2013-11-24, 16:26
Medlem
Hej

En bekant till mig råkade ut för detta nyligen. Avfart från motorväg med lätt köbildning längst fram. Bilen framför håller konstant hastighet men väljer plötsligt att bromsa relativt hårt (kan ej bedöma situationen eftersom jag inte var där) varav min bekanta kör på bakifrån. Värt att notera är att det inte är direkt på avfarten utan hastigheten var ändå runt ca 30km/h, kanske ännu lägre vid krock tillfället. Uppenbarligen har min vän gjort fel, och hen är skyldig till att vara varsam och hålla tillräckligt med avstånd för att detta inte ska ske. Det fanns inga synliga skador på någon av bilarna men föraren framför bad om hens person nummer samt reg nr.

Frågan lyder: Hen antecknade inte vare sig person nummer på föraren av bilen framför eller reg nr. Vad kan följderna bli ? Kan föraren framför hitta på en historia och göra att konsekvenserna blir allvarligare, eller kommer det troligtvis inte bli några påföljder?

Vad tror ni?
Citera
2013-11-24, 17:42
Medlem
provocative77s avatar
Jag tror att den andre föraren kommer anmäla din vän för smitning efter att han backat in i en stenmur för att fixa ordentliga skador. Så gör ju varje normal människa.

Vad är det du nojjar över egentligen?
Du kommer..... Ursäkta. Din så kallade vän kommer snart få ett samtal från den andre föraren med ett kostnadskrav på ev reparation. Det är iaf det normala förfarandet.
Citera
2013-11-24, 18:20
Medlem
miikoss avatar
Han kan ringa transportstyrelsen och meddela att föraren bakom ej har varit uppmärksam, då startas det en utredning om körkortsåterkallelse.

Men det händer sällan, oftast så bryr man sig ej om att göra det. Oftast så är det Polisen som meddelar.

Det mest troliga är att din vän får betala motpartens självrisk på försäkring. Samt eventuell självrisk på egen försäkring.
Citera
2013-11-24, 19:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrinityMaster

Frågan lyder: Hen antecknade inte vare sig person nummer på föraren av bilen framför eller reg nr. Vad kan följderna bli ? Kan föraren framför hitta på en historia och göra att konsekvenserna blir allvarligare, eller kommer det troligtvis inte bli några påföljder?

Vad tror ni?

Du eller förlåt, den felande föraren kommer snart att bli kontaktad och ombedd att lämna in en beskrivning av förloppet.
Citera
2013-11-24, 19:38
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Han kan ringa transportstyrelsen och meddela att föraren bakom ej har varit uppmärksam, då startas det en utredning om körkortsåterkallelse.

Men det händer sällan, oftast så bryr man sig ej om att göra det. Oftast så är det Polisen som meddelar.

Det mest troliga är att din vän får betala motpartens självrisk på försäkring. Samt eventuell självrisk på egen försäkring.
Lär knappast hända så länge som TS... Ursäkta. TS kompis inte brutit mot lagen.
Citera
2013-11-24, 20:15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Lär knappast hända så länge som TS... Ursäkta. TS kompis inte brutit mot lagen.

Jo, brott mot Trafikförordningen.

Att man bryr sig om att göra Polisanmälan är dock ej vanligt.

Att försäkringsbolaget kräver självrisk, är väldigt vanligt.

Tillägg: Om det blir något för försäkringsbolaget beror på om personen skickar in skadeanmälan eller ej.

Det kanske inte händer nu, eftersom det inte verkar vara skador. Men personskador i nacken kan visa sig senare, så det kan hända att det kommer en skadeanmälan, som trafikförsäkringen ska användas till.
Senast redigerad av miikos 2013-11-24 kl. 20:30.
Citera
2013-11-24, 22:46
Medlem
Citat:
Jo, brott mot Trafikförordningen.

Att man bryr sig om att göra Polisanmälan är dock ej vanligt.

Att försäkringsbolaget kräver självrisk, är väldigt vanligt.

Tillägg: Om det blir något för försäkringsbolaget beror på om personen skickar in skadeanmälan eller ej.

Det kanske inte händer nu, eftersom det inte verkar vara skador. Men personskador i nacken kan visa sig senare, så det kan hända att det kommer en skadeanmälan, som trafikförsäkringen ska användas till.

Jag måste ändra lite i mitt ursprungliga uttalande då jag nu fått mer information av hen. Tydligen var det trafikstockning och i samband med att bilarna skulle köra vid grönt så blev det en väldigt lätt påkörning bakifrån. Båda parterna konstaterade inga som helst synliga skador och kunde skiljas åt med en suck av lättnad. Kan det bli konsekvenser trots att inga skador skett på vare sig bil eller människa och vad blir det för konsekvenser?
Citera
2013-11-25, 00:04
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Jag måste ändra lite i mitt ursprungliga uttalande då jag nu fått mer information av hen. Tydligen var det trafikstockning och i samband med att bilarna skulle köra vid grönt så blev det en väldigt lätt påkörning bakifrån. Båda parterna konstaterade inga som helst synliga skador och kunde skiljas åt med en suck av lättnad. Kan det bli konsekvenser trots att inga skador skett på vare sig bil eller människa och vad blir det för konsekvenser?

Troligvist inte.

Speciellt om ingen kontakter Polisen/Transportstyrelsen.

Oftast så kollar man bara att efter skador, och sedan skickar ev. skaderapport till försäkringsbolaget.
Citera
2013-11-25, 10:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Nej, det kan han inte. Transportstyrelsen är ingen polisiär myndighet.
Citera
2013-11-25, 18:28
Medlem
toby79s avatar
Citat:

Är båda förarna nöjda och glada så är det inget mer med det. Å andra sidan kan det hända att personen som blev påkörd "känner av" saker i efterhand och då gör en anmälan till sitt försäkringsbolag. Då kommer dom att kontakta ditt bolag och dom dig. Sen får du fylla i en skadeanmälan och skicka in.

Ingen smitning alltså.

Konsekvensen för fordonen kan bli att deformationszoner har blivit påverkade och att de inte kommer fungera lika bra i framtiden. Sen finns det så klart grader för allt. Är han fundersam kanske det är bäst att låta en duglig verkstad kolla upp saken.
Citera
2013-11-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Är båda förarna nöjda och glada så är det inget mer med det. Å andra sidan kan det hända att personen som blev påkörd "känner av" saker i efterhand och då gör en anmälan till sitt försäkringsbolag. Då kommer dom att kontakta ditt bolag och dom dig. Sen får du fylla i en skadeanmälan och skicka in.

Ingen smitning alltså.

Konsekvensen för fordonen kan bli att deformationszoner har blivit påverkade och att de inte kommer fungera lika bra i framtiden. Sen finns det så klart grader för allt. Är han fundersam kanske det är bäst att låta en duglig verkstad kolla upp saken.
Det behövs lite mer än en "lätt touch" för att påverka deformationszonerna. För att dessa ska bli påverkade så blir det definitivt synliga skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in