2013-11-19, 19:04
Medlem
KidCoopers avatar
Någon som vet vad som gäller om man jobbar på julafton? Är det krav på att man får extra tillägg på alla yrken och vilken tid man än jobbar eller hur ligger det till? Självaste julafton, 24 december, är ju ändå inte en röd dag.
Citera
2013-11-19, 19:11
Medlem
Det beror på vilken bransch det gäller och vilket avtal man följer. Handels m.fl. betalar OB som lördag (dvs 100% från kl 12).

De flesta tjänstemän har ledig dag på julafton och kan därmed kvittera ut ÖT2 (100% påslag) vid beordrad övertid. Många har dessutom halv dag den 23 dec.
Citera
2013-11-19, 19:15
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Det beror på vilken bransch det gäller och vilket avtal man följer. Handels m.fl. betalar OB som lördag (dvs 100% från kl 12).

De flesta tjänstemän har ledig dag på julafton och kan därmed kvittera ut ÖT2 (100% påslag) vid beordrad övertid. Många har dessutom halv dag den 23 dec.
Jag kommer att arbeta på julaftonsnatten, dvs natten till julafton fast efter tolvslaget så det kommer vara den 24 december. Gissar att det är för sent att söka ledigt men vill inte jobba den natten så försöker motivera mig. Har en bekant som säger att alla som arbetar julafton ska ha extra tillägg men jag är tveksam till att jag kommer få det.
Citera
2013-11-19, 19:18
Medlem
Som med alla lönefrågor så beror det helt och hållet vilket kollektivavtal som finns på arbetsplatsen.
Citera
2013-11-19, 19:57
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidCooper
Jag kommer att arbeta på julaftonsnatten, dvs natten till julafton fast efter tolvslaget så det kommer vara den 24 december. Gissar att det är för sent att söka ledigt men vill inte jobba den natten så försöker motivera mig. Har en bekant som säger att alla som arbetar julafton ska ha extra tillägg men jag är tveksam till att jag kommer få det.

För min del så betalas Jul OB ut mellan den 24 dec kl 06:00 och den 25 dec 06:00.
Citera
2013-11-20, 17:18
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
För min del så betalas Jul OB ut mellan den 24 dec kl 06:00 och den 25 dec 06:00.
o du jobbar med?
Citera
2013-11-20, 23:10
Medlem
Hos oss är julafton frivillig. Den som vill får jobba med 100% OB. I Handels har du detaljhandel, partihandel, till del chaufförer samt några till. Nummer två, det kan finnas lokala avtal på arbetsplatsen som reglerar arbete vid högtid/storhelg.
Citera
2013-11-21, 11:52
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Stämmer rätt bra med de generella reglerna. Då räknas arbetsdagen som den dagen man påbörjar arbetspasset. I TS fall så påbörjas det den 23:dje. Efter lite sömn kan TS ändå fira jul.
Citera
2013-11-21, 14:11
Medlem
KidCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnulöV
Hos oss är julafton frivillig. Den som vill får jobba med 100% OB. I Handels har du detaljhandel, partihandel, till del chaufförer samt några till. Nummer två, det kan finnas lokala avtal på arbetsplatsen som reglerar arbete vid högtid/storhelg.

ok.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Stämmer rätt bra med de generella reglerna. Då räknas arbetsdagen som den dagen man påbörjar arbetspasset. I TS fall så påbörjas det den 23:dje. Efter lite sömn kan TS ändå fira jul.
Nej den börjar inte den 23, den börjar den 24 klockan 01.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in