2013-11-23, 10:14
Medlem
PullThePlugs avatar
Har fått ett erbjudande inför min kommande fasta anställning på det företag (privata telekombranschen) jag jobbar på idag.
Det innebär att antingen har jag 30 dagars semester och ingen övertidsersättning, eller 25 semesterdagar och övertidsersättning.

Nu vet jag inte vad ersättningen ligger på för övertid, det jag vet är att jag hittills inte jobbat mycket övertid det halvår jag haft min provanställning.

Någon som har idéer om för- respektive nackdelar med dessa två alternativ?

Aldrig fel med mer semester, men samtidigt inte så skojigt att jobba övertid och inte få ersättning för det
Senast redigerad av PullThePlug 2013-11-23 kl. 10:25.
Citera
2013-11-23, 10:18
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Bortförhandlad övertid... Det skulle jag aldrig vara intresserad av om jag hade valet.
Vilken bransch jobbar du inom, troligen tjänstemannasektorn någonstans.

Risken blir att man jobbar väldigt mycket övertid "gratis".
Citera
2013-11-23, 10:24
Medlem
Crashs avatar
Vi har så på mitt jobb också, för tjänstemännen i unionen. Hos oss höjs grundlönen också med typ 2000 spänn. Nackdelen är ju om du kommer få jobba en massa övertid, annars är det bara att köra
Citera
2013-11-23, 11:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Bortförhandlad övertid... Det skulle jag aldrig vara intresserad av om jag hade valet.
Vilken bransch jobbar du inom, troligen tjänstemannasektorn någonstans.

Risken blir att man jobbar väldigt mycket övertid "gratis".

Om vi ska vara korrekta så kan man aldrig förhandla bort övertiden som sådan. Däremot kan man förhandla bort övertidsersättningen.

Dom flesta chefer har övertidsersättningen bortförhandlad i ett standardkontrakt. Det är också ganska vanligt förekommande att högre tjänstemän, som i stor utsträckning kan påverka sin egen arbetstid, inte har någon övertidsersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in