2013-11-15, 18:38
Bannlyst
Tjena, idag så väntade jag på att stoppljuset skulles slå till grönt, helt plötsligt så backar en bil. Av förtvivlan så ser jag att det finns en annan bil bakom mig och jag backar då inte. Det slutar med att bilen framför mig (som backade) slår i min bil och förstör nummerplåten. Det är denne personens fel, right ? Jag menar, jag hade inget val, jag kunde inte backa eftersom det var en bil bakom mig för att undvika krocken.

Min fråga är, om förskringen täcker upp detta eller hur går det till ? Första gången jag har krockat med en bil dvs.
Citera
2013-11-15, 18:44
Medlem
Fromlandss avatar
Den backande är vållande och detta skall betalas via dennes försäkring. Dock känns det väldigt onödigt att lägga 5000 i självrisk (och förmodad premiehöjning) då en nummerplåt kostar typ 150 kr plus en kvarts arbete.
Hade jag varit den som orsakat olyckan (och om inga andra skador uppstått) hade jag erbjudit 300 kr kontant till dig och hoppats att du accepterar det.
Citera
2013-11-15, 18:48
Medlem
welcometorealitys avatar
Du måste göra en skadeanmälan och skicka in till försäkringsbolaget, den är i tre delar bägge förarna behåller en kopia och en skickas till försäkringsbolaget, där du beskriver händelseförloppet .
Citera
2013-11-15, 18:53
Medlem
curiamobiliums avatar
Jag hade sagt att jag vill ha 600:-.
En djävla massa onödigt arbete som tar säkert 1 timme.
Citera
2013-11-15, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Jag hade sagt att jag vill ha 600:-.
En djävla massa onödigt arbete som tar säkert 1 timme.

Eftersom det var första gången, visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Det jag gjorde var dock att ta en bild på nummerplåten på bilen som slog in i min bil samt ägarens telefonnummer.
Citera
2013-11-15, 19:44
Medlem
curvaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChildrenOfBodom
Eftersom det var första gången, visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Det jag gjorde var dock att ta en bild på nummerplåten på bilen som slog in i min bil samt ägarens telefonnummer.
Tyvärr kan jag säga direkt att du inte kommer få ett öre om du gjorde så han kommer såklart säga att han/hon aldrig varit där och det är inget du kan bevisa ! , hände en liknande grej för en vän för några år sen , han var parkerad och en ruta mittemot så hade en parkerat så nära att han tryckt in frontspoiler och nummerplåt på min väns bil , han fotade , tog regnummer och väntade 1 timme tills han skulle komma.

Men sen orkade han inte och åkte hem , ringde senare och han får till svar , nej jag har inte kört in i din bil jag har inte varit där ! Så slutade med att han fick stå för självrisken själv !
Citera
2013-11-15, 20:02
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChildrenOfBodom

Han stannade och pratade med dig? Då är det inget problem. En skitsak som knäckt regplåt behöver inte gå via försäkringen, han behöver ge dig lite pengar i näven helt enkelt.

Stack han? Då jävlar är det smitning trots att det är en skitskada och då skall han ha skit.
Citera
2013-11-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Han stannade och pratade med dig? Då är det inget problem. En skitsak som knäckt regplåt behöver inte gå via försäkringen, han behöver ge dig lite pengar i näven helt enkelt.

Stack han? Då jävlar är det smitning trots att det är en skitskada och då skall han ha skit.

Fast en smitning förutsätter att den orsakande är medveten om att denne orsakat något. Går det inte att bevisa lägger polisen ner utredningen.
Citera
2013-11-16, 12:27
Medlem
Astroboys avatar
Beställ en ny skylt för 90:-
Case closed
Citera
2013-11-16, 13:00
Medlem
provocative77s avatar
Är det bara skylten är det enklast att beställa en ny o glömma det hela.
Däremot om det inte är en Volvo 240 bör du kolla så det inte blivit färgsprickor i stötfångaren. I så fall lär det bli dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in