2026-09-09, 10:35
Medlem
bulletproofsouls avatar
Det är väl inte så konstigt att pisa resultaten går åt helvete

Skärmar och AI: - i skolan oreglerad digital anv leder inte till bättre allmänbildning, bättre läsförståelde eller bättre kunskaper i matematik.

Modersmålsundervisning: Det klart att om vissa elever måste slösa tid och energi på att lära sig andra språk så blir svenskan lidande

Invandringspolitiken: Låga krav, låga förväntningar, låt gå mentalitet. Rädsla för rasism hos lärarna. Invandraelever som aldrig pratar svenska i vardagen hemma i familjen eller med kompisar el släktingar

Lärarnas status: Är i botten. Läraryrket är nästan som ett skämt numera.

Det finns säker fler problem men det här är några av de största
Citera
2026-09-09, 10:53
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är väl inte så konstigt att pisa resultaten går åt helvete

Skärmar och AI: - i skolan oreglerad digital anv leder inte till bättre allmänbildning, bättre läsförståelde eller bättre kunskaper i matematik.

Modersmålsundervisning: Det klart att om vissa elever måste slösa tid och energi på att lära sig andra språk så blir svenskan lidande

Invandringspolitiken: Låga krav, låga förväntningar, låt gå mentalitet. Rädsla för rasism hos lärarna. Invandraelever som aldrig pratar svenska i vardagen hemma i familjen eller med kompisar el släktingar

Lärarnas status: Är i botten. Läraryrket är nästan som ett skämt numera.

Det finns säker fler problem men det här är några av de största
Du missar nog det största problemet:

FÖRÄLDRAR deras dålig uppfostran och nedvärdering av kunskap och vetenskap i stort i Sverige.

ett till stort problem är trolgtvis ochså

BARNBIDRAGET Att vi generellt sponsrar de minst lämpade föräldrarna med bidrag där det blir en "affärside" för en bidrags-familj att föda fler barn än man klarar och därmed ingen bra uppfostran och intellektuell utveckling.
Senast redigerad av MossadNews 2026-09-09 kl. 11:02.
Citera
2026-09-09, 11:12
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Du missar nog det största problemet:

FÖRÄLDRAR deras dålig uppfostran och nedvärdering av kunskap och vetenskap i stort i Sverige.

ett till stort problem är trolgtvis ochså

BARNBIDRAGET Att vi generellt sponsrar de minst lämpade föräldrarna med bidrag där det blir en "affärside" för en bidrags-familj att föda fler barn än man klarar och därmed ingen bra uppfostran och intellektuell utveckling.

Ja föräldrarna är helt klart en bidragande orsak. Barnbidraget är också problematiskt. Skulle omformas och moderniseras
Citera
2026-09-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Hur ger man barn den bästa utbildningen möjligt i ett havererat och vänster-infiltrerat skolsystem som Sverige?
I första hand skulle jag rekommendera att prata med barnen. Om allt möjligt och föregå med gott exempel där det är viktigt. Dvs att föra rationella resonemang. Och med agerande visa att den ekonomiskt viktiga delen i verkligheten (dvs privat sektor) styrs av rationalitet.

Det viktiga i grunden är rätt inställning. Dvs att barnen vill bli mer kunniga. Och det hjälper man som förälder barnen att få den inställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Paradoxen är också att medelmåttiga personer som väljer att bli lärare och är en eko-chamber för systemet ska vägleda barn i att bli framgångsrika.
Jag skulle bli förvånad om dagens lärare var sämre än de jag hade i grundskolan på 70-talet. Tvivlar på att det är möjligt.
Citera
2026-09-11, 16:01
Medlem
Lärarna är det nog inget fel på. Det är rätt mycket som brister idag tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
I första hand skulle jag rekommendera att prata med barnen. Om allt möjligt och föregå med gott exempel där det är viktigt. Dvs att föra rationella resonemang. Och med agerande visa att den ekonomiskt viktiga delen i verkligheten (dvs privat sektor) styrs av rationalitet.

Det viktiga i grunden är rätt inställning. Dvs att barnen vill bli mer kunniga. Och det hjälper man som förälder barnen att få den inställningen.

Jag skulle bli förvånad om dagens lärare var sämre än de jag hade i grundskolan på 70-talet. Tvivlar på att det är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in