad analys av din målgrupp."
Citera
2015-09-10, 12:28
Medlem
borjegs avatar
Citat:

Naturligtvis har du fel!

Reklambranschen, som du låtsas veta något om, är ENORMT intresserad av så mycket information som möjligt om personerna de ska bombardera. Ju mer de vet desto mer specialriktad reklam kan man sprida. Du verkar inte hängt med i dn moderna reklambranschen.

Varför tror du Wifog frågar om bostad, lön, barn, utbildning mm i sina enkäter? De behåller definitivt inte den informationen för sig själva. Varför skulle de göra det om det endast handlade om reklamsnuttarna på Wifog?
Citera
2015-09-10, 12:28
Medlem
glasses123s avatar
Är detta fortfarande aktivt?
Citera
2015-09-10, 12:37
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasses123

Vilket? Flashback? Tråden? Diskussionen?
Citera
2015-09-10, 13:47
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsminfo
Du är optimist du, ser jag.

"Vi hjälper dig att hitta rätt målgrupp och bli relevant med målstyrning på ålder, kön, bostadsort, typ av plattform med mera. Välj mellan klickbar video eller traditionell bannerannonsering. Du får full insyn och en detaljerad analys av din målgrupp."
Ja, mm är i detta exempelvis Wifoganvändarens surf på på Prizerunner.

Citat:
Ursprungligen postat av borjeg
Naturligtvis har du fel!

Reklambranschen, som du låtsas veta något om, är ENORMT intresserad av så mycket information som möjligt om personerna de ska bombardera. Ju mer de vet desto mer specialriktad reklam kan man sprida. Du verkar inte hängt med i dn moderna reklambranschen.

Varför tror du Wifog frågar om bostad, lön, barn, utbildning mm i sina enkäter? De behåller definitivt inte den informationen för sig själva. Varför skulle de göra det om det endast handlade om reklamsnuttarna på Wifog?
Jag vet inte om ni kommer ihåg ursprungsfrågan som var:
Citat:
Ursprungligen postat av Syfant
Kan man använda Wifog o vara anonym för wifog eniro hitta osv?
Svaret är då att självklart kan man inte vara anonym för Wifog men Eniro och Hitta får ingen information per automatik, och där hade denna frågeställning kunnat ansetts som besvarad.

Men självklart ploppar några smartskallar upp och hävdar att annonsörerna får persondata på användarnivå. Senast i raden av smartskallar är borjeg som verkar tro att annonsörerna äger annonsmediet. Något annat kan man ju inte anta eftersom h*n svepande hänvisar till "Reklambranschen" som om den vore en homogen massa där alla aktörer har samma intresse.

Wifogs kapital är de som använder Wifog och Wifogs kunder är de som annonserar. Du som enskild Wifoganvändare är inte kund, du är produkten Wifog säljer. Att tro att Wifog skulle delge alla annonsörer all användarinformation är ungefär lika smart som att tro att äggproducenter skickar med hönorna i äggkartongen.
Citera
2015-09-10, 15:50
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glasses123
Ja vi är nu inne på snart tredje året med diskussioner om när wifog ska gå konkurs och hur dåligt och hemskt det är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in